kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۸۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
لاریجانی در نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم در پاکستان:

آمریکا تولید مواد مخدر در افغانستان را 45 برابر کرد


رئیس ‌مجلس شورای اسلامی گفت: از سال 2001 آمریکا و ناتو در افغانستان مستقر شدند و 200 تن تولید مواد مخدر را به 9000 تن رساندند در واقع سبب 45 برابر شدن مواد مخدر شدند بنابراین ادعاهای دروغین در این خصوص نیز قابل تامل است.
علی لاریجانی که برای شرکت در نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم به پاکستان سفر کرده است، در جلسه جست و جوی راهبردهای مشترک برای مبارزه با تروریسم در منطقه اظهار داشت: ائتلاف آمریکا در افغانستان برای نابودی تروریسم و مواد مخدر بود که در هیچ کدام موفق نبودند و امروز مشکلات مواد مخدر در افغانستان چند برابر شده است اما ائتلاف ایران ـ روسیه و ترکیه موفق بودند و به داعش ضربه زدند.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا ایران را تهدید منطقه می‌داند حال آنکه ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم است؛ اخیرا تعدادی تکه‌های آهن نمایش دادند و گفته لاشه‌های موشک ایرانی است که به یمن دادند، حال آنکه ایران موشک به یمن نداد که اگر داده بود هراسی نداشتیم پنهان کاری کنیم.
لاریجانی در نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم نیز گفت: وقتی مردم افغانستان می‌بینند مراسم عروسی آنها با بمباران آمریکایی‌ها به عزا تبدیل می‌شود یا مردم عراق در ‌اشغال آن کشور هر روز حوادث توهین‌آمیز آنان را مشاهده می‌کردند، غیرت دینی و ملی آنان اجازه سکوت و بی‌تفاوتی نمی‌داد و راهی جز مبارزه پیش‌روی خود نمی‌دیدند.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی همچنین در نشست دوم کنفرانس رؤسای مجالس افغانستان، چین، ایران، پاکستان، روسیه و ترکیه، انتشار سند راهبردی ایالات متحده آمریکا را یادآور شد و گفت: در این سند مواردی آورده شده که لازم به توضیحات بیشتر است؛ در بخش دستاوردهای این سند آمده که ایالات متحده و کشورهای متحد آن نیروهای داعش و القاعده را در عراق و سوریه به طور کامل منهدم کردند که به نظر می‌رسد این کشورها دچار خواب‌آلودگی شدند زیرا خود زمینه‌ساز این موضوعات در این کشورها بوده و زحمت ایران، روسیه و ترکیه را به نام خود تمام کردند حال آنکه آمریکا هیچ نقشی در این زمینه نداشته است.
وی اظهار داشت: در بخش دیگری از این سند آمده است که سازمان‌های تبهکار قاچاق موادمخدر توسط ایالات متحده از بین برده شده است حال آنکه از سال 2001 آمریکا و ناتو در افغانستان مستقر شدند و 200 تن تولید مواد مخدر را به 9000 تن رساندند در واقع سبب 45 برابر شدن مواد مخدر شدند بنابراین ادعاهای دروغین در این خصوص نیز قابل تامل است.
به گزارش فارس، لاریجانی تصریح کرد: در واقع هیچ کشوری به اندازه آمریکا سلاح کشتار جمعی ندارد با این حال ادعا می‌کنند برای مبارزه با سلاح جمعی مبارزه کرده و به آن اهمیت می‌دهیم.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در دیدار با ویچسلاو والودین، رئیس‌ مجلس دومای روسیه در حاشیه کنفرانس بررسی راه‌های مبارزه با تروریسم، همکاری در زمینه‌های امنیتی و کارهای مشترک در مورد سوریه را موثر دانست و گفت: بعد از اجلاس سوچی گفت وگوها صریح‌تر شده و هرچند کشورهای اتحادیه اروپا علاقمندند این مسیر به سمت ژنو حرکت کند اما بعید می‌دانم از درون ژنو حادثه‌ای موفقیت‌آمیز بیرون آید زیرا بیشتر جنبه خفه‌کننده تحرکات سیاسی را داشته است.
وی مسیر آستانه را مناسب‌تر دانست و اظهار داشت: برنامه‌های سیاسی ایران و روسیه باید بیشتر شود البته حضور آمریکایی‌ها در شمال رقه نقش مخربی داشته که مسئله سوریه را در آینده با دشواری روبه‌رو خواهد کرد.