تهدید رئیس سازمان محیط زیست به افشاگری
کلانتری: حاکمیت باید تکلیف خود را با زیادهخواهی صنعت مشخص کند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سلامت، امنیت زیست محیطی و حقوق نسلهای بعد قابل چشمپوشی نیست و حاکمیت باید تکلیف خود را با زیادهخواهی صنعت مشخص کند.
به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کلانشهرها که با حضور استانداران، شهرداران و معاونان وزرای مرتبط تشکیل شد، ضمن انتقاد از برنداشتن گام عملی برای مقابله با آلودگی هوا و اجرایی شدن مفاد مصوبههای دولت یازدهم در این خصوص، گفت: امروز نه تنها شاهد آلودگی هوا در تهران و کرج هستیم، بلکه شهرهایی همچون تبریز و ارومیه هم به لیست شهرهای آلوده ایران اضافه شده است.
کلانتری با اشاره به نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع مقابله با آلودگی هوا، اظهار داشت: مقابله با آلودگی هوا، حداقل در کوتاهمدت هزینهزا است و به طور نمونه باید میان برخورداری از هوای سالم و ادامه ساخت و ساز در چهار ماه انتهایی سال که منجر به تردد شبانه خودروهای فرسوده میشود، یک انتخاب داشته باشیم.وی افزود: حداقل 80 درصد آلایندگی ذرات زیر ۲/5 میکرون در تهران ناشی از تردد اتوبوسها و کامیونهای فرسوده است.
رئیسسازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به آمار اعلام شده مبنی بر اینکه به طور نمونه سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی عامل 20 درصد آلودگی هوا در تهران و کرج است، از وزیر نفت درخواست شد تا نسبت به تامین سوخت گاز طبیعی برای تمام نیروگاهها در فصل سرد سال اقدام شود، اما مهمتر از سوخت به عنوان یک فاکتور آلاینده هوا، احتراق ناقص سوخت در موتور وسایل نقلیه است.
کلانتری با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده از سوی شهرداری تهران، 70 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودروهای فرسوده است، گفت: بر اساس همین آمار، 50 درصد اتوبوسهای فعال در سیستم حملونقل عمومی تهران، فرسوده است و باید از رده خارج شود.
وی ضمن انتقاد از ورود 500 هزار موتورسیکلت کاربراتوری طی دو ماه به کشور، اظهار داشت: این حجم ورود موتورسیکلت کاربراتوری به کشور پیش از ابلاغ مصوبه دولت در این خصوص و در حالیکه هر موتورسیکلت چهار برابر خودرو تولید آلودگی دارد، قابل قبول نیست.
معاون رئیسجمهور با تاکید بر اینکه عمده مشکل آلودگی هوا به ویژه در تهران ناشی از تردد کامیونها، اتوبوسها، مینیبوسها و موتورسیکلتهای فرسوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه آلودگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به بیماری مردم میشود، باید آماده اتخاذ تصمیمهای سخت برای مقابله با این چالش باشیم.
40 درصد کامیونهای در حال تردد در تهران فرسوده است
کلانتری اشارهای هم به فرسودگی حداقل 40 درصداز 140 هزار کامیون در حال تردد در تهران داشت و گفت: چرا باید با پیشنهاد یک شرکت خودروسازی معتبر دنیا برای نوسازی تمامی تاکسیهای فرسوده تهران به ازای دریافت نفت خام به میزان تفاوت سوخت مصرفی تاکسی فرسوده و نوسازی شده طی پنج سال، مخالفت شود.
وی افزود: این کارشکنی صنعت است، در حالیکه صنعت داخلی باید با ارتقاء تولید خود، فضای رقابت با صنعت خارجی را ایجاد کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه حاکمیت باید تکلیف خود را با زیادهخواهی صنعت مشخص کند، تصریح کرد: باید مشخص شود که مملکت نوکر صنعت است یا صنعت در خدمت مردم است.
کلانتری با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از این پس تنها به وظیفه نظارتی و حاکمیتی خود عمل میکند، گفت: هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد و سلامت، امنیت زیست محیطی و حقوق نسلهای بعد قابل چشمپوشی نیست.
وی با اعلام اینکه افشاگریهای محیط زیست آغاز خواهد شد، اظهارداشت: حق مردم در حوزه محیط زیست را باز پس میگیرم، اگرچه میدانم ممکن است این حرفها، هجمهها و فشارهای زیادی برایم به همراه داشته باشد.