ارزیابی نمایندگان از بودجه 97: سفره مردم کوچکتر میشود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصاحبههای مختلف انتقادهای خود را نسبت به لایحه بودجه دولت اعلام کردند که از آن میان به عدم شفافیت، کم شدن منابع عمرانی، راهکار غلط دولت برای قطع یارانهها، تصمیمهای اقتصادی که به کوچکتر شدن سفره مردم میانجامد و ریلگذاری غلط فرهنگی میتوان اشاره کرد.
حمیدرضا حاجیبابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه مجلس تلاش میکند شفافیت در همه بخشهای لایحه بودجه 97 لحاظ شده و درآمدهای دولت در لایحه بودجه گنجانده شود، گفت: یکی از مولفههای اساسی در پیدایش فساد، نبود شفافیت در بودجه بخشهای مختلف و میزان منابع و مصارف است.
وی بااشاره به اینکه متاسفانه بودجه سالانه ما شفافیت لازم را ندارد، ادامه داد: در این باره میتوان به میزان اعتبارات هدفمندی یارانههااشاره کرد که در بودجه نیامده و مصارف آن هم مشخص نیست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ما بودجه سال 97 را عملیاتی نمیدانیم، ادامه داد: گویا دولت عملیاتی کردن بودجه را صرفا درخصوصیسازی مدارس، فرار از بار مسئولیت وزارت آموزش و پرورش و احاله آن به استانها میداند.
حاجیبابایی افزود: از یک سو گفته میشود مدارس خصوصیسازی شود چراکه قیمت مدرسه بالاست و آن را باید به بخش خصوصی بدهیم تا دولت خرجش کم شود، اما از سوی دیگر 12/5 درصد پول نفت که میخواهد به صندوق توسعه واریز شود تا برای سرمایهگذاری به بخش خصوصی تعلق گیرد به دولت داده میشود که در نهایت خرج هزینههای جاری کند.
وی درباره وضعیت بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال آینده اظهار کرد: بودجه این وزارتخانه امسال رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته نداشته و در بخش عمرانی هم حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است.
کوچکتر شدن سفره مردم
عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: قطع یارانه ۳۸ میلیون نفر از جمعیت کشور از یکسو و افزایش قیمت حاملهای انرژی از سوی دیگر موجب کوچکتر شدن سفره بخش زیادی از خانوارهای ایرانی میشود.
وی در نشست با جمعی از فعالین اقتصادی استان کرمانشاه در محل اتاق بازرگانی کرمانشاه، بااشاره به پیشبینی کاهش منابع پرداختی بابت یارانهها در لایحه بودجه ۱۳۹۷، اظهار کرد: بر این اساس سال آینده حدود ۳۸ میلیون نفر از یارانه بگیران حذف میشوند.
وی افزود: از سوی دیگر قرار است قیمت حاملهای انرژی نیز افزایش یابد که معتقدم جامعه ظرفیت تحمل این دو شوک را ندارد و در صورت انجام، سفره خانوارهای ایرانی کوچکتر خواهد شد.
مصری به بزرگ بودن دولت و مشکلاتی که به این واسطه برای کشور ایجاد شده نیزاشاره کرد و گفت: این امر باعث شده ۹۰ درصد درآمدهای دولت صرف پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان شود.
این نماینده مجلس از سهم کم اعتبارات عمرانی از بودجه کشور هم انتقاد کرد و گفت: امسال ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع عمرانی در لایحه بودجه تعریف شده که عمدتا غیربودجهای است.
مصری به قانون حمایت از توسعه و ایجاداشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیزاشاره کرد و گفت: با پیگیری انجام شده و تعریف شاخصهایی نظیر نرخ بیکاری و جمعیت روستایی، سهم خوبی از این محل به استان کرمانشاه تخصیص داده شده و رتبه سوم را بین استانهای کشور داریم.
راهکار غلط دولت در حذف یارانهها
اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایسنا درخصوص احتمال حذف یارانههای ۳۴ میلیون نفر، اظهار کرد: البته این موضوع قرار است در بودجه کل کشور بیاید و باید در نهایت به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. اما درخصوص کلیت موضوع باید گفت که حذف یارانههای ۳۴ میلیون نفر اصلاً منطقی نیست، ولی افرادی که از نظر مالی وضعیت مناسبی دارند و یارانهها تأثیری در زندگی آنها ندارد میتوان طبق یک فرمول خاص، یارانههای آنان را حذف کرد.
وی گفت: اگر ۸ تا ۱۰ میلیون نفر از گرفتن یارانه منع شوند منطقی است. این ۱۰ میلیون نفر تقریباً ۲ میلیون خانوار میشود. هماکنون حدود ۷۰ میلیون نفر یارانه میگیرند، اما آن کسی که کارخانهدار، استاد دانشگاه یا پزشک است و در پستهای مدیریتی است نیازی به دریافت یارانه ندارد.
سلیمی تصریح کرد: بدون شک مجلس در این خصوص دخالت خواهد کرد و از تصویب چنین طرحی که یک دفعه ۳۴ میلیون نفر از گرفتن یارانه محروم شوند جلوگیری و این طرح را منطقی خواهد کرد. در کمیسیون تلفیق این موضوع بررسی خواهد شد و در صحن علنی مجلس به این موضوع پرداخته میشود.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، خاطرنشان کرد: هماکنون قانون مشخص کرده است که مبالغ حاصل از حذف یارانهها باید در پروژههای عمرانی، سلامت جامعه و کسب و کار هزینه شود. یارانه باید به قشر خاص داده میشد، اما اینکه به همه افراد جامعه تعلق گرفت چیزی است که خودشان باید پاسخگو باشند. از اول هم قرار بر این نبود که به همه مردم یارانه داده شود.
لزوم شفاف بودن بودجه
محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری فارس، درباره لایحه بودجه 97 کل کشور،گفت: در قانون بودجه حتما باید منابع و سرفصلهای درآمدی شفاف باشد.
وی با تاکید بر ضرورت وجود اسناد پشتیبان برای بودجه اظهار داشت: اگر تضامینی که بر بودجه بار شده است به اندازه کافی شفاف نباشد عوارض و فسادهای فراوانی با خود خواهد داشت.
نجفی از ضرورت توجه به الزامات فوق به عنوان مقدمات پرداختن به بودجه سخن گفت و عنوان داشت: اگر این مقدمات پیشبینی نشده باشد موجب نگرانی خواهد بود.
وی بر ضرورت اصالت، قابلیت تحقق و پیشبینی تمهیدات در قبال آثار تورمی و رکودی بودجه 97 تاکید کرد و افزود: اگر این تمهیدات اندیشیده نشود ممکن است از ناحیه منابع دچار آسیب جدی شویم.
عضو فراکسیون امید مجلس گفت: سرفصلهای درآمدی به ویژه در حوزه افزایش قیمتها و موضوع یارانهها باید حتماً در لایحه بودجه 97 مورد توجه قرار گیرد.
ریلگذاری غلط در بودجه فرهنگی
حجتالاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر در گفتوگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت اعتبارات فرهنگی کشور در لایحه بودجه سال آینده که اخیراً به مجلس تقدیم شده، اظهار داشت: در لایحه بودجه ۹۷ با کاهش اعتبارات در بخشهای مختلف فرهنگی مواجه هستیم.
وی افزود: بودجه بخشهایی که امروز مأموریت فرهنگسازی و اسلامیسازی جامعه را بر عهدهدارند، از جمله حوزههای علمیه و دیگر مراکز فرهنگی مرتبط، افزایشی که متناسب با مأموریت این بخشها باشد، ندارد و در این میان، بخشهایی مانند جامعهالمصطفی وضعیت سختتری دارند.
نایبرئیسکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جامعهالمصطفی با بودجههای ریالی باید از بازار آزاد آنهم با این وضعیت نابسامان ارزی، ارز مورد نیاز خود را تهیه کند تا در مأموریتهای بینالمللی از آن استفاده کند، اما با افزایش تنها ۱۰ درصدی که در بودجه آنها صورت گرفته، به نوعی میتوان گفت با تبدیل ریال به دلار، بودجه آنها از سال قبل نیز کمتر شده است و مشکلات عدیدهای خواهند داشت.
پژمانفر تأکید کرد: معتقدم یک نوع ریلگذاری غلط در زمینه بودجه فرهنگی در حال اتفاق افتادن است و با این وضعیت، سال آینده در حوزه مدیریت فرهنگی کشور، اتفاقات ناخوشایندی را شاهد خواهیم بود.
وی همچنین درباره بودجه فعالیتهای قرآنی هم خاطرنشان کرد: در حوزه قرآنی، نگرانیهای شدیدتری داریم؛ چراکه در سالهای ۹۳ و ۹۴ نسبت به بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی آن سالها اعتراض داشتیم، اما امروز آن اعتبار به ۴۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۷ کاهش یافته است.
نایبرئیسکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این وضعیت اعتبارات، قابل پیشبینی است که وضعیت فعالیتهای فرهنگی و قرآنی در سال آینده چگونه خواهد بود.
پژمانفر درباره میزان تخصیصهای صورت گرفته در بودجه فرهنگی در سالهای ۹۵ و ۹۶ نیز گفت: متوسط تخصیصها در بخش فرهنگی نسبت به سایر بخشهای کشور به مراتب کمتر بوده است.
افزایش برداشت از صندوق توسعه ملی
محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری فارس، درباره لایحه بودجه سال 97 کل کشور، گفت: امسال بودجه از مسائل و مشکلات کمتری برخوردار است و دولت تا حدی آن را واقعبینانه ارائه کرده است ولی در عین حال در این لایحه، تعرض زیادی به صندوق توسعه ملی صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: به صلاح کشور نیست که برداشت از این صندوق به عنوان یک اهرم و راهکار در تبصرههای قانون بودجه بیاید.
حسینی گفت: مجوز برای برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه سال گذشته 2/3 میلیارد دلار بود، اما امسال، این میزان حدود دو برابر یعنی 5 میلیارد دلار در لایحه پیشبینی شده است؛ یعنی میخواهند حدود 12 درصد منابع را از این صندوق بردارند.
نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این میزان برداشت از صندوق توسعه ملی مغایر با سیاستهای کلی ابلاغی است، خاطرنشان کرد: در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه حتماً این موضوع مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.