احمد شیرزاد در جمع حزب جوانان اصلاحطلب:
غرب مخالف پیشرفت ما نیست فناوری هستهای ایران غیربومی، پرهزینه و بیارزش است!
سوم آذر ماه سال 1382 احمد شیرزاد در مجلس ششم، طی نطقی میان دستور گفت جمهوری اسلامی در 19 سال گذشته درباره فعالیت هستهای خود به همه دروغ گفته و حالا دم خروس بیرون افتاده! پس آمریکا و اسرائیل حق دارند که چنین صحبت کنند و به ما بتازند!
سخنان شیرزاد چنان وقیحانه بود که رئیس مجلس وقت، برآشفت و نطق وی را تکرار برنامههای رادیو اسرائیل توصیف کرد. نطق شیرزاد همزمان با مصاف دیپلماتیک جمهوری اسلامی و غرب بر سر پرونده هستهای بود. حال پس از گذشت بیش از یک دهه و اینبار هم در کوران چالش هستهای جمهوری اسلامی و غرب، یک بار دیگر شیرزاد به میدان آمده و مدعی است سه دهه راه طولانی هستهای، بیراهه بوده و اصولا این فناوری غیربومی، پرهزینه و بیارزش است! همزمانی تکرار منویات واشنگتن و تلآویو از زبان شیرزاد با نقاط عطف تقابل هستهای ایران و غرب در سال 82 و زمان کنونی را به سختی میتوان تصادفی دانست!
احمد شیرزاد در دیدار با اعضای حزب جوانان اصلاحطلب به مزیتهای نسبی فناوری در کشورها اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم وجود یک فناوری را در کشور بررسی کنیم، باید مزیتهای نسبی آن را در کشور بررسی کنیم که مواد اولیه و دانش فنی یا تجربه برای تولید از جمله مزیتهای نسبی هستند که هر فناوری باید این موارد را دارا باشد. برای مثال، صنعت نفت و پتروشیمی به این دلیل دارای سوددهی است، چرا که مواد اولیه آن در کشورمان وجود دارد. بنابراین سرمایهگذاری بر روی این صنعت برای کشور فایدههای فراوانی را برای کشور به همراه دارد.
این نماینده پیشین مجلس با اشاره به دیدگاه خود درباره غیرقابل توجیه بودن ادامه خط تولید صنعت هستهای در کشورمان، ابراز عقیده کرد: صنعت هستهای در کشورمان از توجیه منطقی و مزیت نسبی لازم برخوردار نیست؛ چرا که میزان مجموع ذخایر تخمینی سنگ معدن اورانیوم در کشورمان بنا به گزارش سازمان انرژی اتمی در کل 1400 تن است که پس از فرآیند غنی شدن تنها 140 تن آن قابل استفاده است در حالی که این میزان در کشورهایی مانند استرالیا رقمی معادل میلیون تن است که قابل قیاس با ایران نیست.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که برای استفاده از صنعت هستهای بیان میشود این است که تمام ذخایر انرژی در حال اتمام است و به دلیل آنکه ذخایر نفتی کشورمان در حال اتمام است، باید به صنعت هستهای در کشورمان توجه کنیم در حالی که منابع اورانیوم نیز به همان سرعت منابع دیگر در حال اتمام است و از کجا معلوم اورانیومی که هماکنون در حال اتمام است به پایان نرسد؟ با این حال به گونهای صحبت میشود که گویی این منابع انرژی همیشه بر جای خود باقی است.
شیرزاد با بیان اینکه «اصلاح مصرف انرژی در کشور، راهکاری برای جلوگیری از اتمام زودرس ذخایر سوخت فسیلی در کشورمان است»، تصریح کرد: بحث کمبود انرژی مبحثی است که در همه جای دنیا مطرح است و راهکارش اصلاح نظام مصرفی در کشور است. از سویی باید از منابع تجدیدشونده در کشور استفاده شود تا بتوانیم کمبود انرژی را در کشور جبران کنیم.
این فعال سیاسی اصلاحطلب با بیان اینکه «صنعت هستهای در کشورمان بومی نیست»، خاطر نشان کرد: اگر بخاطر داشته باشید در ابتدای سالهایی که پرونده هستهای را در کشور آغاز کرده بودیم، قطعات سانتریفیوژ را از پاکستان وارد کردیم که در آن زمان لاریجانی مسئولیت پرونده هستهای را برعهده داشت. بازرسان آژانس نسبت به آلوده بودن سانتریفیوژ به غنای بالای 5 درصد اعتراض داشتند تا بالاخره مقامات کشورمان توضیح دادند که این سانتریفیوژها از پاکستان به کشور وارد شده است و بدین ترتیب این مساله حل شد و ماجرا تمام شد اما در داخل به عنوان صنعت بومی و کار دانشمندان هستهای مطرح شد. البته من منکر کارهای بسیاری که در این زمینه انجام شده است، نمیشوم اما بر روی هر پروژهای به این میزان هزینه بگذارید نتایجی گرفته میشود ولی این امر نسبت به هزینهای که صرف شده بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به بالا بودن تعداد نیروی انسانی در سازمان انرژی اتمی کشور اظهار کرد: من شنیدهام که در سازمان انرژی اتمی حدود 30 هزار نفر مشغول به کار شدهاند که از پول بیتالمال به آنان حقوق بالایی داده میشود و اینان کار میکنند که سازمان را نگه دارند. من نمیگویم کار آنان عبث است اما در هیچ کشوری تا این میزان برای این صنعت نیروی انسانی به کار گرفته نمیشود. این امر شفاف نیست و در بودجه سالیانه ذکر نشده است و هر پیمانکاری هم استخدام نمیشود. در این میان بسیاری امتیازات را بسیاری گرفتهاند چرا که اگر اهرم نظارتی را از یک سازمان برداریم هر اتفاقی در آن رخ میدهد. شیرزاد به بیان خاطرهای از اولین بازدید از مراکز هستهای پرداخت و خاطرنشان کرد: اولین باری که با نمایندگان مجلس برای بازدید از این مناطق هستهای رفته بودیم، از افرادی که در آن محل کار میکردند پرسیدم که در کجای دنیا تاسیسات هستهای را سیمتر زیر زمین میسازند و آنها پاسخ دادند که در هیچ کجای دنیا به این صورت نیست. بنابراین شما حساب کنید که این امر چه هزینه بسیار بالایی را برای کشورمان دربر داشته است.
وی مدعی شد: از سویی گفته میشود که این فناوری هستهای در علوم مختلف دارای فواید گوناگونی است اما این یک دروغ بزرگ است، چرا که درست است فناوری هستهای در علوم مختلف کاربرد دارد اما بخشی از صنعت هستهای که در علوم مختلف کاربرد دارد، چشمه رادیواکتیوی بسیار ضعیف است که نیازی به پروژه غنیسازی و تجهیزات پیچیده ندارد چرا که بین انرژی هستهای و فناوری هستهای تفاوت بسیاری وجود دارد. انرژی هستهای مقادیر بزرگ است برای مثال برای تاسیس نیروگاه سالیانه 30 تن فناوری غنی شده نیاز داریم در حالی که چشمه رادیواکتیو که در آزمایشگاه به کار برده میشود بسیار محدود است. بنابراین میتوانیم فناوری هستهای را قوی کنیم بدون اینکه خودمان اورانیوم غنی شده را خودمان تولید کنیم.
شیرزاد در ادامه، رشد علمی در زمینه فناوری هستهای را ادعایی نادرست خواند و ادعا کرد: گفته میشود که این مسئله به لحاظ علمی برای کشور ما دارای ارزش است و صنعت هستهای از منظر تولید عملی اهمیت دارد. این امر دروغ است؛ چرا که در مراکز تحقیقاتی سازمان انرژی اتمی یک مقاله علمی در روزنامه معتبر چاپ نشده است که اگر کسی در این زمینه مدعی باشد نیز ادعای او دروغ است.
وی با بیان اینکه «اشتباه» است بگوییم غرب با پیشرفت کشورمان مخالف است»، خاطرنشان کرد: برای مثال در صنعت پیوند اعضا پیشرفتهای بسیاری را در کشور مشاهده میکنیم. چرا که در این زمینه از سوی غرب مخالفتی نمیشود؟ با وجود آنکه رقابت همیشه وجود دارد و سعی میشود تا در مقابل یک نیروی نوپا بایستند اما کدام تحریم جلوی ما را گرفت؟
بنابراین اینکه گفته میشود مشکل آنها پیشرفت کشور ماست، اشتباه است. البته در زمینههایی که اهمیت استراتژیک و نظامی داشته است، نمیخواستند از این مرز عبور کنیم ولی این عبور در عین اینکه میتواند به ما توانمندی بدهد اما اگر به درستی استفاده نشود ممکن است هزاران بلا به سر کشورمان بیاورد که این امر در هشت سال گذشته اتفاق افتاد.
به گزارش ایسنا، شیرزاد با بیان این ادعا که «بدست آوردن فناوری هستهای ارزشی را به همراه نداشته است»، خاطرنشان کرد: اگر تاریخ به عقب برمیگشت واقعا هزینهای که این فناوری برای کشورمان به همراه داشته به نتیجه آن نمیارزید؛ فناوری هستهای باید به ما قدرت بدهد اما آیا نمیتوانستیم با گرفتن حقوق کامل نفتی خود به قدرت برسیم؟ بسیاری از شیوهها برای قدرتمند شدن وجود داشت؛ روشهایی که هزینه سیاسی نیز برایمان به همراه نداشتند.
احمد شیرزاد در دیدار با اعضای حزب جوانان اصلاحطلب به مزیتهای نسبی فناوری در کشورها اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم وجود یک فناوری را در کشور بررسی کنیم، باید مزیتهای نسبی آن را در کشور بررسی کنیم که مواد اولیه و دانش فنی یا تجربه برای تولید از جمله مزیتهای نسبی هستند که هر فناوری باید این موارد را دارا باشد. برای مثال، صنعت نفت و پتروشیمی به این دلیل دارای سوددهی است، چرا که مواد اولیه آن در کشورمان وجود دارد. بنابراین سرمایهگذاری بر روی این صنعت برای کشور فایدههای فراوانی را برای کشور به همراه دارد.
این نماینده پیشین مجلس با اشاره به دیدگاه خود درباره غیرقابل توجیه بودن ادامه خط تولید صنعت هستهای در کشورمان، ابراز عقیده کرد: صنعت هستهای در کشورمان از توجیه منطقی و مزیت نسبی لازم برخوردار نیست؛ چرا که میزان مجموع ذخایر تخمینی سنگ معدن اورانیوم در کشورمان بنا به گزارش سازمان انرژی اتمی در کل 1400 تن است که پس از فرآیند غنی شدن تنها 140 تن آن قابل استفاده است در حالی که این میزان در کشورهایی مانند استرالیا رقمی معادل میلیون تن است که قابل قیاس با ایران نیست.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که برای استفاده از صنعت هستهای بیان میشود این است که تمام ذخایر انرژی در حال اتمام است و به دلیل آنکه ذخایر نفتی کشورمان در حال اتمام است، باید به صنعت هستهای در کشورمان توجه کنیم در حالی که منابع اورانیوم نیز به همان سرعت منابع دیگر در حال اتمام است و از کجا معلوم اورانیومی که هماکنون در حال اتمام است به پایان نرسد؟ با این حال به گونهای صحبت میشود که گویی این منابع انرژی همیشه بر جای خود باقی است.
شیرزاد با بیان اینکه «اصلاح مصرف انرژی در کشور، راهکاری برای جلوگیری از اتمام زودرس ذخایر سوخت فسیلی در کشورمان است»، تصریح کرد: بحث کمبود انرژی مبحثی است که در همه جای دنیا مطرح است و راهکارش اصلاح نظام مصرفی در کشور است. از سویی باید از منابع تجدیدشونده در کشور استفاده شود تا بتوانیم کمبود انرژی را در کشور جبران کنیم.
این فعال سیاسی اصلاحطلب با بیان اینکه «صنعت هستهای در کشورمان بومی نیست»، خاطر نشان کرد: اگر بخاطر داشته باشید در ابتدای سالهایی که پرونده هستهای را در کشور آغاز کرده بودیم، قطعات سانتریفیوژ را از پاکستان وارد کردیم که در آن زمان لاریجانی مسئولیت پرونده هستهای را برعهده داشت. بازرسان آژانس نسبت به آلوده بودن سانتریفیوژ به غنای بالای 5 درصد اعتراض داشتند تا بالاخره مقامات کشورمان توضیح دادند که این سانتریفیوژها از پاکستان به کشور وارد شده است و بدین ترتیب این مساله حل شد و ماجرا تمام شد اما در داخل به عنوان صنعت بومی و کار دانشمندان هستهای مطرح شد. البته من منکر کارهای بسیاری که در این زمینه انجام شده است، نمیشوم اما بر روی هر پروژهای به این میزان هزینه بگذارید نتایجی گرفته میشود ولی این امر نسبت به هزینهای که صرف شده بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به بالا بودن تعداد نیروی انسانی در سازمان انرژی اتمی کشور اظهار کرد: من شنیدهام که در سازمان انرژی اتمی حدود 30 هزار نفر مشغول به کار شدهاند که از پول بیتالمال به آنان حقوق بالایی داده میشود و اینان کار میکنند که سازمان را نگه دارند. من نمیگویم کار آنان عبث است اما در هیچ کشوری تا این میزان برای این صنعت نیروی انسانی به کار گرفته نمیشود. این امر شفاف نیست و در بودجه سالیانه ذکر نشده است و هر پیمانکاری هم استخدام نمیشود. در این میان بسیاری امتیازات را بسیاری گرفتهاند چرا که اگر اهرم نظارتی را از یک سازمان برداریم هر اتفاقی در آن رخ میدهد. شیرزاد به بیان خاطرهای از اولین بازدید از مراکز هستهای پرداخت و خاطرنشان کرد: اولین باری که با نمایندگان مجلس برای بازدید از این مناطق هستهای رفته بودیم، از افرادی که در آن محل کار میکردند پرسیدم که در کجای دنیا تاسیسات هستهای را سیمتر زیر زمین میسازند و آنها پاسخ دادند که در هیچ کجای دنیا به این صورت نیست. بنابراین شما حساب کنید که این امر چه هزینه بسیار بالایی را برای کشورمان دربر داشته است.
وی مدعی شد: از سویی گفته میشود که این فناوری هستهای در علوم مختلف دارای فواید گوناگونی است اما این یک دروغ بزرگ است، چرا که درست است فناوری هستهای در علوم مختلف کاربرد دارد اما بخشی از صنعت هستهای که در علوم مختلف کاربرد دارد، چشمه رادیواکتیوی بسیار ضعیف است که نیازی به پروژه غنیسازی و تجهیزات پیچیده ندارد چرا که بین انرژی هستهای و فناوری هستهای تفاوت بسیاری وجود دارد. انرژی هستهای مقادیر بزرگ است برای مثال برای تاسیس نیروگاه سالیانه 30 تن فناوری غنی شده نیاز داریم در حالی که چشمه رادیواکتیو که در آزمایشگاه به کار برده میشود بسیار محدود است. بنابراین میتوانیم فناوری هستهای را قوی کنیم بدون اینکه خودمان اورانیوم غنی شده را خودمان تولید کنیم.
شیرزاد در ادامه، رشد علمی در زمینه فناوری هستهای را ادعایی نادرست خواند و ادعا کرد: گفته میشود که این مسئله به لحاظ علمی برای کشور ما دارای ارزش است و صنعت هستهای از منظر تولید عملی اهمیت دارد. این امر دروغ است؛ چرا که در مراکز تحقیقاتی سازمان انرژی اتمی یک مقاله علمی در روزنامه معتبر چاپ نشده است که اگر کسی در این زمینه مدعی باشد نیز ادعای او دروغ است.
وی با بیان اینکه «اشتباه» است بگوییم غرب با پیشرفت کشورمان مخالف است»، خاطرنشان کرد: برای مثال در صنعت پیوند اعضا پیشرفتهای بسیاری را در کشور مشاهده میکنیم. چرا که در این زمینه از سوی غرب مخالفتی نمیشود؟ با وجود آنکه رقابت همیشه وجود دارد و سعی میشود تا در مقابل یک نیروی نوپا بایستند اما کدام تحریم جلوی ما را گرفت؟
بنابراین اینکه گفته میشود مشکل آنها پیشرفت کشور ماست، اشتباه است. البته در زمینههایی که اهمیت استراتژیک و نظامی داشته است، نمیخواستند از این مرز عبور کنیم ولی این عبور در عین اینکه میتواند به ما توانمندی بدهد اما اگر به درستی استفاده نشود ممکن است هزاران بلا به سر کشورمان بیاورد که این امر در هشت سال گذشته اتفاق افتاد.
به گزارش ایسنا، شیرزاد با بیان این ادعا که «بدست آوردن فناوری هستهای ارزشی را به همراه نداشته است»، خاطرنشان کرد: اگر تاریخ به عقب برمیگشت واقعا هزینهای که این فناوری برای کشورمان به همراه داشته به نتیجه آن نمیارزید؛ فناوری هستهای باید به ما قدرت بدهد اما آیا نمیتوانستیم با گرفتن حقوق کامل نفتی خود به قدرت برسیم؟ بسیاری از شیوهها برای قدرتمند شدن وجود داشت؛ روشهایی که هزینه سیاسی نیز برایمان به همراه نداشتند.