kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

کوتاه از سراسر جهان



عربستان
فارس: شاه‌ عربستان در جریان دیدار با همتای اردنی خود در ریاض، گفت: امنیت اردن، امنیت عربستان است و آنچه که برای اردن مهم است، برای عربستان نیز مهم است و آنچه که به اردن ضرر می‌رساند، به عربستان هم ضرر می‌رساند.
عربستان و اردن به خاطر وابستگی شدید به آمریکا، از لحاظ سیاسی، دارای سرنوشت مشابهی هستند.
آمریکا
خبرگزاری صدا و سیما: «هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  به خبرنگاران گفت: ما آمریکایی‌ها همواره در معرض اعتراض‌های گسترده مردمی در سراسر دنیا قرار داشته‌ایم و مردم نظر خود را درباره آمریکا بیان می‌کنند. لذا، چنین اعتراض‌هایی اصلا تعجب‌آور نیست.
بی‌عدالتی و تبعیض داخلی، حمایت از دیکتاتورها و بی‌توجهی به افکار عمومی مردم کشورهای جهان، دموکراسی آمریکایی را به شدت بی‌حیثیت کرده است.
نیجریه
ابنا: صدها تن از مردم نیجریه در دومین سالگرد کشتار شیعیان شهر «زاریا» در شمال این کشور، خواستار مجازات عاملان این کشتار و همچنین، آزادی شیخ «ابراهیم الزکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه شدند.
نیروهای نظامی نیجریه 22 آذر سال 1394 با حمله به حسینیه «بقیه‌الله(عج) در شهر «زاریا»، صدها شیعه را شهید و شمار زیادی را نیز مجروح کردند. شیخ زکزاکی نیز مجروح و زندانی شده است.
لبنان
ایسنا: روزنامه سعودی «الجزیره» مدعی شد، ایران و حزب‌الله امنیت لبنان را به خطر می‌اندازند، اما عربستان به دنبال همبستگی اجتماعی و عربی است! این روزنامه افزود:  برای همین است که عربستان رهبری مقابله مستقیم با حزب‌الله در لبنان و در منطقه را برعهده دارد.
این در حالی است که عربستان از جانب رژیم صهیونیستی ماموریت دارد تا با حزب‌الله لبنان مقابله کند.
ناتو
رویترز: اعضای ائتلاف ناتو، دبیرکلی «یش استولتنبرگ» بر ناتو را تا آخر سال 2020 تمدید کردند و به او اجازه دادند به مدت شش سال در این پست بماند.
آمریکا و آلمان دو حامی اصلی تداوم دبیرکلی «استو لتنبرگ» بوده‌اند.
«استولتنبرگ» 58 ساله به خبرنگاران گفت: من به گفت‌وگو با روسیه معتقدم، اما در عین حال، اینجا هستم تا امنیت اروپا را تضمین کنم.
انگلیس
ایندیپندنت: براساس یک نظرسنجی، 48 درصد مردم انگلیس خواستار لغو سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، به انگلیس هستند.
حمایت ترامپ از یک گروه راست افراطی، سیاست‌های نادرست وی در قبال مقابله با تغییرات آب و هوایی و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل  علت مخالفت مردم انگلیس با حضور یافتن ترامپ در این کشور است. ابتدا قرار بود ترامپ  تا پایان سال جاری میلادی (10 دی آینده) به لندن سفر کند، ولی بعدا این سفربه تاخیر افتاد.
اسپانیا
اسپوتنیک: یک دادگاه در اسپانیا فرمان مصادر‌‌ه‌خانه «آرتور ماس» رئیس پیشین ایالت «کاتالونیا» را صادر کرد. ماس متهم است از منابع مالی این ایالت در سال 2014 برای برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی استقلال، استفاده کرده است. در این سال بیش از 80 درصد رأی‌دهندگان به جدایی منطقه کاتولونیا از اسپانیا رأی داده بودند.
افغانستان
تسنیم: از دی‌ماه سال گذشته تاکنون که «دونالد ترامپ» در آمریکا حاکم است، 14 نظامی آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند. این در حالی است که ترامپ قصد دارد در سال آینده میلادی، 1000 نظامی دیگر را نیز به افغانستان اعزام کند.
ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی، رئیس‌جمهور وقت آمریکا  را به اتلاف منابع مالی او و به خطر انداختن جان نظامیان در جنگ‌های خارجی متهم می‌کرده است.