عضو شورای شهر تهران:
۸ برابر ظرفیت معابر تهران خودرو داریم
عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه ۸ برابر ظرفیت معابر خودرو داریم، گفت: اگر مردم تصمیم بگیرند خودروی بیکیفیت نخرند، خودروسازها جز ارتقای کیفیت، کاری نمیتوانند بکنند.
به گزارش ایسنا، زهرا صدراعظم نوری، درباره چرایی روند کند نوسازی خودروهای فرسوده بااشاره به آمارهایی که راهنمایی و رانندگی درباره خودروهای تولید شده، منتشر کرده است، گفت: در کل کشور ۲۰ میلیون خودرو شمارهگذاری شده است که یک پنجم آن معادل چهار میلیون خودرو، سهم تهران است. تعداد موتورسیکلتهایی که در تهران وجود دارد، سه میلیون است و این در حالی است که وسعت کل معابر تهران ۲۹۱۱ کیلومتر است که نسبت به خودروها بسیار کمتر است یعنی تعداد خودروها ۸ برابر ظرفیت معابر است.
وی بااشاره به خودروهای فرسوده گفت: میزان آلایندگی این خودروها بسیار بالاست، اما متاسفانه خودروهای جدیدی که به چرخه حملونقل وارد میشوند نیز به دلیل نداشتن کیفیت، بعد از مدتی به یک خودروی آلاینده تبدیل میشوند و تفاوتی با یک خودروی فرسوده نخواهند داشت.
عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه برای حل معضل خودروهای فرسوده و آلاینده هم درد و هم درمان را میشناسیم، عنوان داشت: با وجود این هنوز اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است و به همین دلیل معتقدم، یکی از ابزارهایی که باعث تسریع روند خروج خودروهای فرسوده از سوی مسئولان خواهد شد، افکار عمومی و مطالبه آنهاست.
وی بااشاره به اینکه کند شدن فرآیند خارج کردن خودروهای فرسوده باعث آلودگی بیشتر خواهد شد، عنوان کرد: منابع ثابت و متحرک دو منبع آلودگی هوا هستند. سهم منبع ثابت مانند کارخانهها ۲۰ درصد و سهم منبع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلتها حدود ۸۰ درصد است. وقتی آلودگی و بیماریهای آن مشخص است، افکار عمومی باید مطالبه کنند تا کیفیت خودروهای تولیدی افزایش پیدا کند. همچنین مردم باید یکدیگر را تشویق به استفاده از حملونقل عمومیکنند.
نوری بیان داشت: سیاست و اولویت شورای شهر این است که استفاده از حملونقل عمومی به ویژه حملونقل ریلی را گسترش دهیم تا هر کسی که نیاز دارد، بتواند به نزدیکترین ایستگاه مترو دسترسی داشته باشد.
وی در خاتمه سخنان خود در یک برنامه رادیویی با تاکید بر اینکه مردم نقش تعیینکنندهای دارند، گفت: مردم اگر تصمیم بگیرند خودروی بیکیفیت نخرند، خودروسازهای ما کاری نمیتوانند بکنند. اگر مردم مرتبا کیفیت خودرو را نقد کنند، خودروسازها نمیتوانند بیتفاوت بمانند. اگر خودرو با کیفیت و از رده کالاهای سرمایهای خارج شود، مطمئنا مردم به راحتی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسودهشان عمل خواهند کرد.