آمریکا سرمایهگذاران را تهدید کرد/ ایرباس هواپیماهای ایران را به حراج گذاشت
در حالی که روحانی، آخوندی را فردی با برند جهانی در زمینه خرید هواپیماهای برجامی معرفی کرده، اما ایرباس در پی ناتوانی دولت از انتخاب فاینانسور، A ۳۲۰های هما را به ایرلاینهای خارجی فروخت.
به گزارش خبرگزاری مهر، در روزهای پایانی اردیبهشت ماه امسال در مراسم ورود ۴ فروند ایتیآر ۷۲- ۶۰۰ از فرانسه به فرودگاه مهرآباد، فرهاد پرورش مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از ورود ۴ فروند ایرباس ۳۲۰ A تا پایان ۲۰۱۷ خبر داده بود، اما به نظر می رسد ایرباس تصمیم گرفته در پایان خط تولید محصولات خود، رجیستر هواپیماهای ۳۲۰ A سفارش داده شده از سوی ایران را به شرکتهای هواپیمایی دیگری تغییر دهد.
با توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای A ۳۲۰ بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای به فروش به ایران کاندید کرده بود را به تازگی به کشورهای دیگری فروخته است. شرکتهای ایر آسیا (مالزی)، ایر ایندیا (هند)، اویانا برازیل (برزیل) و سعودی عربین ایرلاینز (عربستان) از جمله خریداران ایرباسهای ۳۲۰ ایران هستند که به دلیل عدم تأمین مالی آنها، شرکت فرانسوی ایرباس، رجیسترهای شرکتهای هواپیمایی غیر ایرانی را بر روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است.
پرورش اردیبهشت ماه امسال گفته بود ایران ۷ فروند هواپیمای برجامی که تا آن زمان دریافت کرده (که بعدا اعلام شد ۲ فروند ایتیآر را هم که در مهرماه و در دوره مدیرعاملی زهره شرفبافی به مجموعه هواپیماهای جدید اضافه شد) به طور تمام نقدی و از محل منابع صندوق توسعه ملی از شرکتهای هواپیماسازی ایرباس و ایتیآر خریداری کرده و قرار شده تا با تعیین فاینانسور، مابهالتفاوت نقدی و اقساطی این هواپیماهای وارد شده به کشور، به عنوان پیشپرداخت برای خرید تعدادی از هواپیماهای بعدی در نظر گرفته شود.
اما به نظر میرسد هواپیمایی جمهوری اسلامی و وزارت راه و شهرسازی در یافتن فاینانسور برای خرید ۹۷ فروند ایرباس باقی مانده (تاکنون تنها ۳ فروند ایرباس پس از برجام واد کشور شده است) با مشکلات فراوانی روبهرو است. چراکه بسیاری از بانکها، مؤسسات اعتباری و شرکتهای واسطهگر در فاینانس، به دلیل سخنرانی جنجالی اخیر ترامپ در خصوص عدم پایبندی ایران به برجام و تقاضایش از کنگره برای ورود به این قضیه، حاضر به ورود به موضوع تضمین و تأمین مبلغ فاینانس برای خرید ایرباسهای مذکور در قرارداد با ایران نیستند.
این اتفاق در حالی رخ می دهد که امضای قرارداد با سه شرکت بوئینگ، ایرباس و ای تی آر از معدود دستاوردهای دولت در دوره پسابرجام محسوب میشد و بخش مهمی از تبلیغات ریاست جمهوری دوازدهم حول و حوش این اقدام وزیر راه و شهرسازی متمرکز بود و در حال حاضر خبری از نتایج مذاکرات و امضای قراردادها تا اطلاع ثانوی نیست.
ضمن اینکه رئیسجمهور در مراسم معرفی وزرای دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی در هنگام تشریح ویژگیهای وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: «من وزیری با برند جهانی میخواهم. من آقای آخوندی را میخواهم که وقتی خواستیم هواپیما بخریم، هر روز نیاید به من بگوید پولش را از کجا بیاورم.»
از سوی دیگر پول نقدی که بابت خرید ۹ فروند هواپیمای قبلی به ایرباس و ایتیآر پرداخت کردهایم هم قابل بازگشت نیست. پولی که می شد با آن بیش از ۳ برابر همین تعداد هواپیمای «نو» خریداری شده، هواپیماهای با عمر کمتر از ۵ سال خریداری کرد. کاری که نه نیاز به فاینانسور داشت و نه مجوز اداره داراییهای خارجی آمریکا (اوفک) متعلق به وزارت خزانهداری این کشور. بلکه هواپیمایی هما میتوانست با قراردادی کاملا دو طرفه، چندین فروند هواپیمای پهن پیکر و باریک پیکر از شرکتهای هواپیمایی معتبر دنیا خریداری کند.