kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸

گسترده‌ترین تلاش دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ کلید خورد


سرویس خارجی-
گروهی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در گسترده‌ترین تلاش این حزب، برای برکناری ترامپ از ریاست جمهوری متحد شدند.
شبح استیضاح و برکناری از آغاز ریاست جمهوری ترامپ همواره بالای سر وی از سوی دموکرات‌ها و رسانه‌های آمریکایی قرار داشته است. طی یک سال گذشته صدها گزارش و خبر در مورد تلاش دموکرات‌ها و سیاستمداران آمریکایی برای استیضاح و برکناری ترامپ به دلایل مختلف مثل بی‌کفایتی در انجام وظایف یا «بیماری روانی» منتشر شده است.
در همین راستا نشریه هیل دیروز نوشت: «گروهی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی که به منزله گسترده‌ترین تلاش تاکنون برای برکناری ترامپ از سمت ریاست جمهوری است، برای ارائه توضیحات و استدلال‌های جدید درباره استیضاح جدید متحد شده‌اند.» این نشریه در گزارش خود به قلم «مایک لیلیس» در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «دفتر استیو کوهن، نماینده دموکرات ایالت تنسی این اقدام را اعلام کرد.»
کوهن ماه اوت(مرداد) با‌اشاره به پاسخ ترامپ به راهپیمایی‌های مرگبار حامیان برتری سفیدپوستان در شارلوتزوویل، تصریح کرده بود که به تلاش رسمی برای برکناری ترامپ از سمتش خواهد پیوست. «لوئیس گوتیرز»، نماینده دموکرات ایالت ایلینویز و یکی از منتقدان شدید ترامپ در این تلاش با کوهن همکاری می‌کند. معلوم نیست چه تعداد دموکرات دیگر به این دو نفر ملحق خواهند شد. دفاتر این دو نماینده نیز درباره استدلال‌هایی که می‌خواهند برای استیضاح ترامپ ارائه کنند، چیزی نگفته‌اند. «گوتیرز» اوایل این ماه گفته بود قانونگذاران با کارشناسان حقوقی قانون اساسی همکاری تنگاتنگی دارند و دلایل خود را ارائه خواهند کرد.
 وی در آن مقطع این را هم گفته بود که «برای ما روشن است که او برای سمت ریاست جمهوری آمریکا مناسب نیست.» بر اساس این گزارش استدلال‌ها و توضیحات برای استیضاح ترامپ شامل این موارد می‌شود: «اظهارات قابل اثبات برای تحریک گروه‌های حامی برتری سفیدپوستان، زن ستیزی، تعصب، نفرت، بیگانه هراسی و نژادپرستی.»
تلاش برای استیضاح ترامپ در میان سران دموکرات‌ها به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده است، چرا که سران حزب، به ویژه نانسی پلوسی، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا، و استنی هویر، نماینده دموکرات ایالت مریلند، به علت نگرانی از مختل شدن تحقیقات رابرت مولر، مشاور ویژه درباره مداخله روسیه در انتخابات، سعی می‌کنند دموکرات‌ها را متقاعد به توقف تلاش برای استیضاح کنند. با این همه، «گوتیرز» گفته سران حزب در برابر تلاش اخیر برای استیضاح ترامپ مقاومت نکرده‌اند.»
تلاش برای محدود کردن اختیارات
از سوی دیگر در تلاشی دیگر برای محدود کردن اختیارات ترامپ کمیته روابط خارجی سنا برای اولین بار طی 40 سال گذشته جلسه استماعی را در زمینه اختیارات رئیس‌جمهور برای استفاده از سلاح‌های اتمی این کشور برگزار کرد. این جلسه در راستای تنش‌ها و نگرانی‌های اخیر میان آمریکا و کره شمالی و جنگ لفظی میان دو کشور برگزار شده است. سناتور «باب کورکر» رئیس‌کمیته روابط خارجی سنا این جلسه را درحالی برگزار کرد که میان وی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری اخیرا اختلافاتی پیش آمده است.
همچنین این نشست در حالی برگزار شد که ترامپ در تور آسیایی 12 روزه خود به سر می‌برد و موضوع کره شمالی از جمله محورهای اصلی سفر وی است.کورکر ماه پیش نیز هشدار داده بود که لفاظی‌های ترامپ علیه رهبر کره شمالی می‌تواند آمریکا را وارد جنگ جهانی سوم کند. در این نشست رابرات کهلر ژنرال بازنشسته ارتش گفته ارتش می‌تواند دستورات رئیس‌جمهور را در صورتی که غیرقانونی باشد نپذیرد حتی اگر این دستور مربوط به سلاح هسته‌ای باشد. بعضی از سناتورها خواستار این شده‌اند که قوانین مربوط به اختیارات رئیس‌جمهور درباره سلاح‌های هسته‌ای تغییر کند.