kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۹
یک اقتصاددان:

رشد اقتصادی در این دولت بیشتر از ۳ درصد نمی‌شود

یک اقتصاددان با بیان اینکه در بهترین حالت رشد اقتصادی ایران از ٩٦ تا ١٤٠٠ بیش از سه درصد نمی‌شود، گفت: حال اقتصاد ایران خوب نیست.


به گزارش خبرنگار مهر، سیدمهدی برکچیان در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اظهار داشت: نیروی کار، گلوگاه رشد اقتصاد ایران نیست؛ در حالیکه نگران‌کننده‌ترین عنصر در دنیا همین نیروی کار است اما در ایران سرمایه است. وی افزود: جمع سرمایه‌گذاری در سال‌های مختلف است که موجودی سرمایه را می‌سازد؛ این در حالی است که اقتصاد ایران نرخ رشد موجودی سرمایه پرنوسانی داشته و سال‌های ۷۰ تا ۹۰، رشد تولید حدود رشد موجودی سرمایه حرکت کرده در حالیکه متوسط سالانه موجودی سرمایه 3/8 درصد و رشد تولید3/9 درصد بوده است؛ پس بعید است در چهار سال آینده رشد اقتصادی و بهره‌وری تغییر خاصی کند.
این اقتصاددان با بیان اینکه در بهترین حالت رشد اقتصادی ایران از ٩٦ تا ١٤٠٠ بیش از سه درصد نمی‌شود، ادامه داد: از سال ٩٠ با شدت بیشتر، رشد موجودی سرمایه ایران کاهش یافته و به صفر رسیده پس رشد تولید نیز کاهش می‌یابد و در دوری گرفتار شویم که خروج از آن نیاز به جراحی دارد؛ پس در سطح پایینی از اقتصاد گرفتاری خواهیم داشت.
به گفته برکچیان، آنچه که هر سال به سرمایه کشور اضافه می‌شود زیاد نیست، به این معنا که درپنج سال اول دهه ۹۰، رشد سرمایه‌گذاری 9/5- درصد بوده است، در حالیکه در سال‌های اول دهه هشتاد، ده درصد بوده است.
وی با ‌اشاره به اینکه در اقتصاد با پدیده‌ای مواجه هستیم که در برخی بازار‌ها تقاضا کاملا ‌اشباع شده و صنایع ظرفیت مازاد دارند، بیان کرد: این در حالی است که رشد فروش بنگاههای صنعتی و معدنی بورسی کاهش یافته است در حالیکه با برجام محدودیت‌ها برداشته و تحرک در بنگاه‌ها ایجاد شد و فروش بنگاه‌ها در پاییز ٩٥ رشد ٢٣ درصدی نسبت به پاییز ٩٤ را تجربه کرد پس در سال جاری این رشد را نداریم.این اقتصاددان با بیان اینکه حال اقتصاد ایران خوب نیست، گفت: بودجه نیز اکنون تراز نیست و دولت یاد گرفته خیلی از بدهی‌های خود را خارج بودجه لحاظ کند و البته سهم دولت از درآمد نفت کاهش یافته است؛ پس اگر قیمت نفت تا ١٤٠٠، حدود 50 تا 60 دلار  باشد و در اصلاح قیمت دلار و مالیات اقدام نشود، دولت مشکلات سال‌های قبل را با خود همراه خواهد داشت. امروز با انتشار اوراق جدید بدهی را می‌پردازد و بنابراین در سال ١٤٠٠ بدهی انباشته می‌شود.