kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
توصیه کیسینجر به ترامپ:

ایران نباید از مزایای برجام بهره‌مند شود /باید همزمان تحریم‌های جدید اعمال گردد تا پیوسته درگیر باشد

یک نشریه آمریکایی در مطلبی نوشت: «هنری کیسینجر» به «ترامپ» تاکید کرده که به هیچ‌وجه اجازه داده نشود که ایران از مزایای برجام بهره‌مند شود و در عین حال، تحریم‌های جدید علیه این کشور اعمال گردد تا پیوسته درگیر باشد.



نشریه «آمریکن هرالد تریبیون» در گزارشی نوشت: «هنری کیسینجر» به «ترامپ» تاکید کرده که بهترین راه برای کنترل نفوذ و قدرت‌گیری ایران در منطقه ‌این است که به هیچ‌وجه اجازه داده نشود که ایران از مزایای برجام -همچون مسائل تجاری و اقتصادی- بهره‌مند شود و در عین حال، تحریم‌های جدید علیه این کشور اعمال گردد تا پیوسته درگیر باشد.
در ادامه گزارش آمده است: این واقعیت دارد که تحریم‌های جدید، سخت‌تر و سنگین‌تر از تحریم‌های دوره‌های گذشته است.
به گزارش مشرق، آمریکن هرالد تریبیون افزود: شدت تحریم‌های آمریکا بیشتر خواهد شد؛ هر چند که این تحریم‌ها تا بدین لحظه نتوانسته ایران را از خواسته‌های منطقه‌ای و داخلی‌اش منصرف سازد. آنطور که از مواضع مستحکم مقامات ایرانی پیداست، بعید به نظر می‌رسد که تحریم‌های آمریکا علیه تهران و حزب‌الله بتواند -به زعم آمریکایی‌ها- کمر آنها را بشکند و تسلیم‌شان نماید.
همراهی اروپا و آمریکا
گروه اطلاعاتی «سوفان» در گزارشی نوشت: دولت‌های اروپایی از تقابل آشکار با دولت آمریکا بر سر ایران اجتناب می‌کنند.
در ادامه گزارش آمده است: مقام‌های اروپایی برای اجتناب از تقابل آشکار با دولت ترامپ تلاش می‌کنند با پیشنهاد مذاکرات جدید بر سر برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، نگرانی‌های رئیس‌جمهور آمریکا را مرتفع کنند.
مطابق این گزارش، از زمان اعلام راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران، مقام‌های ارشد دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان بارها اظهاراتی درباره همکاری با واشنگتن جهت محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران مطرح کرده‌اند.
در گزارش مرکز سوفان آمده است: بسیاری از کارشناسان معتقدند واقع‌بینانه‌ترین زمینه برای آغاز کردن باب گفت‌وگو با ایران، تلاش برای رسیدن به توافقی الزام‌آور در زمینه ممنوعیت ساخت موشک‌بالستیک قاره‌پیما توسط ایران، یعنی موشکی با برد دست‌کم 3000 مایل، خواهد بود.
مذاکره موشکی!
«ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا که از او به عنوان یکی از معماران تحریم‌ها علیه ایران یاد می‌شود در یادداشتی پیشنهاد کرده آمریکا از راهبردی دو وجهی، متشکل از امتیازها و تنبیه‌ها (معروف به راهبرد چماق و هویج) برای مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران استفاده کند.
نفیو در یادداشتی در مجله «فارن‌افرز» نوشت: به منظور ترغیب ایران برای مذاکره بر سر برنامه موشک‌های بالستیک آمریکا بایستی راهبردی دو وجهی دنبال کند: اول، واشنگتن بایستی برای کند کردن و مهار پیشرفت برنامه موشکی ایران از تدابیری مانند تحریم‌های اقتصادی استفاده کند و دوم، بایستی به دنبال مذاکره با ایران بر سر توافقی جهت تسهیل کنترل تسلیحاتی باشد.
وی خاطرنشان کرده توافق بر سر برنامه موشکی ایران می‌تواند با مذاکره درخصوص محدودیت‌هایی بر سر برد و وزن کلاهک‌های موشک‌های ایران آغاز شود.