kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

کسری بودجه در سال جاری وجود دارد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با‌اشاره به بدهی بالای دولت به سازمان تامین اجتماعی، از بروز کسری بودجه دولت در سال جاری خبر داد.


نبی هزار جریبی در گفت‌وگو با ایسنا به موضوع کسری بودجه در سال جاری ‌اشاره کرد و اظهار داشت:‌ متاسفانه امسال با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.
وی افزود: دولت حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است که این باعث فشار به جامعه بازنشستگان می‌شود. ما در این باره و برای پرداخت بدهی‌های دولت جلسه‌ای با وزیر بهداشت داشتیم که او به این موضوع‌اشاره داشت که برای ادامه طرح تحول سلامت باید بودجه‌های لازم وجود داشته باشد که متاسفانه بودجه کم است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با‌اشاره به اینکه قرار شد مبلغی در هدفمندی دیده شود ولی مشخص نیست که این روند تا چه وقت می‌خواهد ادامه پیدا کند، بیان کرد: بر اساس قانون هدفمندی، یارانه‌ها باید به افرد مستحق و مستمند داده می‌شد که متاسفانه عملا این اتفاق رخ نداده و به همه آحاد جامعه تخصیص می‌یابد.
به گفته هزار جریبی، در کنار این موضوع شاهد بدهی دولت به بخش خصوصی هستیم که همه این شرایط باعث وضعیت فعلی اقتصادی شده است به گونه‌ای که بنابر اظهارات آقای نوبخت امسال نیز کسری بودجه خواهیم داشت.
گفتنی است، طبق آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی که جزئیات عملکرد مالی و بودجه دولت در آن گرد آمده، در پنج ماه نخست سال جاری، کسری بودجه دولت افزایش یافته و احتمالا تا پایان سال بیشتر هم خواهد شد.
طی هفته‌های اخیر چندین بار در گروه اقتصادی کیهان به موضوع عدم تحقق درآمد‌های بودجه و در پی آن، تشدید کسری بودجه دولت پرداخته‌ایم، چه اینکه نوبخت، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه کشور چندی پیش از احتمال عدم تحقق 10 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه در سال جاری را داده بود که به خودی خود نگرانی‌ها درخصوص وضعیت کسری بودجه کشور بر می‌انگیزد.
طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی، در پنج ماه نخست سال جاری، دولت به اندازه 13 هزار میلیارد تومان مجاز شده تا کسری داشته باشد اما با این وجود کسری بودجه (کسری تراز عملیاتی و سرمایه) در این مدت به اندازه 18 هزار میلیارد تومان رسیده که پنج هزار میلیارد تومان بیشتر از حد مجاز می‌باشد.
احتمالا تا پایان سال نیز این رقم (چنانچه نوبخت هم‌اشاره کرده) به رقمی در حدود 10 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا خواهدکرد.