اشتیاق دولت برای اخذ عوارض از خودروها در بزرگراههای تهران!(خبر ویژه)
معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار عوارض گرفتن از خودروها در بزرگراههای تهران شد!
مهرداد تقيزاده، در پاسخ به اين سوال تابناک كه نظر شما در مورد طرح جديد شهرداري تهران كه بنا دارد، با هدف كاهش ترافيك شهر تهران از خودروهاي شخصي در بزرگراهها عوارض بگيرد، چيست؟ گفت: اين طرح كه در بسياري از شهرهاي دنيا در جريان است به دنبال اين است كه با افزايش جذابيت سيستمهاي حملونقل عمومي، مطلوبيت خودروهاي شخصي را نيز كاهش دهد.
وي ادامه داد: براي اين كار روشهاي مختلفي مثل بالابردن هزينه سوخت، پارك و عوارض و يا افزايش ميزان جريمه وجود دارد و كاري ميكند كه رانندگان خودروهاي شخصي احساس كنند بايد هزينه بيشتري براي مسافرت بپردازند اما كساني كه از حملونقل عمومي استفاده ميكنند، احساس كنند كه اين خدمات به راحتي و آساني در اختيار آنها قرار ميگيرد.
معاون حملونقل وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اينكه ما بايد حملونقل عمومي را تقويت كنيم، اضافه كرد: اين دو بايد گام به گام پيش رود و يك قدم حمل و نقل عمومي راحتتر و يك قدم حملونقل شخصي سختتر شود.
تقيزاده در پاسخ به اين پرسش كه پس شما با طرح شهرداري تهران مبني بر گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراههاي تهران موافقيد، افزود: با اين طرح كه مطلوبيت خودروهاي شخصي را كاهش دهيم 100 درصد موافقم.
وي ادامه داد: اين كار را بايد كرد وگرنه اين وضعيتي كه وجود دارد به هيچ وجه بهبود نخواهد يافت. ما در سالهاي گذشته حمل و نقل عمومي را توسعه داديم، اما مطلوبيت خودروهای شخصي پايين نيامده است و مردم تمايلشان به استفاده از خودرو شخصي بيش از خودروهاي عمومي است.
اظهارات معاون وزیر راه در حالی است که دولت در دو سه سال گذشته، بخش اعظم بودجه حمایت یارانه و تسهیلات حمایت از تولید داخلی را صرف فروش اغواکننده خودرو به مردم کرد؛ حال آن که میدانست خیابانها از میزان خودرو اشباع شده است.
همزمان دولت کمترین اهتمام را در گسترش حملونقل عمومی به ویژه در پایتخت داشته و شهردار سابق را بایکوت مالی کرده بود.