دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
ورود موسسات کنکور به مدارس تخلف است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه حضور موسسات کنکور در مدارس غیرقانونی است گفت: حتی کتب کمک آموزشی غیرمجاز هم نباید وارد مدارس شوند.
مهدی نوید ادهم در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی درباره آثار کنکور سراسری بر سیستم یاددهی و یادگیری در مدارس گفت: مسئول کنکور سازمان سنجش و وزارت علوم هستند.
ادهم افزود: قرار بود سازمان سنجش حد واسطی میان آموزش و پرورش و آموزش عالی باشد، اما اکنون سبقه اصلیاش انتخاب روشهای مناسب برای پذیرش دانشجو برای دانشگاههاست. از این منظر عملکرد همکاران ما در سازمان سنجش توجیه دارد، آنها معتقدند بهترین روشی که میتواند بهترین گزینهها را برای ورود به دانشگاهها انتخاب کند، همین روش است اما از منظر آموزش و پرورش این روش توجیهی ندارد و بارها و بارها مخالفت خود را با این روش برگزاری کنکور اعلام کردهایم.
وی ادامه داد: معتقدیم این روش آسیب جدی به مسیر تعلیم و تربیت و یادگیری و همچنین خانوادهها وارد میکند و استمرار آن اجرای سند تحول بنیادین را به شدت با آسیب روبرو میکند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه مسئولیت نظارت بر آموزشگاههای کنکور بر عهده کدام نهاد است و آیا بر شهریهها و روند آموزش در این موسسات نظارتی صورت میگیرد؟ عنوان کرد: آموزش و پرورش مجوز تاسیس مراکز را صادر میکند و ما نظارت اولیه را انجام میدهیم، اما مشکل اصلی به فرآیند و روشهای کاری که انجام میشود برمیگردد. ما بر اجرا نظارت میکنیم، اما نفس کنکور دارای مشکل است و به سیستم آسیب زده است. اگر کنکور و نحوه گزینش دانشگاهها را حل نکنیم مشکل پابرجا خواهد بود، زیرا حتی اگر آموزشگاهی نباشد، تدریس خصوصی در منازل ادامه پیدا میکند.
ادهم با بیان اینکه حضور موسسات کنکور در مدارس غیرقانونی است، گفت: به صراحت اعلام کردیم این موضوع تخلف است و در مصوبات شورای عالی آمده است که نباید این حضور و ورود موسسات به مدارس اتفاق بیافتد. حتی کتب کمک آموزشی غیرمجاز هم نباید وارد مدارس شوند و تنها کتب مجاز و معرفی شده از سوی سازمان پژوهش اجازه ورود به مدارس را دارند و در غیراینصورت تخلف اتفاق افتاده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا توافق با برخی موسسات کنکور برای برگزاری آزمونهای دورهای در مدارس قانونی است؟گفت: اتفاقا آموزش و پرورش به دنبال آن است تا این حرکت را قانونمند کند، به این معنا که به آن دسته از موسسات که اهداف آموزشی دارند اجازه ورود بدهد و با آنها که صرفا انگیزه سودجویانه دارند مخالفت کند.