کم شدن گرد و خاک به علت کارهای اجرایی نیست
مرگ سالیانه ۳۳ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا
سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت گفت: آمار سال 2016 سازمان بهداشت جهانی از مرگ سالیانه 33 هزار و 500 نفر ایرانی در اثر آلودگی هوا در کلانشهرها گزارش میدهد.
به گزارش فارس، عباس شاهسونی در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت موضوع آلودگی هوا ، درخصوص اثرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه گفت: آلودگی هوا پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده و بر اثر وجود ذرات معلق در هوا، سالیانه 4/2 میلیون نفر در جهان کشته میشوند.
شاهسونی ادامه داد: علاوه بر این، آلودگی هوای خانگی دهمین عامل مرگ و میر با آمار دو میلیون و 700 هزار مرگ شناخته میشود.وی با بیان اینکه آمار سال 2016 سازمان بهداشت جهانی از مرگ سالیانه 33 هزار و 500 نفر ایرانی در اثر آلودگی هوا در کلانشهرها گزارش میدهد، افزود: بیماریهای زمینهای مانند سکته قلبی و مغزی و بیماریهای قلبی و عروقی مهمترین دلیل مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا هستند.
سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت محاسبه میزان مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا را براساس دادههای سازمان محیط زیست برشمرد و گفت: طبق برآوردهای انجام گرفته در سال 94 میانگین غلظت ذرات معلق در 25 شهر کشور 31/7 میکروگرم درهر مترمکعب بوده است که این میزان با یک روند کاهشی روبهرو بوده به طوری که سال 90 میزان ذرات معلق هوا 39 میکروگرم در مترمکعب بوده است.
شاهسونی ادامه داد: با وجود کاهش چند درصدی ذرات معلق در هوا، اما این میزان سه برابر بیشتر از نسبت رهنمود سازمان بهداشت جهانی است که میتوان علت آن را در افزایش ریزگردها نیز جستوجو کرد.
وی اعلام کرد: در طی سال 1394 تقریباً 12 هزار و 793 نفر مرگ منتسب به ذرات معلق هوا در کشور ثبت شده است و اهواز با 6 برابر مرگ و میر بیشتر بر اثر آلودگی هوا در کشور رکوردار است.
سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت تأکید کرد: روند کاهشی ذرات معلق هوا از سال 95 متوقف شده و به همین دلیل نیازمند بررسی در دستگاههای اجرایی و سازمان محیط زیست هستیم.
انتقاد پلیس از لغو مصوبه اسقاط خودرو
معاون فنی راهور ناجا نیز در این جلسه با بیان اینکه شماره گذاری خودروهای نیمهسنگین و سنگین در پلیس به شرط داشتن سطح الایندگی یورو4، 5 و 6 انجام میگیرد، گفت: از ابتدای مهرماه سال 96 این استاندارد برای خودروهای نیمهسنگین و سنگین درونشهری نیز اجرا میشود. سعید روحی با اشاره به اینکه شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری از مهرماه سال گذشته متوقف شده است، اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 30 هزار موتورسیکلت انژکتوری و کمتر از یکهزار دستگاه موتورسیکلت برقی شمارهگذاری شده است.
روحی با بیان اینکه 80 درصد آلایندگی شهر تهران و دیگر کلانشهرها مربوط به منابع متحرک است، گفت: خودروهای فرسوده از عمدهترین منابع آلایندگی هستند و باید از سیستم حملونقل خارج شوند، این در حالی است که از یک و نیم میلیون خودروی شمارهگذاریشده در کشور، کمتر از یک دهم از رده خارج شده است.
وی با اشاره به مصوبه اسقاط خودروهای داخلی که تیرماه سال گذشته به تصویب رسید، افزود: قرار بود خوردوسازهای داخلی به ازای تولید خودروهای با مصرف بالای 8/5 لیتر بنزین یک خودروی فرسوده اسقاط کند، اما وزارت صنعت با این طرح مخالفت کرد و مصوبه لغو شد.
روحی ادامه داد: خودروهای پرمصرف داخلی مربوط به چهار شرکت هستند و با حذف این مصوبه از سوی وزیران، شمارهگذاریشان دوباره از سر گرفته شد.
کم شدن گرد و خاک بر اثر کارهای اجرایی نیست
مدیرکل پیشبینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نیز، فروکش کردن گرد و خاک در سالهای اخیر را علت کاهش میزان غلظت ذرات معلق دانست و گفت: نباید به کاهش ذرات معلق در سالهای گذشته خوشبین باشیم، چرا که علت این کاهش، کم شدن طوفانهای گرد و غبار در سالهای پیش بوده است نه کارهای اجرایی انجام گرفته.
استفاده از سوخت مازوت نیروگاهها در زمستان متوقف شود
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهرها ابراز داشت: از حدود دو هفته گذشته به دستور رئیسسازمان محیط زیست، پایش سوخت کلانشهرها به خصوص تهران و کرج به صورت هفتگی آغاز شده است.مسعود تجریشی ادامه داد: براساس مکاتباتی که هفته گذشته با وزیر نفت داشتهایم، وی قول مساعد داده که استفاده از سوخت مازوت نیروگاهها در زمستان متوقف شود.
تجریشی از همکاری 13 دانشگاه در کلانشهرهای کشور برای پایش بنزین توزیعی در جایگاههای سوخت خبر داد و گفت: سلامت سوخت برای ما بسیار مهم است.
وی درخصوص استفاده از کاتالیست در خودروها نیز اظهار داشت: هر چند ممکن است ایرادات بنزین توزیعی باعث کاهش عمر کاتالیست در خودروها شود، اما با پیمایش 3 هزار کیلومتر، عمر این قطعه به پایان میرسد و صاحبان خودرو موظف به تعویض آن هستند.
خودرو، اصلیترین عامل آلودگی هوا در کلانشهرها
سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست، نیز در این نشست، خودروها را اصلیترین عامل آلودگی هوا در کلانشهرها برشمرد و گفت: بیشترین میزان آلودگی خودروها مربوط به خودروهای فرسودهای است که در شهر در سطح شهر تردد میکنند، همچنین اتوبوسها و موتورسیکلتهای فرسوده هم میزان آلودگی هوا را افزایش دادهاند.مسعود زندی با اشاره به اینکه سامانه سیمفا راهاندازی شده و براساس اطلاعات این سامانه حدود جدید مجاز معاینه فنی بررسی میشود، اظهار داشت: هر چند این سامانه در مقاطعی با مشکلاتی مواجه شده است اما براساس نتایج حاصله، میزان مراجعات پس از راهاندازی حدود جدید معاینه فنی از 20 درصد به 50 درصد افزایش یافته است.زندی افزود: اهرم کنترل آلودگی خودرو، معاینه فنی است و با تغییر حدود مجاز معاینه فنی، تعداد مردودی خودروها از 15 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کرده، بنابراین این حدود کارایی لازم خود را نشان میدهد.
سرپرست دفتر هوا و اقلیم، از تذکر سازمان محیط زیست به تولیدکنندگان وانت نیسان زامیاد خبر داد و گفت: اگر تولید این خودرو منطبق با استانداردها انجام نگیرد، جلوی شمارهگذاریاش گرفته میشود.