kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
آمار گمرک نشان داد

رشد ۳۸ درصدی واردات روغن پالم در نیمه نخست امسال

بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال، واردات روغن پالم با رشد ۳۸ درصدی رو به رو بوده است.



به گزارش تسنیم، بر اساس آمار گمرک، در شش ماهه نخست سال بیش از 216 هزار تن روغن پالم به ارزش 170 میلیون دلار وارد کشور شده است. این حجم واردات روغن پالم در حالی انجام شده است که میزان واردات این محصول در مدت مشابه سال قبل تنها 177 هزار تن به ارزش 122 میلیون دلار بوده است.
بر این اساس واردات روغن پالم در ظروف 200 لیتری با رشد 38 درصدی رو به رو بوده است.
بر اساس این گزارش روغن خام مورد نیاز کشور از دو منبع سویا (کشورهای برزیل و آرژانتین) و پالم (کشورهای مالزی و اندونزی) تامین می‌شود. در حال حاضر سرانه مصرف روغن در ایران به 20 کیلوگرم رسیده که حداقل هفت کیلوگرم بیش از سرانه مصرف جهانی است. مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار حداکثر 30 درصد روغن وارداتی کشور می‌تواند از انواع روغن پالم باشد و باتوجه به میزان کل واردات روغن خام آمده به کشور که ٩٥٧ هزار تن بوده و 44.5 درصد از این نوع واردات روغن، پالم اولئین است، هرچند واردات روغن پالم ساخته شده کاهش یافته است.
گفتنی است موضوع واردات روغن پالم و مسائل پیرامون این نوع از روغن، چند سالی است که مورد توجه مسئولان و منتقدان حوزه غذایی است.
مباحثی که پیرامون مشکل‌آفرینی مصرف بیش از اندازه این روغن برای سلامتی انسان مطرح گردیده، بر حساسیت‌ها در این باره افزوده است. این مسائل در نهایت موجب شد ستاد تنظیم بازار اعلام کند حداکثر 30 درصد روغن وارداتی کشور می‌تواند از انواع روغن پالم باشد.
با این حال تیر ماه سال جاری «ماه سیو کئونگ»، وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی اعلام کرد که ارزش صادرات روغن پالم این کشور به ایران در پنج ماهه سال جاری میلادی با افزایش دو برابری به 178 میلیون دلار رسیده است. البته مسئولان سازمان غذا و دارو در این باره واکنش‌هایی نشان دادند و گفتند که «واردات پالم کاهش محسوس یافته است». با این حال شایسته است مسئولان درباره واردات روغن دقت بیشتری داشته و با شفافیت بیشتری به مردم توضیح دهند.