kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
در شش ماهه نخست سال 96 اتفاق افتاد

افزایش 50 درصدی عملکرد کشتیرانی ایران در بخش فله




مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره حجم بار جابجا شده توسط ناوگان این شرکت در شش ماهه نخست سال 96 گفت: این شرکت به طور متوسط 53 فروند کشتی در اختیار داشته و میزان تن-مایل جابجا شده با رشد 34 درصدی مواجه بود که به معنای افزایش عملکردی بالغ بر 50 درصد است.
علی‌اکبر غنجی در گفت‌وگو با مانا، با بیان اینکه در بین شیوه‌های مختلف حمل دریایی، بخش حمل فله از نظر اقتصادی به صرفه‌ترین است، اظهار داشت: از ویژگی‌های بارز صنعت حمل فله، فعالیت به صورت ترمپ بوده و مسیرها از قبل مشخص نیست در نتیجه محاسبه هزینه‌ها تقریباً در تمامی سفرها منحصر به فرد است به قسمی که جهت حفظ سودآوری، معمولاً سفرهای چند ضلعی تدارک دیده می‌شود.
وی ادامه داد: عدم موازنه معمول بین سفرهای رفت و برگشت از دیگر ویژگی‌های این بخش کشتیرانی است و به ندرت پیش می‌آید که بنادر مبدا صادرکننده محمولات فله، واردکننده همان نوع محمولات نیز باشند لذا، سفرها به ندرت به صورت رفت و برگشت (با بار) تدارک دیده می‌شود.
مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ‌اشاره به رکود سال‌های 2007 و 2008 در بخش فله گفت: بخش حمل فله وضعیتی به مراتب بدتر را نیز تجربه کرده است به طوری که به رغم بهبود نسبی بازار حمل کانتینری، بخش حمل فله در سال 2016 بدترین سال را پشت سر گذاشت و مواقعی را شاهد بودیم که شاخص BDI حتی به پایین‌تر از 300 واحد نیز افت کرد که در تاریخ صنعت کشتیرانی بی‌سابقه بوده است.غنجی ادامه داد: به طور کلی بخش فله خشک برای رسیدن به نقطه سربه‌سر نیازمند سطح حداقلی حدود 1300 واحد برای شاخص BDI است و این در حالی است که با توجه به رشد شاخص‌ها در اوایل سال 2017، ادامه شاخص مجدداً افت پیدا کرد و پس از رسیدن به حدود 700 واحد، در اوایل تابستان دوباره روندی صعودی را طی کرده و اکنون حدود مقادیر هزار و 400 واحد را نشان می‌دهد.
وی به ضرورت مدیریت هزینه‌ها در شرکت‌های کشتیران ‌اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط موجود در حمل‌ونقل دریایی و با در نظر گرفتن این مهم که وضعیت محمولات تغییری نکرده باید برای افزایش درآمد و توسعه فعالیت به سمت کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم.