خبرگزاری حامی دولت:
میوه 60 درصد گرانتر از حد تعیین شده به فروش میرسد
خبرگزاری حامی دولت اعلام کرد: در بازار میوه و ترهبار به طور میانگین ۳۰ درصد و در برخی میوهها ۶۰ درصد بیشتر از 35 درصد سود تعیین شده از مشتری دریافت میشود اما نهادهای نظارتی در قبال آن سکوت کردهاند.
به گزارش ایسنا، براساس قانون، محصولات در گروههای اولویتدار مختلف طبقهبندی میشوند که تنها کالاهای موجود در گروه یک که شامل نان و سه قلم لبنیات پرمصرف میشود مشمول قیمتگذاری اجباری هستند که هرگونه تغییر قیمت در آن نیازمند تایید نهادهای قیمتگذار و ستاد تنظیم بازار است.
این درحالی است که دیگر گروه کالایی صرفا قیمتهایی که براساس عرضه و تقاضا به دست میآیند قیمتگذاری میشود و فقط بنا به گفته رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در صورت نامتعارف بودن، مورد کنترل و بازخواست قرار میگیرند.
براساس قانون تمامی کالا و خدمات باید دارای برچسب قیمت باشند که این بر چسبگذاری نیز بنا بر قانون به تولیدکننده در مبدأ کالا سپرده شده است.
در این میان از جمله کالاهایی که قیمتگذاری آن به واحد عرضهکننده با حاشیه سودهای مختلف سپرده شده میوه و ترهبار است.
در زمان تصویب طرح حذف برچسب کالا از مبدأ تولید و سپردن قیمتگذاری به واحدهای عرضهکننده یکی از حوزههایی که از آن به عنوان تجربه موفق در قیمتگذاری در مقصد یاد میشد میوه و تره بار بود که به صورت عمده خریداری و در واحدها توزیع میشود. هر واحد قیمت خود را روی محصول میگذارد و مردم تصمیم خرید از هر واحد را میگیرند.
حالا براساس گزارشهای به دست آمده بازار میوه و ترهبار در حالی که باید سود متعارفی نهایتا تا ۳۵ درصد داشته باشد با مکانیزم فعلی اکنون برخی میوهها در تهران حدود چهار تا ۶۰ درصد بیش از سود متعارف قیمتگذاری میشوند. یعنی عملا میوههای موجود در بازار گاهی تا ۹۵ درصد بیشتر از قیمت عرضه عمده در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد.
به عنوان مثال میتوان به چند نمونه اشاره کرد که از جمله آنها هندوانه است که قیمت آن با احتساب حداقل و حداکثر سود عرضه بین 335/5 تا ۶۷۰ تومان است که با بیش از ۶۰ درصد سود غیرمجاز از ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان عرضه میشود یا انار با احتساب حداقل و حداکثر سود عرضه بین ۲۷۰۰ تا ۹۴۵۰ تومان است که حدود ۲۱ درصد افزایش قیمت غیرمجاز دارد و از ۳۰۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در بازار در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد.
حالا به نظر میرسد که نهادهای قیمتگذار باید به این موضوع ورود کرده و اقدام به کنترل بازار کند، چرا که مثال میوه و ترهبار که به عنوان نمونه عرضه کالا با قیمت آزاد در واحد عرضهکننده بین چهار تا بیش از ۶۰ درصد افزایش قیمت نامتعارف دارد اما پیگیریهای خبرنگار ایسنا از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان یکی از نهادهای متصدی و ناظر بینتیجه ماند و این نهاد متصدی در این باره سکوت کرده است.