kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
روزهای سخت بارزانی

آیت‌الله سیستانی هم با همه‌پرسی اقلیم کردستان مخالفت کرد

مرجع عالی شیعیان عراق طی پیامی، با جدایی اقلیم کردستان از این کشور مخالفت کرده و از مسئولان کردستان خواست به خاطر مردم این اقلیم به اصول قانون اساسی بازگردند.


گویا روزهای سخت مسعود بارزانی رئیس‌اقلیم کردستان بسیار زودتر از پیش‌بینی‌ها فرا رسیده‌اند. وی که احتمالاً بدون درک عمق حماقتی که مرتکب شده و صرفاً برای نجات خود از مشکلات داخلی به ابزار «همه‌پرسی» پناه برد نتواسته هیچ متحدی جز رژیم صهیونیستی برای همراهی در این مسئله پیدا کند. حتی آمریکا دوست همیشگی وی به ظاهر هم که شده او را تنها گذاشته است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد. البته هرچند نیت واقعی آمریکا از این مخالفت نوعی حربه جدید از سوی واشنگتن است اما به هرحال در این شرایط بارزانی نتوانسته تایید ظاهری آمریکا را بگیرد. ایران، دولت مرکزی عراق، ترکیه و کشورهای منطقه به شدت این همه پرسی را محکوم کردند و آن را به مثابه هیزمی برای آتش ناامنی و بی‌ثباتی دانسته‌اند. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم در تحلیلی درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق نوشته که این اقدام سبب شد تا کردستان عراق با انزوای سیاسی و جغرافیایی بی‌سابقه‌ای مواجه شود. اکنون بارزانی بسیار تنها شده و حتی مرجعیت عراق نیز به صراحت مخالفت خود را با این همه پرسی اعلام کرده است.
آیت‌الله علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق طی پیامی که از سوی نماینده خود در کربلا و در نماز جمعه قرائت شد، با جدایی اقلیم کردستان از این کشور مخالفت کرده و از مسئولان کردستان خواست به خاطر مردم این اقلیم به اصول قانون اساسی بازگردند. نماینده آیت‌الله سیستانی تاکید کرد: «نسبت به هرگونه جدایی و تقسیم عراق و شکستن تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق هشدار می‌دهیم و خواستار حفظ یکپارچگی عراق و وحدت ملت عراق و پرهیز از طائفه گرایی و نژادپرستی و تحقق برابری بین همه عراقی‌ها هستیم.» وی اضافه کرد: «دولت مرکزی و پارلمان عراق را به حفظ تمامیت ارضی عراق و نیز رعایت حقوق کردها در چارچوب قانون اساسی فرا می‌خوانیم.» دفتر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق هم با صدور بیانیه‌ای مواضع مرجعیت عالی این کشور درباره همه پرسی را «تاریخی» و «مسئولانه» توصیف کرد. پارلمان کردستان عراق هم از طرح ابتکاری آیت‌الله «علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان در عراق برای آرام‌سازی اوضاع در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان، استقبال کرد.
استقرار نیرو در کرکوک
از سوی دیگر پارلمان عراق به نخست‌وزیر این کشور اجازه داد نیروهای ارتش را در منطقه کرکوک مستقر کند. پارلمان عراق همچنین همه‌پرسی اقلیم کردستان را «غیرقانونی» و «باطل» اعلام کرد. علاوه‌بر این پارلمان عراق از دولت این کشور خواست که با گفت وگوی مشروط با اقلیم کردستان عراق مگر بعد از لغو نتایج همه‌پرسی، موافقت نکند. در همین حال، پارلمان کردستان عراق در جدیدترین جلسه خود که برای رسیدگی به تصمیمات پارلمان عراق در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان برگزار شده بود اعلام کرد:» با تمامی این تصمیمات مخالف است.»
آغاز پرواز ممنوع
از سوی دیگر روز جمعه با خروج آخرین پرواز بین‌المللی از فرودگاه «اربیل»، اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز کردستان عراق آغاز شد. درپی اعلام نتیجه همه‌پرسی جدایی اربیل از بغداد، وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای گفته بود از ساعت 18 جمعه 29 سپتامبر (7 مهر) حریم هوایی کردستان عراق پرواز ممنوع می‌باشد و در صورت بلند شدن هرگونه پرنده‌ای، آن را هدف قرار می‌دهند.