سهم ناچیز ایران از بازار 20میلیارد دلاری گل درجهان
در حالی که میزان گردش مالی صادرات گل در جهان، ۲۰ میلیارد دلار برآورد میشود سهم ایران از این بازار تنها ۲۴ میلیون دلار است.
تولید گل از نمونه فعالیتهای اقتصادی درآمدزا به شمار میرود که متاسفانه در ایران آنچنانکه باید مورد مطالعه و حمایت قرار نگرفته است. البته طرح این موضوع به معنای نادیده انگاشتن مطلق این ظرفیت ویژه و بالقوه نیست و با در نظر گرفتن گردش مالی 24 میلیون دلاری گل در کشور (اعم از بازار داخلی و خارجی) به این واقعیت پی خواهیم برد که به هر ترتیب اقدامات و دستور کارهایی برای حصول توفیق در این عرصه مد نظر قرار گرفته، اما با احتساب گردش مالی 20 میلیارد دلاری بازار گل در جهان و فرصتها و توانمندیهای مرتبط با این بخش در ایران به عمق نارسایی موجود در بهره وری حداکثری از این ظرفیت پیخواهیم برد.
طبق آمار اکنون حدود 6 هزار و 500 هکتار مزرعه گل و گیاه زینتی در کشور وجود دارد که بیش از 2 هزار هکتار از این میزان در قالب گلخانه و بیش از 4 هزار هکتار نیز بصورت فضای باز تعریف میشود.
به اعتقاد فعالان این عرصه، یکی از مشکلات موجود برای توسعه فعالیتها در این حوزه (بخصوص در بخش صادرات) به فقدان سیستم حمل و نقل مناسب برای جابجایی گلها باز میگردد، امری که با عنایت به عمر کوتاه گل و شرایط خاص و نگهداری آن، ضرورت تامین و فراهمسازی مناسب آن اجتنابناپذیر به نظر میرسد.
فرخ عشایرپور، یکی از توزیعکنندگان گل در غرب استان تهران، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به معضل قیمت تمام شده بالای تولید گل در کشور، اظهار کرد: هزینه تمام شده بالای این محصول در مقایسه با کشورهای صاحب نامِ تولید گل، باعث قدرت مانور محدود ایران در بازارهای جهانی میشود و انتظار میرود با رویکرد علمی و لحاظ شدن حمایت مضاعف از سوی دستگاههای ذیربط، هزینههای مذکور با کاهش قابل توجهی همراه شود که به طور قطع در چنین شرایطی، امکان رقابت هر چه بیشتر و ایجاد ظرفیتهای افزونتر برای نقشآفرینی ایران در بازار گلِ جهان ، به نحو شایستهتری تامین و فراهم خواهد شد.
وی افزود: با نیم نگاهی به گزارشهای منتشر شده در خصوص میزان سرانه مصرف گل در جهان (150 شاخه) و مقایسه آن با سرانه مصرف گل در کشور (قریب به 20 شاخه در سال) به عمق تفاوتها میرسیم که در صورت افزایش میزان مصرف گل، رونق هر چه بیشتری در این حوزه حاصل میشود.
این توزیعکننده گل در غرب استان تهران بیان کرد: یکی از دلایل اصلی این تفاوت و فاصله جدی در میزان سرانه مصرف گل، به کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات اقتصادی باز میگردد، زیرا خانوار ایرانی در شرایط موجود اقتصادی، خرید گل را به عنوان اولویتی اصلی تلقی نمیکند و به نوعی این محصول در زمره کالاهای تشریفاتی قرار گرفته و ضرورت جدی برای تهیه آن به شمار نمیرود.
بازنگری در کشت گل و گیاه زینتی احساس میشود
هادی ایزدی، کارشناس حوزه زراعت و کشاورزی هم در این گفتوگو، با اشاره به لزوم بازنگری در شیوه کشت گل و گیاه زینتی در کشور اظهار کرد: متأسفانه تمایل فعالان این حوزه به شیوههای سنتی باعث کندی رشد و پیشرفت در توسعه فعالیتها، نتایج و ثمرات سازنده در این عرصه شده است.
وی افزود: در صورت فراگیری شیوههای نوین کشتِ گل و گیاه، تولیدکنندگان این عرصه نیز درآمد هر چه بیشتری خواهند داشت که میطلبد در این خصوص، ضریب آموزشها تقویت شود.
ایزدی در تشریح دیگر مشکلات و نارساییهای موجود در این عرصه بیان کرد: عدم آشنایی کافی به بازاریابی حرفهای برای نقشآفرینی مطلوب در عرصه صادرات گل و گیاه زینتی از دیگر مشکلاتی است که در صورت حل و فصل آن و دستیابی به موفقیتهای هر چه بیشتر در این خصوص شاهداشتغالزایی فزآیندهتری در این بخش خواهیم بود.امید آن میرود با اتخاذ تدابیر مؤثر و اصولی و اختصاص یارانههای دولتی،گامهای جدیتری برای توسعه فعالیتها و بخصوص تقویت صادرات گل و گیاه زینتی در ایران برداشته شود، که در صورت حصول این امر، تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیش از پیش تسهیل خواهد شد و از سوی دیگر در بخش اشتغالزایی و کاهش بحران بیکاری نیز به توفیقات شایستهتری دست خواهیم یافت.