kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

خوش رقصی کویت برای صهیونیستها با اخراج 15دیپلمات ایرانی

در ادامه اقدامات خصمانه و زنجیره‌ای کشورهای مرتجع منطقه، این بار نوبت به کویت رسید تا برای خوش آمد صهیونیست‌ها و در جهت اهداف منطقه‌ای آنها 15دیپلمات ایرانی را اخراج کند.


دولت کویت در اقدامی خصمانه سطح روابط خود با تهران را کاهش داده ، 15 دیپلمات ایرانی را اخراج و دفتر رایزنی فرهنگی کشورمان در کویت را بست. وزارت خارجه کویت پس از فراخواندن سفیر ایران، تصمیم این کشور برای کاستن از تعداد دیپلمات‌های ایرانی در این کشور را به وی ابلاغ کرد.
چندی است که حکایت سرسپردگی برخی سران کشورهای مرتجع منطقه به صهیونیست‌ها از پرده برون افتاده و گاه حتی آنها به صراحت به این موضوع اشاره کرده‌اند. این موضوع اگرچه چیز جدیدی نیست و بیشتر خاندان‌های حاکم در این کشورها با نقشه‌های شوم استعمارگران به قدرت گماشته شده‌اند تا به اربابان خویش خدمت کنند اما واهمه آنها از روند رو به افزایش قدرت کشورمان باعث شده تا آنها بی‌پرده به اهداف شوم خود که مقابله با ایران است اشاره کنند.
در همین راستا وزارت خارجه کویت روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که موضوع کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی و بسته شدن دفاتر وابسته سفارتخانه ایران در کویت و همچنین توقف فعالیت کمیته‌های مشترک، رسما به سفیر ایرانی ابلاغ شد.
شبکه خبری «اسکای نیوز» عربی روز پنجشنبه اعلام کرد که کویت از ایران خواسته که تعداد دیپلمات‌های خود در این کشور را کاهش دهد.
بر اساس خبر اسکای نیوز، کویت علاوه بر بستن دفتر رایزنی فرهنگی، همچنین «دفتر وابسته نظامی ایران» را بسته و «تعداد دیپلمات‌های ایرانی را کاهش داده است».
دولت کویت این اقدام را به بهانه پرونده «گروهک العبدلی» انجام داده است؛ پرونده‌ای که کویت در آن ایران را به ارتباط با عناصر این گروهک متهم می‌کند.
«محمد عبدالله المبارک الصباح» وزیر مشاور در امور نخست وزیری و وزیر اطلاع رسانی کویت نیز اعلام کرده که تدابیر دیپلماتیک علیه دیپلمات‌های ایرانی در کویت انجام داده‌ایم.
بر اساس این گزارش، کویت از سفارت ایران درخواست کرده تعداد کارمندانش را از 19 نفر به 4 نفر کاهش دهد.
اعتراض شدید ایران
به کویت
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز عصر پنجشنبه از احضار کاردار کویت در تهران به وزارت خارجه خبر داد.
وی گفت: به دنبال ایراد اتهام‌های بی‌اساس از سوی مقام مسئول در وزارت خارجه کویت به جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرونده موسوم به العبدلی، «فلاح الحجرف» کاردار کویت در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان در این خصوص به وی ابلاغ شد.
بهرام قاسمی با اعلام این خبر افزود: در این احضار که عصر پنجشنبه انجام شد مقام وزارت امور خارجه کشورمان ضمن مردود دانستن اتهام‌های واهی مقام‌های کویتی به کشورمان گفت «جای تاسف است که مسئولان کویت در این شرایط حساس منطقه به جای تلاش در جهت کاهش تنش‌های بی‌حاصل و خویشتنداری در قبال فشارها و تحریکات طرف‌های ماجراجوی منطقه‌ای به این تحریک‌ها پاسخ داده و جمهوری اسلامی ایران را هدف اتهامات واهی قرار می‌دهند.»
قاسمی خاطرنشان کرد: این مقام بار دیگر خطاب به کاردار کویت تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران هیچگونه ارتباطی با این پرونده نداشته است و این امر در آغاز رسیدگی به این پرونده به مقام‌های کویتی نیز ابلاغ شد.»
در این دیدار همچنین با یادآوری این نکته که جمهوری اسلامی ایران همواره رفتاری مسئولانه در قبال کشورهای منطقه و از جمله کویت در شرایط سخت این کشور داشته است «حق اقدام متقابل را برای کشورمان در قبال کاهش کادر دیپلماتیک دو کشور محفوظ دانست.»
کاردار کویت نیز با اظهار تاسف از تحولات اخیر به وجود آمده افزود: مطالب و موضوعات مطرح شده را در اولین فرصت به مقام‌های خود منتقل خواهد کرد.