kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۵۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲

واردات ۲۵ هزار خودروی خارجی‌طی ۳ ماه

در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۵ هزار خودرو، معادل ۴۰ درصد کل واردات این محصول در سال۹۵ ، خودرو خارجی از طریق گمرکات سراسر کشور ترخیص شده است.



به گزارش تسنیم، در حالی که در کل سال 95 حدود 60 هزار خودرو وارد کشور شده، در سه ماهه نخست سال جاری حدود 25 هزار خودرو از طریق گمرکات سراسری ترخیص شده است. براین اساس در فصل ابتدایی سال برابر 40 درصد کل سال 95 خودرو وارد کشور شده است که این رشد معنادار می‌تواند نشان دهنده افزایش میل وارد‌کنندگان به ترخیص خودرو از گمرکات باشد.
این حجم از واردات در حالی است که بر مبنای جداول سال 95 گمرک، در سه ماهه نخست سال گذشته حدود10 هزار خودرو با حجم موتور 1500 تا 2500 سی‌سی به ارزش 255 میلیون دلار ترخیص شده بود.در سال گذشته، بالغ بر 36 هزار خودرو با حجم سیلندر 1500 تا 2000 سی‌سی به ارزش حدود 900 میلیون دلار به کشور وارد شد. همچنین بیش از 25 هزار دستگاه خودروی سواری با حجم سیلندر 2000 تا 2500 سی‌سی به ارزش بیش از حدود 680 میلیون دلار به کشور آمد. در مجموع بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار ارزش این خودروها بوده است. گفتنی است بر اساس قوانین جدید مربوط به واردات خودرو در حال حاضر تنها شرکت‌هایی که دارای نمایندگی برند خودرو وارداتی باشند امکان ثبت سفارش این کالا را دارند. بر این‌اساس به نظر می‌رسید با کنار رفتن واردکنندگان خرد، میزان واردات خودرو به کشور کاهش یابد، در حالی که آمارهای اولیه نشان می‌دهد واردات خودرو در سه ماهه نخست سال جاری رشد چشم‌گیری داشته است.هر چند گفته می‌شود قوانین جدید وزارت صنعت بر واردات خودرو شرایطی بوجود آورده که سایر واردکنندگان خرد از فرصت باقی مانده برای واردات خودرو حداکثر بهره را ببرند، ولی در هر صورت این حجم از واردات یک کالای لوکس مصرفی مانند خودرو به هیچ وجه قابل قبول نیست و تصمیم‌های جدیدی که در زمینه واردات خودرو مطرح شده، شائبه منفعت برخی جریان‌های خاص را هم مطرح کرده است.در همین رابطه هفته گذشته، رئیس ‌انجمن واردکنندگان خودرو گفت: هرازگاهی شاهد اتخاذ تصمیمات شتابزده و خودجوشی از سوی وزارت صنعت در راستای منافع گروه‌های خاص هستیم که متاسفانه هیچ جواب قانع‌کننده‌ای هم در قبال این تصمیمات داده نمی‌شود.احتشام‌زاده با توجه به واردات خودروهای فرانسوی، به منافع آنها در ایران هم‌گریزی زده و تأکید کرده بود: به نظر می‌رسد که با توجه به رفتارهای صورت گرفته، مسئولان ایرانی در قرار‌داد بaین ایران و فرانسه تعهداتی به طرف مقابل مبنی بر ایجاد پتانسیل و کشش در بازار نسبت به خودروهای فرانسوی داده‌اند که اقدامات وزارت صنعت در همین راستا است و بر روی بازار خودروهای وارداتی اثرگذار بوده است. فرانسوی‌ها دارای نفوذ بسیار قوی در بازار خودرو ایران هستند به طوری که آنان به کمک مسئولان داخلی در حال مهندسی بازار خودروی ایران هستند.
علاوه بر این روند افزایش واردات کالاهای مصرفی پس از برجام نیز مشاهده شده است که می‌تواند به تحلیل علت افزایش واردات خودرو کمک کند. قرار بود با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بعد از گشایش‌های برجام، صنعت خودروسازی کشور با رفع نواقص گذشته، توان رقابت پیدا کند نه اینکه در سالگرد دو سالگی برجام، حجم عظیمی از خودروهای خارجی به کشور وارد شود، اتفاقی که قطعا بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.در ضمن در وضعیت اقتصادی کنونی که کشور با رکود مواجه است و بنگاه‌های تولیدی با مشکلات اساسی روبرو هستند، واردات حجم انبوهی از خودروهای گرانقیمت سؤال‌برانگیز است و این مانور تجمل از سوی افرادی خاص آثار سوء اجتماعی در پی دارد.