kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

منطقه «دونتسک» با نام «روسیه کوچک» از اوکراین اعلام استقلال کرد

رهبر جمهوری خودخوانده «دونتسک» در شرق اوکراین با اعلام تشکیل یک کشور جدید به نام «مالوروسیا» (روسیه کوچک) رسماً اعلام استقلال کرد.



بحران جدید اوکراین از کودتای رنگی سال 2014 در این کشور آغاز شده که به برکناری «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور این کشور انجامید. روسیه این جابه‌جایی قدرت را که با حمایت کامل آمریکا و اروپا اتفاق افتاد «کودتا» نامید و تحرکات خود را در شرق اوکراین به خصوص در شبه‌جزیره کریمه برای حفاظت از منافع خود آغاز کرد.
سرانجام در مارس ۲۰۱۴ یک همه‌پرسی توسط دولت شبه جزیره مهم کریمه برای پیوستن به روسیه برگزار شد و ۸۱ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند و نزدیک به 97 درصد مردم به الحاق این شبه‌جزیره به روسیه رأی مثبت دادند.  الحاق «کریمه» به روسیه، خواسته یا ناخواسته توقعی را در میان دیگر روس‌تبارهای شرق اوکراین در الحاق آنان به روسیه، ایجاد نمود. آرزویی که پس از فروپاشی شوروی و استقلال اوکراین و جدا افتادن این مناطق از سرزمین مادری (روسیه)، در میان آنان پرورش یافته بود.
 اما همان زمان نیز دولت روسیه اعلام کرد که به استثنای «کریمه»، مسکو هیچ ادعایی در مورد الحاق دیگر مناطق اوکراین، نداشته و ندارد. حتی زمانی که در استان «دونتسک» مردم در همه‌پرسی، به الحاق به روسیه رأی مثبت دادند، دولت روسیه در برابر این اقدام عکس‌العمل مثبت نشان نداد. از آن زمان تاکنون شرق اوکراین به شدت ناآرام است و روس‌گرایان تمام تلاش خود را کرده‌اند تا از اوکراین جدا و به روسیه ملحق شوند.
 در همین راستا دیروز خبرگزاری‌ها گزارش دادند «الکساندر زاخارچنکو» ، رهبر جمهوری خودخوانده «دونتسک» از پیشنهاد یک دوره انتقالی با هدف تشکیل یک دولت جدید با نام «مالوروسیا» (روسیه کوچک)، به عنوان راهی برای پایان دادن به بحرانی سه ساله استقبال کرده است. وی به خبرنگاران گفته: «ما تاسیس دولت مالوروسیا را پیشنهاد می‌دهیم. مالوروسیا یک کشور جوان و مستقل است، با یک دوره انتقالی تا سه سال.» وی ادامه داده: «ما باید از سوی ساکنان مناطق حمایت شویم. این راه‌حل تنها درصورتی عملی است که جامعه بین‌الملل از این ایده حمایت کند.»
زاخارچنکو، وضعیت کنونی شرق اوکراین را «بن بست سیاسی» خوانده و از جامعه بین‌المللی خواسته تا برای پایان دادن به درگیری‌ها، از پیشنهاد استقلال دونتسک حمایت کنند. به گفته وی حتی کار تدوین قانون اساسی مالوروسیا پیشاپیش آغاز شده و متن آن در زمان استقلال به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.