kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲

وحشت اسرائیل از چرخش اوضاع در سوریه به نفع ایران و حزب‌الله

تقویت جایگاه ایران و نیروهای مقاومت در سوریه به عنوان متحدان ارتش این کشور، رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته است.

سرویس خارجی-

از آذر ماه 1395 که شهر حلب به دست نیروهای دولتی افتاده و تروریست‌های تکفیری و جبهه‌النصره ضربات سنگینی را از طرف نیروهای مقاومت و ارتش سوریه متحمل شده‌اند، ورق برای تروریست‌ها و حامیان آنها برگشت و بیش از همه، آمریکا و رژیم صهیونیستی را نگران تحولات سوریه و عراق کرد.
مدتی است این دو کشور که طبق فرمول واشنگتن و تل‌آویو، قلمرو خلافت جعلی داعش را تشکیل می‌دادند، با قدرت به سمت داعش‌زدایی و تروریسم‌زدایی پیش رفته‌اند، تا اینکه بیابان‌های شرق سوریه، شهر موصل و مناطق مرزی دو کشور هم از تروریسم پاکسازی شد.
با این حال، آمریکا تلاش مذبوحانه‌ای را انجام می‌داد که قلمرو داعش به «قلمرو مقاومت» تبدیل نشود و حتی رژیم صهیونیستی نیز حملات مرزی خود علیه مواضع ارتش سوریه در قنیطره را آغاز کرد. با این حال، چیزی که در عمل اتفاق افتاد، تقویت محور مقاومت از مرزهای ایران تا مرزهای فلسطین اشغالی بود و از دست سران واشنگتن و تل‌آویو نیز چیزی برنمی‌آمد. در ارتباط با شرایط برتر مقاومت در خاک سوریه، بهترین گواه، اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است: به گزارش فارس، وی که به پاریس سفر کرده، پس از دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، به خبرنگاران صهیونیست گفت: «من (در گفت‌وگو با ماکرون) مسئله تلاش ایران برای استقرار پایگاه دائمی زمینی، هوایی و دریایی در سوریه را مطرح کردم و گفتم که اسرائیل مخالف توافق آتش‌بس میان آمریکا (و روسیه) در سوریه است، چرا که این موضوع هر چند ایران را از مرزهای اسرائیل دور می‌کند، اما حضور نظامی این کشور در سوریه را دائمی می‌کند.»
نتانیاهو در ادامه حاکمیت چنین وضعی در سوریه را «غیرقابل تحمل» خواند.
نتانیاهو گفت: «ایران نه تنها تمایل به اعزام مستشار نظامی به سوریه را دارد، بلکه به دنبال ایجاد پایگاه زمینی در آنجا نیز هست و این امری است که معادلات منطقه را تغییر می‌دهد... تل‌آویو مخالف توافق آتش‌بسی است که ایران را قادر می‌کند حضور نظامی دائمی در سوریه داشته باشد.
پیش از این نیز یک مقام صهیونیست به «هاآرتص» گفته بود، توافق آتش‌بس در جنوب سوریه، توافق بسیار بدی است و نیازهای امنیتی اسرائیل را مد نظر قرار نداده است.اخیراً روسیه و آمریکا توافق کرده‌اند که در سه استان درعا، قنیطره و السویدا که در جنوب غرب سوریه قرار دارند، آتش‌بس برقرار شود. ابتدا تصور می‌شد که در این آتش‌بس، امنیت اسرائیل مد نظر قرار گرفته است، ولی سران این رژیم اکنون چیز دیگری را می‌گویند.
سایر رویدادها
* نیروهای ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود، دیروز بر تعدادی میدان‌های نفتی واقع در جنوب شهر «رقه» مسلط شدند.
* «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه گفته، جنگ داخلی، فساد و سوء مدیریت را در این کشور دامن زده است.
* ارتش سوریه از ساکنان مناطق شرقی استان حلب خواسته به منازل خود بازگردند، چرا که امنیت در این منطقه به طور کامل برقرار شده است.