kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ما اصلاح‌طلبان دنبال سهم‌خواهی نیستیم اما روحانی سهم ما را بیشتر بدهد!

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «سرمایه‌سوزی» نوشت: «هجمه‌های علیه عارف را باید گواه آن بدانیم که کاری که در مجلس و شورای سیاست‌گذاری شده کارستان است و باید این هجمه‌ها را ناشی از عصبانیت جریان رقیب یا جریان سهم‌خواه بر ضد عارف دانست».

سرویس سیاسی-

در بخش دیگری از گزارش این روزنامه زنجیره‌ای تصریح شده است که برخی چهره‌های احزاب اصلاح‌طلب و طیف کارگزاران به همراه بعضی از حامیان دولت و افراد جا مانده از لیست شورای پنجم به تخریب عارف روی آورده‌اند.
آفتاب یزد همچنین تاکید کرد: «محمدرضا عارف به دو دلیل خودش را در چینش کابینه از سوی روحانی ذی‌حق می‌داند. نخست به دلیل نقشی که در سال 92 با کناره‌گیری‌اش از ریاست جمهوری ایفا کرد او سهم بزرگی در پیروزی روحانی داشت. دوم اینکه او هم‌‌اکنون علاوه بر جایگاه اجتماعی، از موضع رئیس فراکسیون امید و رئیس شورایعالی سیاست‌گذاری تمام‌قد و بدون شرط از آقای روحانی حمایت کرده است، پیش از این هم قبل از حمایت از آقای روحانی ملاقاتی با او داشته است، این موضوع انتظاراتی به وجود می‌آورد تا رئیس‌جمهور به آن عمل کند».
روزنامه آرمان نیز در شماره دیروز نوشت: «در میان 24‌ میلیون رأی‌دهنده به دکتر روحانی، اصلاح‌طلبان سهم عمده‌ای داشتند و از پشتوانه‌های اصلی او در پیروزی اخیر بودند. البته درست است که اصلاح‌طلبان می‌گویند ما نمی‌خواهیم سهم‌خواهی کنیم و واقعا هم قصد چنین کاری را ندارند، اما در عین حال، آقای دکتر روحانی نمی‌تواند برنامه‌های خود را با افراد غیراصلاح‌طلب اجرا کند... اگر دولت بخواهد به‌صورت منطقی درجهت توسعه پایدار کشور گام بردارد، باید از نیروهای توانمندی که در جبهه حامیان دولت تعریف می‌شوند، یعنی اصلاح‌طلبان، استفاده کند.»
مدعیان اصلاحات پیش از این ادعا می‌کردند که به هیچ عنوان به دنبال سهم‌خواهی از دولت نیستند اما هرچه به موعد تشکیل کابینه دوازدهم نزدیک می‌شویم، افشاگری، فحاشی و نزاع مدعیان اصلاحات برای سهم‌خواهی از دولت شدیدتر می‌شود.

سوالی که مدعیان اصلاحات به آن پاسخ نمی‌دهند
روزنامه‌های زنجیره‌ای در روزها و هفته‌های گذشته و با نزدیک شدن به تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخب و معرفی کابینه دوازدهم تلاش‌های خود را برای سهم‌خواهی از دولت تشدید کرده‌اند.
روزنامه شرق در شماره دیروز خود طی گزارشی برخی وزرا را مردود دانسته و نوشت‌: چیدمان کابینه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای بهارستان است، اما گویا فراکسیون امیدی‌های بهارستان چندان به بازی گرفته نمی‌شوند. این را می‌توان در لابه‌لای سخنان برخی نمایندگان به‌وضوح دید. بااین‌حال کارنامه‌ای برای وزرای کابینه یازدهم از سوی فراکسیون امید تهیه شده که بر آن‌ اساس به سنجش عملكرد چهارساله كابینه پرداخته شده است. نمره قبولی این‌بار نه از ٢٠ که از عدد ٥ در نظر گرفته شده است.
علی ‌اکبری، نماینده اصلاح‌طلب شیراز، از سنجش وزرای کنونی به «شرق» خبر داده و گفته است‌: «نمره‌ها از پنج حساب می‌شد. گویا شش نفر از وزرای فعلی مطلوب بوده‌اند، پنج نفر نمره متوسط گرفته‌اند و هفت نفر الباقی نمره قبولی نگرفته‌اند». بر اساس گزارش شرق ‌مشابه سخنان اکبری را وکیلی در نشست «ستاد مجازی روحانی» گفته: «شش وزیر ضریب بالای 3/5 را از پنج و نمره خیلی موفق گرفتند. پنج وزیر عملکرد متوسطی داشتند و هفت وزیر متأسفانه نمره زیر متوسط دارند. این به معنای عدم موفقیت این افراد است. اگر دوباره در کابینه باشند، ما به آنها رأی نخواهیم داد».
مدعیان اصلاحات به این سوال پاسخ نمی‌دهند که وقتی عملکرد بیش از هفت وزیر کابینه یازدهم زیر متوسط و در یک کلام منفی بوده است چگونه دولت یازدهم دولت موفقی می‌تواند باشد که در ماه‌های گذشته برای تداوم آن تلاش کرده‌اند؟!

مردم به ما رای ندهند اشتباه کرده‌اند!
سردبیر روزنامه زنجیره‌ای شرق در سرمقاله دیروز خود به تحلیل انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پرداخته و با اتهام‌زنی به مردم نوشت‌: انتخابِ روحانی حاوی پیامی بسیار جدی است که مردم به‌طور بطئی در سالیان اخیر به آن رسیده‌اند. آنان ایران را از کشوری که ‌دنبال ایده‌های آرمانی بود به‌ سمت کشوری دیپلماتیک یا با تسامح نظام وستفالی سوق داده‌اند.
در ادامه این نوشتار توهین سردبیر شرق به مردم رنگ روشن‌تری به خود گرفته و وی انتخاب مردم در برخی برهه‌ها را اشتباه خوانده و می‌نویسد‌: مردم هم اشتباه می‌کنند و تاوان این اشتباه را بیش از هر کسی خودشان می‌دهند. هنوز معادله‌ای حل ‌نشده باقی مانده است که آیا مردم احمدی‌نژاد را فریب دادند یا او آنان را گمراه کرد.
در بخش دیگری از این سرمقاله نویسنده مدعی شده است «‌هرچه هست جای انکار ندارد که اصولگرایان به‌راحتی تن به خواسته‌های مردم نمی‌دهند و این نکته از آنان طیفی با پوسته سخت ساخته که نفوذ به آن اگر ناممکن نباشد بسیار دشوار است.»
درباره نوشته سردبیر شرق چهار نکته را بایستی خاطر‌نشان کرد‌، نخست آن که مردم از منظر اصلاح‌طلبان زمانی راه درست را انتخاب کرده و عملکرد مطلوبی دارند که به آن‌ها رای بدهند‌، اگر مردم انتخاب دیگری داشته باشند بایستی با اردو‌کشی‌های خیابانی علیه رای مردم قیام کرده و خواستار ابطال انتخابات شد و در غیر این صورت اقلیت حتی بزرگ 16 میلیونی را تخریب و تحقیر نموده و به گفته سردبیر شرق «موج‌سواری کرد».
دومین نکته آن که مردم اشتباه نمی‌کنند، این مسئولین هستند که استنباط  اشتباهی از رای مردم کرده و دچار توهم می‌شوند، مردم به آن چیزی که نامزدهای انتخابات می‌گویند و وعده می‌دهند با فرض راستگویی آنان رای می‌دهند و چاره‌ای جز این در کوتاه‌مدت نیست ولی مسئولین با این فرض که رای مردم نشان محبوبیت آنان است دچار توهم شده و مسیر دیگری را طی می‌کنند.
نکته سوم آن که مردم ایران هیچ‌گاه آرمان‌ها را رها نکرده و خلاف این آرمان‌های متعالی گام برنداشته‌اند، انقلاب علی‌رغم خواسته و تلاش زنجیره‌ای‌ها تمام نشده است چرا که حرکت به سوی اهداف این انقلاب و به سوی قله ادامه دارد، سردبیر شرق رای مردم به روحانی را پایان آرمان‌ها می‌داند و با زبان بی‌زبانی روحانی را فردی عبور کرده از آرمان‌ها و در یک کلام انقلاب می‌شمارد، رئیس‌جمهور در دوره تبلیغات انتخاباتی به صراحت نسبت به برخی ادعاها درباره انقلابی نبودن خود واکنش نشان داد و انتظار می‌رود دولت و شخص رئیس‌جمهور به این اتهام‌زنی روزنامه شرق واکنش درخوری داشته باشند. و نکته پایانی آن که نویسنده مدعی است اصولگرایان به راحتی به خواسته‌های مردم تن نمی‌دهند‌! سوال اینجا است که آیا این اصولگرایان بودند که سال 88 علیه رای و خواسته مردم قیام کرده و دست به اردوکشی خیابانی زده و خواستار ابطال انتخابات شدند؟ اصولگرایان در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری علیرغم تخلفاتی که از سوی دولت صورت گرفت به نظر و رای نهادهای قانونی تمکین و هیچ‌گونه اعتراضی به مشروعیت انتخابات نکردند و این را مقایسه کنید با عملکرد مدعیان اصلاحات در سال 88.

روحانی باید به حساب منتقدان برسد!
روزنامه زنجیره‌ای بهار در یادداشتی ضمن بزک کردن برجام و قرارداد نفتی با توتال بدون پاسخگویی به صدها ابهام موجود به هتاکی به منتقدان پرداخته و در پایان نوشتار سراسر توهین و فحاشی از روحانی خواست به حساب منتقدان برسد!
در این یادداشت آمده است «‌‌رئیس‌جمهور روحانی به واسطه رای ۲۴میلیونی‌اش و همین‌طور اختیاراتی که مطابق قانون دارد باید برنامه‌ای ویژه برای این بلندگوهای به ناحق اشغال شده داشته باشد. برنامه‌ای که بر اساس آن حداقل چند دقیقه‌ای فرصت دفاع در برابر ساعت‌ها هجمه علیه موضوعات مختلف از برجام تا قرارداد نفتی به وزیران دولت داده شود.»
حمله به منتقدان و فحاشی به آنان از راس دولت و شخص رئیس‌جمهور به بدنه کابینه و برخی وزرا و از دولت به روزنامه‌های زنجیره‌ای تسری پیدا کرده است تا آنجا که این روزنامه‌ها از دولت می‌خواهند تریبون را از منتقدین گرفته و این رسانه‌ها را تعطیل کند!
از سوی دیگر روزنامه بهار در عین حالی که اذعان دارد وزرای کابینه همواره در چهار سال گذشته مشغول پاسخگویی بوده‌اند و از تریبون‌های موجود برای پاسخگویی استفاده کرده‌اند در پایان با فراموشی از رئیس‌جمهور می‌خواهد به دنبال تریبونی برای پاسخگویی وزیران دولت باشد!

مسکن مهر طرحی در راستای حاشیه‌نشین کردن شهروندان بود!
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «خداحافظی با مسکن دولتی» نوشت: «واقعیت این است که طرح مسکن مهر طرحی در راستای حاشیه‌نشین کردن شهروندان بود. کارشناسان از این طرح با عنوان حاشیه‌نشینی مدرن یاد کرده و به شدت از جانمایی نامناسب و همچنین نبود زیرساخت‌های لازم در جاها‌یی که مسکن مهر ساخته شده انتقاد می‌کنند. در نتیجه این انتقادات دولت یازدهم تصمیم به توقف مسکن مهر گرفت؛ موضوعی که مورد استقبال نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته است. با وجود این، وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده است که دولت یازدهم به تعهداتی که در این زمینه داده شده پایبند است و خانه‌های نیمه‌کاره را تکمیل می‌کند».
گفتنی است «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم- مرداد 92- در جلسه‌ رأی اعتماد مجلس گفت: «شخص من هرگز با مسکن مهر مخالف نبوده و نیستم و من جزو اولین کسانی بودم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کردم که بعد از آن، این مسئله ردیف پیدا کرد و مباحث دیگری چون بهسازی مسکن روستایی و مسکن اجتماعی تا قبل از دوره‌ مسئولیت من در تاریخ ایران سابقه ندارد».
اظهارنظرهای توهین‌آمیز روزنامه‌های زنجیره‌ای در حالی است که مسکن مهر موجب خانه‌دار شدن 8 تا 10 میلیون نفر از هموطنانمان شده است. علی‌رغم تخریب‌های دولت یازدهم علیه مسکن مهر، نتایج یک نظرسنجی نشان داد در مقایسه طرح‌های «مسکن اجتماعی»، «مسکن استیجاری» و «مسکن مهر» بیش از 65 درصد مردم به مسکن مهر رأی داده‌اند. طی این نظرسنجی که اوایل خردادماه 95 در برنامه تلویزیونی «ثریا» انجام شد، در پاسخ به این سؤال که از بین طرح‌های «مسکن اجتماعی»، «مسکن استیجاری» و «مسکن مهر»، کدام شیوه حمایتی را برای تأمین مسکن مورد نیاز مردم و زوج‌های جوان مناسب می‌دانید؟ بیش از 65 درصد مردم به مسکن مهر رأی دادند.
متاسفانه دولت یازدهم در حوزه مسکن به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی از خود بر جای نگذاشته است.

کدام قرارداد جناب وکیل‌الدوله؟!
ستون «نگاه پارلمان» شماره دیروز روزنامه اعتماد به یادداشتی از محمدکاظمی، نماینده مجلس دهم اختصاص یافته است. عنوان این یادداشت ناخودآگاه هر مخاطبی را متحیر می‌کند: «آقای زنگنه باز هم از این قراردادهای بزرگ ببندید!»
وی در بخشی از یادداشت خود نوشته است: «اگر سخنان روشنگرانه، مستدل، مهم، جامع و البته دردمندانه آقاي زنگنه، وزير محترم نفت پيرامون قرارداد فاز ١١ پارس جنوبي در مجلس شوراي اسلامي را صدا و سيما در مهم‌ترين و پربيننده‌ترين زمان خبري خود پخش مي‌كرد مردم بيش از گذشته متوجه مي‌شدند كه عده‌اي طي ٨ سال محنت چه بر سر كشور آورده‌اند و اكنون بر اثر موفقيت برجام چه درهايي روي اقتصاد كشور باز شده است!»
کاظمی در ادامه نوشته است: «در زماني كه دولت جديد آمريكا با تمام توان خود تلاش مي‌كند هر تحريم ممكن را عليه ايران وضع كند و خواب نظام جامع و رويايي تحريم را دوباره مي‌بيند و از هر جهت به آن نياز دارد، دولت تدبير و اميد موفق مي‌شود يك قرارداد ٥ ميليارد دلاري با غول نفتي جهان ببندد و عملا بساط تحريم‌سازي ترامپ را به سخره بگيرد!»
باید از این وکیل‌الدوله پرسید که آیا یک صفحه از قراردادی را که این همه سنگ آن را به سینه می‌زند و در مدح آن قلم‌فر‌سایی می‌کند، دیده است؟!
باید از ایشان پرسید که اگر این قرارداد این همه فواید دارد و آن را می‌توان گلابی برجام نامید چرا دولت آن را محرمانه کرده و حتی نمایندگان مجلس هم آن را ندیده‌اند؟!