طرح «درجهبندی مدارس» تصویب شد
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از تصویب طرح درجهبندی مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: مدارس بر اساس برنامههایی که انجام میدهند، درجهبندی میشوند.
علی زرافشان در گردهمایی مشترک شورای معاونین و رؤسای مناطق استان در باشگاه فرهنگیان تبریز، اظهار داشت: کیفیت در آموزش و پرورش یکی از دغدغههای ما در چند سال گذشته بوده است و با توجه به اقداماتی که صورت گرفته است، سعی کردهایم حضور دانشآموزان در مدارس، یک حضور با کیفیت باشد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در امر پوشش تحصیلی دانشآموزان با چالشی روبهرو هستیم و آن هم تفاوت پوشش تحصیلی دختران و پسران به خصوص در برخی استانها مثل سیستان و بلوچستان است و این نشان میدهد که در کنار برنامه جذب کودکان بازمانده از تحصیل یک برنامه هم برای جذب دختران بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه باید داشته باشیم تا بتوانیم با جذب دختران که در آینده نقش مهمی در تشکیل خانواده مطلوب و تربیت فرزندان دارند، بتوانیم آینده جامعه را تضمین کنیم.
زرافشان بیان داشت: امروز مطالبه جامعه و اسناد تحولی آموزش و پرورش از ما بحث کیفیت است و در سند تحول استقرار نظام ارزشیابی در نظام تعلیم تربیت رسمی و عمومی خواسته شده است تا ببینیم در کنار توسعههای کمی بحث افزایش کیفیت رخ داده است.
وی با بیان اینکه آزمونهایی همچون «تیمز و پرلز» برای ارزیابی نظام تعلیم و تربیت هستند، تصریح کرد: آزمون تیمز سال گذشته روند رو به رشدی داشته است.
زرافشان بر برنامههای مدرسه محور و آموزش مهارتهای زندگی در مدارس تأکید کرد و افزود: شورای عالی آموزش و پرورش طرح درجهبندی مدارس را تصویب کرده است و مدارس بر اساس برنامههایی که انجام میدهند، درجهبندی میشوند.
وی خاطرنشان کرد: مدارس را فقط کلاس درس نبینیم و باید همه اجزا را یک سازمان در نظر بگیریم و معلم عنصر کلیدی این مجموعه است.
وی با بیان اینکه متأسفانه بحثهای مطرح در سند تحول به گفتمان تبدیل نشده است، ادامه داد: در رویکردهای تربیتی کم و کاستی داریم و باید بگویم که توانستهایم دانشمندان کوچکی تربیت کنیم که نتواستهاند راه و رسم زندگی کردن را یاد بگیرند.معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز تربیت، ضرورت جامعه ما محسوب میشود، تصریح کرد: مطالبه ساحتهای مطرح شده در سند تحول از مدیران مدارس باید جدی پیگیری شود؛ چرا که اگر به این ساحتها توجه نشود، در آینده آسیبهای اجتماعی افزایش میباید.