kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۷۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸

مانع‌سازی برای مبارزه با فساد در ورزش


سرویس ورزشی-
وزیر محترم ورزش در دیداربا فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با تشکیل کمیته مبارزه با فساد در فوتبال از تشکیل «کمیته صیانت از اصول و مبانی اخلاقی در ورزش» خبر داد. ایشان در این باره گفت: «امیدوارم کمیته صیانت از اصول مبانی اخلاقی در ورزش را فعال کنیم و با حضور نمایندگان دستگاه‌های قضایی، انتظامی و اطلاعاتی، نظارتی برای سالم‌سازی فوتبال داشته باشد.»
 علاقه‌مندان ورزش و دوستداران و اهالی فوتبال با عبارات و کلماتی چون «سالم‌سازی فوتبال»، «مبارزه با فساد در فوتبال» و... آشنایی کامل دارند. چند سالی است این عبارات و مضامین از زبان این و قلم آن و حتی سخن و اظهارات مسئولان فوتبال شنیده می‌شود که البته هر چند در عمل اتفاقی نمی‌افتد و قدمی اساسی در راه سالم‌سازی و مبارزه با فساد در فوتبال- و ورزش- برداشته نمی‌شود، اما خود این اظهارات و نوشته‌ها، حکایت از وجود ناسالم بودن فضای فوتبال و وجود فساد در فوتبال می‌کند.
البته در این باره خیلی از دلسوزان ورزش سال‌هاست می‌گویند و می‌نویسند و به مسئولان و سکانداران وقت ورزش و فوتبال هشدار داده‌اند، اما تا همین اواخر و تقریبا تا قبل از ورود مجلس شورای اسلامی(در دو یا سه سال پیش) کمتر کسی به ویژه از سوی مسئولان این موضوع را جدی می‌گرفت و اهمیت می‌داد، و حتی بعضی از مسئولان الابختکی و عوضی آمده و کاملا غریبه با واقعیات و فضای فوتبال، اما دو دستی چسبیده به میز وصندلی ریاست آن، از سر جهل و ناآگاهی‌، با لودگی و تحویل دادن خنده‌های کذایی! به کلی منکر فساد در فوتبال می‌شدند و اگر لطف می‌کردند حداکثر «تخلف» در فوتبال را قبول داشتند!
خوشبختانه امروز درباره این واقعیت و موضوع اظهر من‌الشمس که از اول هم برای کارشناسان واقعی و استخوان خرد‌کرده‌های فوتبال بدیهی بود و اصولا آنها یکی از دلایل به سامان نبودن اوضاع و پس پسکی رفتن فوتبال ایران را- با وجود شرایط مناسب و داشتن سرمایه‌های لازم انسانی و مادی- وجود فساد در حال نفوذ در تاروپود این رشته پرطرفدار و جذاب می‌دانستند، کسی شک و تردیدی ندارد و حتی آقای سلطانی‌فر هم در جلسه اشاره شده با گفتن این جمله که: «... نه اینکه مسائل پشت پرده، فساد و زد و بند در این رشته(فوتبال) وجود ندارد...» بر وجود این واقعیت تلخ صحه می‌گذارد و این نکته را هم اضافه می‌کند که: «... به شدت به این موضوع(فساد در فوتبال و حتما کل ورزش) حساس هستم...».
این که مسئول درجه اول ورزش سعی نمی‌کند همه چیز را امن و امان جلوه  دهد وبا عینک واقع‌بینی به مسائل ورزش نگاه می‌کند و جرات دیدن واقعیات تلخ و نگران‌کننده- و نه کتمان آنها - را دارد، مایه خوشوقتی است و این امیدواری را بر جای می‌گذارد، ایشان با تکیه برآگاهی وحساسیت خود و نگاه به واقعیت‌ها و آفات ورزش حتما درصدد مبارزه با آنها‌، از دست زدن به عمل و اقدام برخواهد آمد و صرفا به این اظهارات و حرف‌ها و وعده‌ها بسنده نخواهد کرد.
بدون تردید اگر ایشان یا هر مسئول و مدیری- نه فقط در اینجا و در ورزش- قدم در راه مبارزه با مفاسد و دفاع از منافع ملی و برآوردن انتظارات به‌حق مردم بگذارد، تنها نخواهد ماند. نه قادر متعال آنهایی را که در راه او گام می‌گذارند، تنها می‌گذارد که فرمود: «الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» و نه مردم و کارشناسان راستین و امانتداران صدیق قلم وسخن، اما نکته اینجاست: همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، طی چند سال اخیر درباره مبارزه با فساد از زبان مسئولان ورزش سخنان بسیاری شنیده‌ایم، اما یا این حرف‌ها در مرحله حرف باقی ماند و خود آن مسئول و مسئولان پس از چندی مجبور شدند با فاسدان و خلافکاران و مزاحمان ورزش راه مماشات را در پیش بگیرند و با دادن باج و خراج! با آنها کنار بیایند و یا مثل وزیر سابق ورزش(آقای دکتر گودرزی) علی‌رغم عزم جزم، فرصت ادامه ‌مبارزه را پیدا نکرد و یا مثل پرونده‌ای موسوم به «فساد در فوتبال» تشکیل شد اما به دلایل پیدا و پنهان، در قفسه‌های فراکسیون اصل ۹۰ مجلس بایگانی شد و...
اینها همه از این حکایت دارد که دست‌ها و جریاناتی در ورزش- مثل خیلی جاها و حوزه‌های دیگر!-  وجود دارد که با نفوذ در رده‌ها و جایگاه‌های مختلف فوتبال و با حمایت باندهای رسانه ای و صد البته با وادادگی و عدم نظارت و غیرت مسئولیت بعضی از به اصطلاح مسئولان! در تشکیلات وابسته به ورزش یا تاثیر‌گذار بر ورزش(مثل وزارت ارشاد، صداوسیما و...)از قبل فوتبال این مملکت که بودجه و هزینه‌هایش عمدتا از جیب این مردم محترم و نجیب تامین می‌شود، حسابی خود را بسته و آخور آباد کرده و کیا و بیایی برای خود  به هم زده‌اند و...که اجازه تغییر وضع موجود و انجام حرکات اصلاحی را نمی‌دهند.
آقای وزیر حتما می‌داند که این جریانات به راحتی دست‌بردار نیستند و با لطائف‌الحیل سعی در منصرف کردن ومرعوب ساختن ایشان و هر کسی را که بخواهد در راه اصلاح معایب و مفاسد و یا«صیانت از اصول و مبانی اخلاقی در ورزش» گامی بردارد خواهند کرد.برای مقابله با این جریانات ‌مزاحم  و مفسد که از مانع‌سازان اصلی بر سر راه پیشرفت ورزش و آبادی فوتبال و ایجاد شادی و نشاط اجتماعی و افزایش حس همبستگی و ارتقای غرور و عرق ملی و... هستند، باید عزمی جزم، اراده‌ای پولادین وتوکلی مومنانه داشت و مدیریتی جهادی و انقلابی اعمال کرد. در این صورت خواهیم دید که این جریانات مفسد و مزاحم مثل هر جریان باطلی به سرعت و به آسانی(چون تار عنکبوت) از هم‌گسیخته و درهم کوبیده می‌شوند.