kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
در کنفرانس خبری با ترامپ

ماکرون: 7 سال است در سوریه سفارت نداریم/دیگر لزومی به کناره‌گیری بشاراسد نمی‌بینیم

رئیس‌جمهور فرانسه در یک عقب‌نشینی آشکار، در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ در پاریس گفته‌: «ما هفت سال در دمشق سفارت نداشته‌ایم و هنوز هم به راه حل نرسیده‌ایم لذا دیگر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت را پیش شرط حل بحران سوریه نمی‌دانیم.»

سرویس خارجی-

100 سالگی ورود آمریکا به جنگ جهانی اول و روز ملی فرانسه بهانه‌ای شد تا ترامپ رئیس جمهور آمریکا که این روزها به شدت از سوی رسانه‌ها سر موضوع ارتباط پسرش با وکیل روسی تحت فشار است راهی پاریس شود.  «تحولات منطقه غرب آسیا»، روابط اقتصادی بین دو کشور و موضوع «پیمان محیط زیستی پاریس» موضوعاتی بود که دو طرف بر سر آن مذاکره کردند. اما کنفرانس خبری مشترک بین ترامپ و ماکرون حاوی اعتراف مهمی بعد از 5 سال فتنه‌گری و آتش افروزی در سوریه  نیز بود.
طی 5 سال گذشته دولت‌های غربی و به‌خصوص فرانسه از هیچ تلاشی برای فتنه‌گری و آتش افروزی در سوریه کوتاهی نکردند و بارها همین پاریس، میزبان گروه‌های تروریستی بوده است. فرانسه در کنار آمریکا و سایر کشورهای غربی از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه در سال 2011، همواره خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های‌رسیدن به راه‌حل در سوریه بودند در مقابل، تأکید ایران و روسیه بر نقش مردم سوریه در تعیین سرنوشت خودشان همواره با انتقادات تند این کشورها همراه می‌شد. اما ماکرون روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری با ترامپ اعتراف کرد که سیاست گذشته برای برکناری بشار اسد به زور سرنیزه اشتباه بوده و راه حل بحران سوریه، «سیاسی» است.
بر اساس آنچه روی وب‌سایت کاخ سفید قرار گرفته، «ماکرون» در پاسخ به سوالی درباره رویکرد پاریس در قبال بشار اسد گفته: «درباره سوال شما در مورد بشار اسد، که سوال مهمی است، اجازه بدهید ساده صحبت کنم. در واقع ما رویکرد جدیدی در سوریه داریم، چون به دنبال برخی نتایج هستیم ما یک هدف اصلی داریم که ریشه‌کن کردن تروریسم است. فرقی نمی‌کند که آنها چه کسانی هستند، ما می‌خواهیم یک راه حل سیاسی جامع و بادوام داشته باشیم. در چنین بستری، من الزامی برای کناره‌گیری بشار اسد قائل نیستم. این دیگر پیش‌شرط فرانسه،  برای کار درباره این موضوع نیست، چون می‌توانم به شما بگویم که ما هفت سال در دمشق سفارت نداشته‌ایم و هنوز هم به راه حل نرسیده‌ایم.» دونالد ترامپ هم پیش از این چندین بار با تأکید بر اینکه اولویت آمریکا در سوریه شکست داعش است از دستور کار دولت قبلی این کشور برای عزل بشار اسد عقب‌نشینی کرده است.