kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹

دمای 54 درجه اهواز در 50 سال اخیر بی‌سابقه بود

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: دمای 54 درجه اهواز در تیرماه امسال طی 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.


کوروش بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دمای هوا در تیر سال 1346-1347 به 54 درجه رسیده بود که این شدت گرما پس از نیم قرن در تیر امسال تکرار شد.
وی افزود: از ابتدای تیر امسال، شاهد دمای بالا که گاهی رکورد آن شکسته می‌شد در بیشتر شهرها و ایستگاه‌های خوزستان بودیم. بهادری ادامه داد: مقایسه حداکثر دما در دهه نخست تیر 96 با مدت مشابه پارسال در ایستگاه اهواز نشان از افزایش ناگهانی دما از روز ششم تا روز نهم بین 50 تا 54 درجه سانتیگراد داشته است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در خرداد امسال، میانگین دمای خوزستان از حالت طبیعی و مورد انتظار خود گرم‌تر بود به نحوی که اختلاف میانگین دمای خرداد 96 نسبت به مدت مشابه بلند مدت 1+ درجه سلسیوس افزایش داشته است.
وی ادامه داد: اختلاف میانگین حداکثر دمای خردادماه 96 نسبت به مدت مشابه بلند مدت 1/5+ درجه سلسیوس افزایش داشته و اختلاف حداقل دمای خرداد 96، نسبت به مدت مشابه بلند مدت 0/6+ درجه سلسیوس افزایش داشته است .
بهادری اضافه کرد: در خرداد 1396، گرمترین میزان ثبت شده دما در خوزستان مربوط به ایستگاه امیدیه با 50/2 درجه سلسیوس است و نکته قابل ملاحظه، تداوم گرما صرف نظر از دمای رکورد در دهه سوم خرداد است.
خوزستان از اواخر فصل بهار با گرمای زودرس روبه رو شد به صورتی که در برخی روزها دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد نیز رسید.هشتم تیر دمای هوا در اهواز 53/7 درجه سانتیگراد اعلام شد که گفته شده گرمترین نقطه ایران و جهان در این روز بود.