kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۵۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

کوتاه از سراسر جهان


آمریکا
رویترز: آمریکا برای نخستین بار یکی از آتشبارهای پیشرفته پدافند هوایی دوربرد پاتریوت را در لیتوانی و برای شرکت در رزمایش ناتو مستقر کرد. این اقدام در حالی رخ می‌دهد که روسیه در این منطقه دارای برتری هوایی است. این نوع رزمایش ناتو از سال 2013 تاکنون برگزار می‌شود. پس از بحران کریمه، آمریکا یگان‌هایی را به همراه بیش از 1000 سرباز ناتو به کشورهای بالتیک اعزام کرده است.
روسیه
ایزوستیا : روسیه اعلام کرد که مسکو در پاسخ به اقدام سال 2016 باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در اخراج 35 دیپلمات روسی، 30 دیپلمات این کشور را از روسیه اخراج می‌کند. تنها سه روز پس از برگزاری نخستین دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ دو رئیس جمهور روسیه و آمریکا در هامبورگ، مسکو چنین تصمیمی را اعلام کرده است.
ترکیه
آناتولی: مقام‌های ترکیه دستور بازداشت ۱۰۵ کارشناس و فعال صنعت فناوری اطلاعات را به اتهام مشارکت در کودتای نظامی نافرجام سال گذشته صادر کرده‌اند. پلیس تاکنون 52 نفر از این افراد را بازداشت کرده است. حکم بازداشت کارشناسان فناوری اطلاعات در 8 استان ترکیه صادر شده است. طی یک سال گذشته ترکیه بیش از 50 هزار نفر را بازداشت و بیش از 150 هزار نفر دیگر را از کار برکنار یا تعلیق کرده است.
پاکستان
دیلی پاکستان: کمیته تحقیقات فساد مالی ضمن پیشنهاد تنظیم دادخواست علیه نوازشریف نخست وزیر پاکستان و فرزندانش اعلام کرد ثروت خاندان شریف با درآمد آنها همخوانی ندارد. گزارش کمیته تحقیقات فساد مالی مشتمل بر 256 صفحه است که به دادگاه عالی پاکستان ارجاع می‌شود. حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف یا همان حزب حاکم پاکستان گزارش کمیته تحقیقات فساد مالی را رد کرد.
عربستان
خبرگزاری واس: «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی از «محمد بن‌نایف» ولیعهد برکنار شده به دلیل تلاش‌هایش برای خدمت به دین و وطن نهایت تقدیر و تشکر را کرده است. ملک سلمان پیشتر با صدور فرمان‌های پادشاهی، محمد بن‌نایف را از ولیعهدی برکنار و پسر خود (محمد بن‌سلمان) را به این سمت منصوب کرده بود.