با گذشت سه سال
وعده روحانی درباره راه اندازی قطار سریع السیر تهران اصفهان محقق نشد
گروه اقتصادی-
با گذشت سه سال از مهلت چهار ساله روحانی در خصوص اجرایی شدن قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان، هم اکنون شاهدیم که هیچ کار اجرایی در این خصوص انجام نشده است.
بسیاری از وعدههای اقتصادی دولت یازدهم در آستانه تکمیل روند سریالی «محقق نشدن» میباشند، اما برخی حوزهها از جهت عدم تحقق وعدهها و ضعف عملکرد، گوی رقابت را از سایر بخشها ربودهاند و بدون شک حوزه راه و شهرسازی طی چهار سال اخیر یکی از منفعلترین ارکان اقتصادی این دولت بوده است.
یکی از بزرگترین پروژههای ریلی کشور احداث خط آهن تهران- قم- اصفهان بود که باید در مدت چهار سال ساخته شده و با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت، در عرض یک ساعت و نیم تهران را به اصفهان وصل کند، پروژهای که حتی رئیسجمهور نیز در بهمن 93 در خصوص آن گفت: «این خط باید سریعتر راهاندازی شود و برای این منظور 2/6 میلیارد دلار منابع برای آن تامین کردهایم که با تکنولوژی جدید و سرعت ۳۰۰ کیلومتر عملیاتی خواهد شد.»
هر چند در اسفند ماه همان سال آغاز احداث این پروژه با حضور رئیسجمهور صورت گرفت اما مدت زیادی نگذشته بود که در مرداد 94 اعلام شد سرعت قطار با کاهش محسوسی از 300 به 250 کیلومتر بر ساعت رسیده است، موضوعی که بر خلاف اظهارات روحانی، وزیر راه نیز در اردیبهشت سال گذشته بر آن صحه گذاشت.
با خسارات جبران ناپذیری که از همان سال نخست احداث این خط آهن (از تغییر غیر کارشناسی سرعت و ارائه قیمتهای غلط برای ناوگان دسته دوم، ایستگاه، زیرسازی و روسازی تا ضررهایی که با فعال سازی فاینانس و اجرا نشدن پروژه) رخ داد، مشخص شد که در حقیقت این مردم هستند که قربانی سیاستهای غلط وزارت راه شدهاند. حال، پس از گذشت سه سال از مهلت چهار ساله اتمام این پروژه، میبینیم هیچ پیشرفت اجرایی حاصل نشده و همچنان در نقطه شروع قرار داریم!
با توجه به اجرایی نشدن این پروژه با وجود هزینههایی که صورت گرفته و در حالی که عمده زمان اجرای پروژه نیز سپری شده، باید گفت در حقیقت این مردم هستند که قربانی سیاستهای غلطی که از مجموعه دولت (علیالخصوص قائم مقام وزارت راه و شهرسازی) به کار گرفته شده بود، میشوند. متاسفانه این تمام خلف وعدههایی که در زمینه راه و شهرسازی میشود نیست؛ در آبان سال گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل آزادراه تهران شمال گفته بود: «در قطعه یک با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه هستیم و در بهار سال ۱۳۹۶ این قطعه را زیر بار میبریم.»اما با این حال هم اکنون مشاهده میکنیم که با وجود گذشت فصل بهار سال 96 نیز خبری از افتتاح قطعه یک آزادراه تهران شمال نیست. متاسفانه حتی در سال 93 معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز گفته بود: «در حال حاضر این قطعه پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و در حال تکمیل است» به عبارت دیگر با اینکه این طرح چند سال است که پیشرفت خوبی داشته اما در موعد مقرر به سرانجام نخواهد رسید!
هر چند اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور در اواخر خرداد ماه با تمدید زمان وعده وزیر راه اظهار امیدواری کرد با وجود پیچیدگیهای فنی و مهندسی تونلهای طولانی، قطعه یک آزاد راه تهران- شمال تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد.
هنوز فاجعه قطاری سمنان را فراموش نکردهایم که ضعف فنی وزارت راه باعث کشته شدن هموطنانمان شد و امروز هم وعدههای وزارت راه (از جمله قطار تهران- قم- اصفهان و قطعه یک آزادراه تهران شمال) نه تنها اجرایی نشده بلکه هر کدام به نوعی دچار تعویق شدهاند. وقتی نگاهی به پرونده پر ماجرای خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نیز میاندازیم، مهمترین نکتهای که در این خصوص به نظر میرسد نیز، عدم تحقق چهار ساله و ضعفهای بسیاری از جمله محرمانگی قراردادها نمایان میشود.
با همه کم کاریهایی که در زمینه راهسازی طی این چهار سال مشاهده کردیم، حوزه مسکن که دیگر حوزه تحت اداره عباس آخوندی بود نیز عملکرد فاجعه باری داشته است. عدم تکمیل به موقع و متوقف کردن طرح مسکن مهر تنها ضعف راهبردی این وزارت خانه در بخش مسکن نبود، چنانچه رشد ارزش افزوده بخش مسکن در سال 94 با رشد منفی 17 درصد و در سال 95 نیز با رشد منفی 13/1 درصدی مواجه شده است. به عبارت دیگر طی تنها دو سال اخیر، بخش مسکن رشد منفی 30 درصدی داشته که در نوع خود بیسابقه است!