kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

جوابیه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به یک خبر و توضیح کیهان(اخبار ادبی و هنری)


در پی انتشار خبری با عنوان «شب‌های شیدایی یا ولنگاری» در ستون اخبار ادبی و هنری کیهان در تاریخ سوم تیر 1396، مدیریت این موزه جوابیه‌ای را ارسال کردند.
متن این جوابیه و توضیح کیهان را می‌خوانید.
1- در متن گزارش به عبارت «راه و روشی ضد فرهنگی و نامتعارف» اشاره شده است که مشخص نیست شاخص آن روزنامه برای تعیین و تمیز کار فرهنگی از ضد فرهنگی چیست؟ آیا اجرای اسماء الحسنی، سرودهای مرتبط با دفاع مقدس و بیان خاطرات توسط برخی از رزمندگان آن دوران، اقدامی ضد فرهنگی است؟
2- در مقام قضاوت به گونه‌ای سخن گفته‌اید که تصور می‌شود آن روزنامه اقدام به نظرسنجی نموده و تحلیلش مبتنی بر داده‌های متقن علمی است یا حتماً با استفاده از کارشناسان و متخصصان فرهنگی به این باور رسیده‌اید که برنامه ضد فرهنگی است! و در آخر توصیه نموده‌اید که عوامل برنامه با مشورت آگاهان و متخصصان فرهنگ دینی اصلاح رویه داشته باشد. به اطلاع می‌رساند مدیران و معاونین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خود از رزمندگان و بازماندگان از قافله شهدا هستند و بیش از دیگران نگران کمرنگ شدن فرهنگ ایثار و مقاومت می‌باشند و اجرای برنامه شبهای شیدایی و متوسط سالانه 130 برنامه فرهنگی از سوی موزه، نیز مبتنی بر نظرات کارشناسان حوزه ترویجی فرهنگ ایثار و مقاومت می‌باشد.
3- تبلیغ مفاهیم و معارف دفاع مقدس باید بصورت غیر مستقیم انجام شود و مراسم شبهای شیدایی با توجه به همین رویکرد بدنبال جذب مخاطب و آشنایی اقشار مختلف مردم با موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌باشد تا از این طریق بتواند ارزش‌ها و معارف دوران دفاع مقدس را به نسل‌های بعدی منتقل نماید و برگزاری مراسم شبهای قدر در مسجد جامع خرمشهر به عنوان نماد مقاومت مردم ایران که با استقبال خوب شهروندان تهرانی روبرو شده است از جمله برنامه‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ماه مبارک رمضان می‌باشد که در راستای همین رویکرد اجرا می‌شود.
توضیح کیهان:
یک- گرچه تواشیح ماندگار اسماءالحسنی و بیان خاطرات توسط رزمندگان دفاع مقدس از بخش‌های «شب‌های شیدایی» بوده است، اما مشکل اینجاست که دقیقاً در بین اجرای این برنامه‌ها، پخش آهنگ‌های مبتذل شیوه‌ای التقاطی است که همین شیوه مستقیماً به مخاطبی که پای این برنامه نشسته منتقل می‌شود و نتیجه آن القای همین التقاط در تفکر و سبک زیستن فرد است.
دو- هرچند دست‌اندرکاران این برنامه رویکرد غیرمستقیم را برای جذب مخاطب و آشنایی اقشار مختلف مردم با فرهنگ دفاع مقدس انتخاب کرده‌اند، اما با مشاهدات خبرنگار کیهان، سؤال اینجاست که آیا رویکرد غیرمستقیم باید با ناهنجاری‌هایی مانند پخش موسیقی متناسب با مجالس معصیت همراه شود و مجری در خلال اجرای آن فریاد بزند و بگوید به یاد شهید بروجردی‌ها؟
سه- واضح است که این برداشت نادرست و برنامه‌سازی براساس آن، اگر سبب وهن ارزش‌های دفاع مقدس نشود، موفقیتی هم در نشر فرهنگ مقدس ایثار و مقاومت و شهادت به دست نمی‌دهد.
چهار- این موضوع نه تنها نشان دهنده برداشت ناصواب و اشتباه از شیوه غیرمستقیم در جذب مخاطب است، بلکه از مسئولان محترم مجموعه‌ای که به زیور دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت آراسته شده است، انتخاب چنین روشی انتظار نمی‌رفت.