نعمتزاده:
ادغام وزارتخانههای صنعت و تجارت بجا بود
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ادغام وزارتخانههای صنعت و تجارت کار بجایی بوده است، از توقف تولید پراید در سال 97 خبر داد.
به گزارش فارس، محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری روز ملی صنعت و معدن در محل این وزارتخانه اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت یازدهم و به دنبال ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت، احکام شغلی و اداری همکاران که علیرغم ادغام دو وزارتخانه به حالت قبل مانده بود، را اصلاح کردیم.
وی در ادامه به کاهش طبقات تعرفهای اشاره کرد و افزود: کاهش طبقات تعرفهای از 15 به 8 طبقه در راستای حمایت از تولید داخل و جلوگیری از انحصار واردات انجام شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کاهش قاچاق کالا در سال گذشته از 25 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار، گفت: امیدواریم این کاهش امسال هم ادامه یابد، اگرچه مرزهای کشور در دست ما نیست، اما با کمک مرزبانان امیدواریم که این اتفاق حاصل شود.
نعمت زاده در ادامه در مورد اقدامات انجام شده در وزارت صنعت پس از ادغام وزارت صنعت و بازرگانی بیان کرد: در مورد صنعت و معدن باید یکجا تصمیم گیری شود، در مورد تجارت هم باید گفت که بخشی از صنعت است و صنعت نیز بخشی از تجارت محسوب میشود که برای حمایت از تولید، ادغام اینها به جا بوده است.
تولید پراید متوقف میشود
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از توقف تولید پراید تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: این خودرو نمیتواند خودش را با استانداردهای جدید که از دی 97 اجباری میشود، تطبیق دهد و به همین دلیل پایان سال 97 آخر عمر پراید خواهد بود.
نعمت زاده با بیان اینکه سهم پراید در تولیدات سایپا در ابتدای دولت یازدهم بیش از 70 درصد بود، ادامه داد: این رقم در سال گذشته به 34 درصد و امسال به 28 درصد خواهد رسید.
وی همچنین با انتقاد از قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، افزود: دلیلی ندارد قیمت خودرو به صورت سوری تعیین شود و عدهای نیز از این کار منتفع شوند. شورای رقابت در برخی موارد این سیاست را پذیرفته ولی اصولا این شورا باید سیاست قیمت گذاری را مشخص کند و قیمت خودرو باید توسط واحد تولیدی مشخص شود.وزیر صنعت در ادامه در پاسخ به این سؤال که پژو 2008 با بالاترین آپشنها به قیمت 13 هزار یورو در بازارهای جهانی عرضه میشود، چرا این محصول در ایران با قیمت مناسبی عرضه نمیشود؟ گفت: وقتی خودروی جدیدی به تولید میرسد در ابتدا نمیتواند با تیراژ بالا تولید شود و نیاز به تقویت قطعه سازی در کشور داریم، در نتیجه با افزایش داخلی سازی، قیمت خودروها نیز بهبود خواهد یافت.نعمت زاده اضافه کرد: از ابتدای سال آینده که تولید به روال ظرفیت اصلی خود برسد، این مشکلات برطرف خواهد شد.وی در مورد گمانهزنیهای انجام شده در خصوص قیمت 120 میلیون تومانی پژو 2008 نیز گفت: هیچ قیمتی برای این خودرو اعلام نشده و این نرخها درست نیست.