مشکلات مردم در پیشخرید خودرو
بسیاری از مردم به دلایل مختلف از جمله دسترسی آسان نمایندگان خودروسازان به سایت فروش و اختلال آن برای شهروندان و خریدهای خانوادگی نمایشگاه داران و قیمت بالا، نمیتوانند خودرو پیش خرید کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سنت دیرینه پیش فروش خودرو از زمان برهم خوردن موازنه بین عرضه و تقاضا در دهه 70 پایهگذاری شد. پس از آن خودروسازان بخشی از تامین مالی خود را با جیب خریداران انجام میدهند. اما سالهاست که این سنت با حواشی مختلفی همراه است. از دسترسی نمایندگان خودروسازان به اطلاعات قیمت و زمان، قبل از آغاز پیش فروش گرفته تا بازار سیاه حوالهها، بعد از پیش فروش خودروها. یکی از آخرین مدلهای جنجالی که به خودروی پسابرجامی معروف شده است پژو ۲۰۰۸ بود که طی دو روز توسط ایران خودرو پیش فروش شد.
شرکت ایران خودرو برای دو روز پیش فروش، هر روز ظرفیتی نزدیک به هشت هزار دستگاه در نظر گرفت. بنابراین در فاز نخست ۱۶ هزار دستگاه به مبلغ پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومان پیش فروش کرد و در مجموع ۹۶۰ میلیارد تومان عاید خودروساز شد. بر اساس جدول زمانی اعلام شده از سوی این شرکت، موعد تحویل این ۱۶ هزار دستگاه تا پایان مرداد ماه سال آینده است. یعنی بر مبنای تعهد زمانی تحویل این خودروها، به طور متوسط هر ماه باید ۱۲۳۰ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید شود.
طبق قانون در پیش فروش خودرو باید معادل ۵۰ درصد قیمت نهایی خودرو از مشتری دریافت گردد. اما این شرکت مجوز افزایش رقم پیشپرداخت را از نهادهای ناظر مانند سازمان حمایت دریافت کرد. هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در اریبهشت ماه سال جاری قیمت پژو ۲۰۰۸ را بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. این در حالی است که قبل از آن به طور غیر رسمی قیمتهایی بین ۷۵ تا ۹۰ میلیون تومان برای مدلهای دنده دستی و دنده اتوماتیک این خودرو شنیده میشد.
سایت فروش اینترنتی شرکتهای خودروساز همواره در زمان پیش فروش و هجوم کاربران دچار مشکل بوده و هست. در خصوص پژو ۲۰۰۸ نیز همین اتفاق افتاد. درست در اولین روز پیش فروش، ورود به وبسایت فروش اینترنتی با مشکل کندی و قطعی و در دسترس نبودن سرور مواجه بود و تا مرحله پرداخت وجه نیز این اشکالات متعدد وجود داشت.
این شرکت خودروساز علت این اخلال را هجوم چند میلیونی کاربران به سایت فروش عنوان میکنند، هجومی که هر وبسایتی را دچار مشکل میکند؛ اما این توجیه مناسبی برای عدم اتخاذ تمهیدات لازم در پهنای باند و سرور سایتی که هر از چند گاهی محل مراجعه مشتریان است نمیباشد.
محمدرضا دفتری، کارشناس آی تی در این خصوص گفت: این موضوع درباره سایت پیشفروش خودرو و یا سایتهای دیگری همانند بانکها و بیمارستانها و ... که آمار بالایی از مخاطب و مشتری را دارند صدق نمیکند و اگر چنین اتفاقی روی دهد تنها دو علت میتوان برای آن در نظر گرفت. علت نخست آن است که در عمل انجام شده قرار گرفتهاند که نشان از سوء مدیریت آنها دارد و علت دوم درعدم تمایل برای موفقیت کاربران در ثبت نام است.
شرکت ایران خودرو برای اطمینان از خرید چندین دستگاه خودرو توسط یک نفر به قصد ایجاد بازار سیاه اعلام کرد، برای هر کد ملی امکان خرید تنها یک دستگاه خودرو وجود دارد. اما برخی نمایشگاهداران با کد ملی تمام افراد خانواده حتی کودک ۱۵ ماهه نیز اقدام به ثبت نام کرده و این راهکار شرکت را به طور کامل خنثی کردند.
در همین حال با وجود انتشار اطلاعیه ایرانخودرو مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش حواله درست یک روز پس از اتمام پیش فروش آن، حواله ۲۰۰۸ در نزدیکترین زمان تحویل یعنی شهریور و مهرماه ۷۵ میلیون تومان و حوالههای تحویل در سال آینده با قیمت ۶۵ میلیون تومان آماده خرید و فروش هستند.