kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳

ایرباس: فروش هواپیما به ایران فقط با مجوز آمریکا امکان پذیر است

شرکت هواپیماسازی ایرباس از لزوم کسب مجوز از دولت آمریکا برای فروش هواپیما به ایران خبر داد.



به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، شرکت هواپیماسازی ایرباس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، شرکت زاگرس ایرلاین ایران یادداشت تفاهمی برای خرید 28 فروند ایرباس جدید با این شرکت منعقد کرده که شامل 20 فروند ایرباس‌ای 320 نئو و 8 فروند ایرباس‌ای 330 نئو می‌شود. بعد از آنکه تحریم‌های غرب علیه ایران به موجب برجام لغو شده، ایران به ثبت سفارش خرید هواپیماهای جدید سرعت بخشیده است.
با این حال رویترز از قول شرکت ایرباس تأکید می‌کند: ایرباس گفته، یادداشت تفاهم منعقده با زاگرس ایرلاین مشروط به کسب تمام مجوزهای لازم از جمله مجوز فروش هواپیما به ایران از اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکاست.
این شرکت اروپایی گفته، به تبعیت کامل از توافق هسته‌ای ایران و مقررات مرتبط با آن ادامه می‌دهد.
این قرارداد در جریان نمایشگاه هوایی دوسالانه پاریس بین عبدالرضا موسوی، مدیرعامل زاگرس ایرلاینز و فابریس برژیه، مدیرعامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس به امضا رسیده است.
همچنین دو روز پیش هواپیمایی ایرتور هم از امضای تفاهمنامه خرید 45 فروند هواپیمای ایرباس خبر داد که قرار است به مرور به ناوگان هواپیمایی این شرکت افزوده شوند.
با این حال در شرایطی که دو ایرلاین ایرتور و زاگرس از امضای تفاهمنامه خرید هواپیما با ایرباس خبر می‌دهند، وزیر راه و شهرسازی با ابراز بی‌اطلاعی درباره این تفاهمنامه‌ها گفت: اطلاعات را از مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بگیرید!
وزیر راه و شهرسازی نیز که به همراه معاون خود به پاریس سفر کرده، از امضای تفاهمنامه‌های مذکور اظهار بی‌اطلاعی کرده است. عباس آخوندی در آستانه سفر اروپایی خود در این‌باره اظهار کرد: «اطلاع ندارم باید برویم آنجا (نمایشگاه هوایی پاریس). از آقای پرورش (مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) اطلاعات را بگیرید.»
آخوندی همچنین با اشاره به این‌که هدفم از شرکت در نمایشگاه هوایی پاریس به سرانجام رساندن مذاکرات و قراردادهای نیمه کاره است، افزود:‌شرکت‌های اروپایی به دلیل تجربه بد مجازات آمریکا، مقداری محتاط بوده و اعتماد به نفس آنها کم است.
وی پس از ورود به فرانسه در جمع اعضای انجمن و شورای کارفرمایان (مدف) این کشور حضور یافت. آخوندی با خوشبینی نسبت به برجام و رفع تحریم‌ها، در این نشست اظهار کرد: پس از برجام، سنگ‌بنای بسیار ارزشمندی برای روابط و توسعه همکاری‌های دو کشور نهاده شد که در این میان اراده رهبران و سیاستمداران دو کشور نیز بسیار راهگشا بوده است. شاهد عقد قراردادهای مهم همکاری در بخش‌های مهم هوایی، دریایی، ریلی، جاده‌ای و شهرسازی بودیم. همچنین قراردادهای حائز اهمیت تجاری با شرکت‌های ایرباس، بوئینگ، ATR منعقد شده است.
گفتنی است، توافق‌های صورت گرفته برای خرید هواپیما چنانچه در اظهارات مقام‌های مسئول ایرانی و اروپایی آمده، تفاهمنامه است نه قرارداد نهایی. البته همین تفاهم‌های اولیه که تعداد آن در روزهای پس از برجام کم نبوده، تا رسیدن به نقطه عملیاتی فاصله دارد، همانطور که قرارداد خرید هواپیما از شرکت آمریکایی بوئینگ هم در رسانه‌های دولت سرو صدا کرد اما بعد از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا با چالش جدی مواجه شد و مسئولان وزارت خزانه‌داری این کشور از بازنگری در این توافق خبر دادند.
در مورد اخیر هم آن طور که شرکت ایرباس اعلام کرده، تفاهم منعقده با زاگرس ایرلاین مشروط به کسب تمام مجوزهای لازم از جمله مجوز فروش هواپیما به ایران از اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکاست. به این ترتیب هر چند امیدواریم این قرارداد به نتیجه‌ای مطلوب برای کشورمان منتهی گردد، اما سرانجام موفقیت‌آمیزی برای آن قابل تصور نیست.
نوسازی ناوگان هوایی فرسوده کشور به شرطی که محوریت با پروازهای ارزانتر باشد، فی‌نفسه امری مطلوب است، هر چند در اولویت داشتن آن نسبت به حمل و نقل ریلی و جاده‌ای تردیدهای جدی وجود دارد. اما به فرض مصمم بودن وزارت راه دولت روحانی برای خرید هواپیما، باید به وزیر راه گوشزد نمود که چندان به نتایج برجام خوشبین نباشد، چرا که اتفاقات چند ماه گذشته در حوزه مالی و تدوین تحریم‌های جدید در سنای آمریکا، عملا پنجره نیمه‌باز برجام را بسته است. بهتر است وزیر محترم راه به جای تعریف و تمجید از برجام، به ارتباط این خریدها با اجازه آمریکا و احتمال تحریم‌های جدید توجه بیشتری کند و سرمایه کشور را به جایی نفرستد که بعدها برای پس گرفتن آن بخواهند پای میز مذاکره بنشینند.