معاون وزیر صنعت در اظهارات عجیبی مدعی شد:
مونتاژکاری پژو مغایرتی با مصوبه داخلیسازی خودرو ندارد!
معاون وزیر صنعت مدعی شد که آغاز تولید پژو 2008 با داخلیسازی 30 درصدی، مغایرتی با مصوبه شروع تولید با داخلیسازی 40 درصدی ندارد!
محسن صالحینیا در گفتوگو با فارس در پاسخ به این سوال که با توجه به مصوبه وزارت صنعت، تولید خودروهای خارجی در کشور باید با داخلیسازی حداقل 40 درصد آغاز شود، دلیل شروع تولید پژو 2008 با داخلیسازی 30 درصدی چیست؟ اظهار داشت: داخلیسازی خودروها باید با یک برنامه زمانبندی صورت گیرد و به صورت پلکانی شاهد افزایش داخلیسازی خودروها باشیم.
وی افزود: موضوع داخلیسازی 40 درصدی در همه قراردادها مد نظر است اما ما باید طوری عمل کنیم که تولید راه بیفتد، نمیتوانیم تولید را متوقف کنیم بلکه باید با یک برنامه زمانبندی، داخلیسازی را افزایش دهیم.
معاون وزیر صنعت به خبرنگاری که گفت در هر حال شما خودتان مصوب کردهاید که تولید خودروهای خارجی با داخلیسازی 40 درصدی آغاز شود و با توجه به این مصوبه توجیه شما پذیرفتنی نیست؛ پاسخ داد: این مسئله در واقع یک ضوابطی است که تعیین شده، قانون نبوده که نتوانیم آن را تغییر دهیم. ما قصد نداریم این قاعده را به هم بزنیم ولی به هر حال باید به راهاندازی تولید کمک کنیم.
صالحینیا ادامه داد: دو بحث مطرح است، یکی اینکه بگوییم تولید را اصلا انجام ندهیم چون داخلیسازی به 40 درصد نرسیده و دیگر اینکه با توجه به انعقاد قرارداد شرکتها با یکدیگر، اجازه دهیم تولید یواش یواش صورت گیرد.وی مدعی شد که آغاز تولید پژو 2008 با داخلیسازی 30 درصدی مغایرتی با مصوبه شروع تولید با داخلیسازی 40 درصدی ندارد و ما قاعده را به هم نزدهایم و نگفتهایم که از این به بعد، تولید خودرو با داخلیسازی 30 درصدی آغاز شود، بلکه در اجرای این قاعده، طراحی یکسری از قطعات و مجموعهها زمانبر است.معاون وزیر صنعت به خبرنگاری گفت پس نباید در مصوبه مینوشتید که شروع تولید با داخلیسازی 40 درصدی انجام شود، پاسخ داد: ما نمیتوانیم این مصوبه را هر بار تغییر دهیم، من تناقضی بین تولید پژو 2008 با داخلیسازی 30 درصدی و مصوبه آغاز تولید با داخلیسازی 40 درصدی نمیبینم. این قاعده غلطی نیست.صالحینیا بیان کرد: تاکید بر عدد 40 درصد در دو سه بخش جفا محسوب میشود. یکی اینکه به لحاظ عملیاتی بدترین چیز این است که به یک موضوع به صورت صفر و یک نگاه کنیم. دوم اینکه مخاطبان را بیخود با یک ظن روبهرو میکند و سوم اینکه جامعه صنعتی نیز باید با سعی و خطا خود را به هدف تعیین شده برساند که این فرصت از آنها گرفته میشود.
وی اضافه کرد: مصوبه داخلیسازی 40 درصدی بر اساس یک سری قواعد گذاشته شده و ما به این مصوبه حساس هستیم.معاون وزیر صنعت همچنین به خبرنگاری که گفت این حساسیت شما در اجرا نشان داده میشود، پاسخ داد: اگر دیدید سال آینده داخلیسازی این خودرو افزایش نیافت، نسبت به این مسئله اعتراض کنید!