براساس آخرین صورتهای مالی
زیان انباشته سایپا دیزل از 1000 میلیارد تومان فراتر رفته است
براساس آخرین صورتهای مالی منتشر شده شرکت سایپا دیزل، زیان انباشته این شرکت در پایان سال 1395 بیش از 4 برابر سرمایه این شرکت شده است.
به گزارش نسیم آنلاین ،شرکت سایپا دیزل در سالهای 81 تا 83 با افزایش سرمایههای متعدد تقریبا پر از پول شد، اما جریان سیاسی حاکم بر صنعت خودروسازی پس از انتخابات سال 84 و تغییر مدیریت کشور تلاش کرد تا بخشهایی از داراییهای این شرکت را با انجام مزایدهای در ماههای آخر دولت اصلاحات، از این شرکت خارج کند. درنتیجه جدا شدن بخشی از توان و ظرفیت تولید این شرکت در مزایده مذکور توان تولیدی این شرکت روبه کاهش گذاشت. در دولت نهم مجموعهای از مدیران و کارگران این شرکت تلاش کردند تا با ابطال مزایده مذکور داراییهای از دست رفته شرکت را برگردانند اما این تلاشها نتیجهای نداد.
علیرغم کاهش توان تولیدی و خدماتی شرکت، با تلاش مجموعه مدیریتی جدید در این شرکت، سایپا دیزل در سال 1386 به عنوان صادرکننده نمونه گروه سایپا و کشور انتخاب شد. رقم صادرات این شرکت در سال 84 کمتر از 7 میلیون دلار بود که علیرغم جدا شدن بیش از 40٪ توان تولیدی این شرکت در مزایده مذکور، با تلاش کارکنان رقم صادرات در سال 86 به بیش از 34 میلیون دلار رسید.
در سال 1388 به دلیل مشکلات سیاسی ایجاد شده پس از انتخابات تولید این شرکت روبه کاهش گذاشت، اما مجددا به روند افزایشی تولید بازگشت و بیشترین تولید این شرکت در سال 1390 رقم خورد.
سایپا دیزل که در سال 1390 رکورد فروش بیش از 10هزار میلیارد ریال را در صورتهای مالی خود شاهد بود، اکنون در سال 1395 بیش از 10 هزار میلیارد ریال زیان انباشته را در کارنامه خود دارد. بیش از 60 درصد از زیان انباشته سایپا دیزل در دولت روحانی و در دوران پساتوافق و پسابرجام یعنی در سالهای 93، 94 و 95 رقم خورده است. در سالهای 90 تا 92 زیان انباشته سایپا دیزل تقریبا 2 برابر سرمایه این شرکت بوده است اما اکنون در سال 1396 سایپا دیزل بیش از 4 برابر سرمایه ثبت شده خود زیان انباشته دارد. شرکت سایپا برای فرار از این زیان انباشته که در صورتهای مالی تلفیقی این شرکت خودنمایی میکرد با واگذاری صوری سهام خود در این شرکت به 4 شرکت از زیرمجموعههای خود، این زیان را از گزارش صورتهای مالی سایپا دیزل حذف کرد، در حالیکه این زیان همچنان وجود دارد و سازمان بورس هم در قبال این واگذاری سکوت اختیار کرد.
حالا زیان انباشته سایپا دیزل از 1000 میلیارد تومان فراتر رفته است. باید دید دولتمردان چه پاسخی در این زمینه ارائه خواهند کرد؟