kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
عضو انجمن ارتوپدی اطفال خبر داد

استفاده از استخوان اجساد در جراحی‌های ارتوپدی

عضو انجمن ارتوپدی اطفال با اشاره به درمان صافی کف پا با جایگزینی استخوانی گفت: منشأ این جایگزینی‌های استخوانی می‌تواند از خود بیمار یا از جسد باشد.



به گزارش روابط عمومی انجمن جراحان ارتوپدی ایران، محسن کرمی گفت: گاهی موارد جایگزینی استخوانی بیشتر حائز اهمیت است به طول مثال در بیماری که جراحی ستون فقرات شده و یا کودکی که در اثر یک بیماری کیفیت استخوان آن پایین آمده و استخوان مناسبی در بستر جراحی ندارد، در این مواقع نیاز داریم از روش‌های جایگزینی استخوانی یا پیوند استخوان بهرمند شویم، گاهی نیز ممکن است کف پای یک بیمار صاف باشد و ما بخواهیم از لگن آن برای پیوند استخوان برداریم که اینجا لازم به انجام دو جراحی؛ یکی برای پا و دیگری برای لگن بیمار است.
 کرمی با اشاره به مزایای روش جایگزینی استخوانی، افزود: جوش خوردن زودتر استخوان، کاهش اعمال جراحی و افزایش سرعت جراحی از جمله این مزایا بوده که مورد توجه جراحان و پزشکان قرار گرفته است البته بسته به نوع جراحی ممکن است ما با محدودیت‌هایی مواجه شویم و نتوانیم از همه مزایای این روش استفاده کنیم.
 وی ادامه داد: صنعت آلو گرافت یعنی گرفتن استخوان از جسد در ایران پیشرفت زیادی کرده و چندین مرکز در تهران در این زمینه مشغول به کار بوده و با کیفیت خوبی آنها را تهیه کرده و در اختیار پزشکان مربوطه قرار می‌دهند که بسیار کمک‌کننده است.
فوق تخصص ارتوپدی اطفال گفت: افرادی که استخوان‌های خود را  اهدا می‌کنند سبب  می‌شوند که استخوان آنها دوباره به چرخه بازگشته و استخوان‌سازی برای کودکانی که نیازمند در این زمینه هستند انجام شود. همچنین از این روش در هفته برای بیماران زیادی که جراحی ستون فقرات می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد و این سبک کمک کرده تا جراحی پیشرفت زیادی به همراه داشته باشد.
عوامل ابتلا به سرطان معده
فوق‌تخصص خون و سرطان گفت: تغذیه نامناسب، عوامل شغلی و مصرف سیگار از عوامل اکتسابی است که ریسک سرطان معده را افزایش می‌دهد.
رضا ملایری به فارس  گفت:‌ سرطان معده یکی از مهم‌ترین و بالاترین علل مرگ‌ومیر است و در مقام دوم بعد از سرطان ریه قرار دارد.
ملایری افزود: به دلیل علائم غیراختصاصی و مبهم اکثر بیماران در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند. بسیاری از بیماران ممکن است از علائمی مانند کاهش وزن، بی‌اشتهایی، درد و احساس پری معده بعد از صرف غذا همچنین سوزش سرِدل، تهوع و استفراغ شکایت داشته باشند.
وی ادامه داد: در مراجعات اولیه، کاهش وزن و درد شکم از شایع‌ترین علائم بیماری است. سیری زودرس علامت شایعی نیست ولی در تومورهای منتشر معده ممکن است رخ دهد.
این فوق‌تخصص خون و سرطان یکی از عوامل اکتسابی ابتلا به این سرطان را تغذیه نامناسب دانست و اظهار داشت: مصرف نمک زیاد، مصرف کم ویتامین‌های A و C و آب ناسالم از جمله عوامل ابتلا به این بیماری هستند. همچنین در بعضی از شغل‌ها همچون کارگران معدن زغال‌سنگ، بیش از سایرین احتمال ابتلا به این بیماری در آنها افزایش می‌یابد.