kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۱۰۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
بیست و سومین دوره مسابقات جهانی از امروز آغاز می‌شود

تکواندوی ایران به دنبال کسب سومین عنوان قهرمانی


سرویس ورزشی-
رقابت‌های جهانی تکواندو در شرایطی از امروز شنبه سوم تیرماه در کره‌جنوبی آغاز می‌شود که تیم ملی ایران در ادوار گذشته موفق به کسب 50 مدال طلا، نقره و برنز شده است.
از امروز شنبه نزدیک به ۹۷۵ تکواندوکار از ۱۴۰ کشور جهان کار خود را در بزرگترین تورنمنت تکواندو جهان تحت عنوان رقابت‌های قهرمانی جهان آغاز می‌کنند. رقابت‌هایی که هفت روز به طول خواهد انجامید و بهترین تکواندوکاران جهان در هشت وزن مردان و هشت وزن زنان به مصاف هم خواهند رفت.تیم ملی تکواندو به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در این مسابقات شرکت می‌کند و امیدوار است که در این دوره نیز قهرمانی خود را در رقابت‌های جهانی تکرار کند. تکواندو ایران از ۱۸ دوره حضور خود در این رقابتها طی سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۵ (۱۳۵۴ تا ۱۳۹۴) موفق به کسب ۵۰ مدال از رقابت‌های جهانی شده است. ۱۴ مدال طلا، ۱۶ مدال نقره و ۲۰ مدال برنز رهاورد تکواندوکاران ایران در این رویداد بزرگ و پراهمیت بوده است.
بر اساس آمار منتشر شده، تیم ملی کشورمان از میان ۲۲ دوره برگزاری رقابت‌های قهرمانی جهان تا سال ۲۰۱۵ در ۱۷ دوره حضور داشته و ۵ دوره نیز غیبت کرده است. تیم کشورمان در اولین دوره رقابت‌ها سال ۱۷۹۳ در کره‌جنوبی حضور نداشت. پس از آن در رقابت‌های جهانی۱۹۷۷ آمریکا، ۱۹۸۲ اکوادور، ۱۹۸۷ اسپانیا و ۱۹۹۳ نیویورک و تکواندو ایران غیبت داشته است.
دو قهرمانی و شش نایب قهرمانی
در تاریخ ۴۴ ساله رقابت‌های جهانی و برگزاری ۲۲ دوره از رقابت‌ها، کره‌جنوبی ۲۰ بار عنوان قهرمانی را کسب کرده و ایران تنها تیمی است که دوبار این عنوان با ارزش را از چنگ کره‌ای‌ها درآورده است. تیم ملی تکواندو ایران از ۱۷ دوره حضور خود، در رقابت‌های ۱۹۷۵ سئول و ۱۹۸۳ کپنهاگ، جایی در رده‌بندی تیم‌ها نداشت. در رقابت‌های ۱۹۹۱ آتن نیز با تک برنز سیروس رضایی عنوان یازدهم را کسب کرد. در سایر ادوار همیشه در بین ۱۰ تیم برتر حضور داشته است.
دو عنوان قهرمانی در سال‌های ۲۰۱۱ کره جنوبی با هدایت رضا مهماندوست، و ۲۰۱۵ روسیه با مربیگری بیژن مقانلو، شش نایب قهرمانی در سال‌های ۱۹۹۹ کانادا، ۲۰۰۳ آلمان، ۲۰۰۵ اسپانیا، ۲۰۰۷ چین، ۲۰۰۹ دانمارک با مربیگری حسن ذوالقدر و ۲۰۱۳ مکزیک با مربیگری مرتضی کریمی، یک عنوان سومی در رقابت‌های ۲۰۰۱ کره جنوبی با مربیگری حسن ذوالقدر، دو عنوان چهارمی در رقابهای ۱۹۸۳ کره جنوبی با مربیگری محمود مشهدی رجب و ۱۹۹۷ هنگ کنگ با مربیگری حسن ذوالقدر، عنوان پنجمی ۱۹۹۵ فیلیپین با مربیگری کانگ و عنوان نهمی ۱۹۷۹ آلمان با مربیگری آذرپاد، رهاورد تکواندو ایران در رده بندی تیمی بوده است.
علیزاده تنها بانوی مدال‌آور ایران
​تیم بانوان ایران سابقه طولانی در رقابت‌های جهانی ندارد. دختران تکواندوکار ایران از سال ۲۰۰۳ با ترکیب نظامی، فدایی‌نژاد، اسدی، زین‌العابدینی، سعادت، مظلومِی، آقاجانی و شیخی با هدایت پروانه تقی پور به مسابقات اعزام شده و دست خالی به تهران بازگشتند. حاصل تلاش ۱۲ ساله بانوان تنها یک مدال برنز بود. کیمیا علیزاده در رقابت‌های ۲۰۱۵ روسیه در وزن ۵۷- کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شد تا نام خود را به عنوان اولین بانوی ایرانی مدال‌آور ثبت کند. کیمیا علیزاده در همین مسابقات جهانی پرچمدار کاروان ایران است.
پولادگر نایب رئیس ‌آسیا ماند
اما پیش از شروع رقابت‌های جهانی، مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا ظهر دیروز جمعه در شهر موجو کره جنوبی در بخش‌های رئیس، نایب رئیس ‌و شورای اجرایی انجام شد. برای ریاست اتحادیه آسیا که تنها «کی‌سوک لی» کاندید شده بود، بدون رقیب در چهار سال آینده نیز همچنان در این سمت باقی ماند. اما در پست نائب رئیسی، سید محمد پولادگر رئیس‌فدراسیون تکواندو کشورمان در یک رقابت دشوار مقابل تنها رقیب خود «ابوبکر عبدالطیف» به پیروزی دست یافت و برای چهار سال آینده همچنان این مسئولیت را برعهده خواهد داشت. پولادگر دیروز صبح در انتخابات شورای اجرایی فدراسیون جهانی رای لازم را کسب نکرد، ولی با این سمت می‌تواند حداقل جایگاه ایران در تکواندو آسیا را حفظ کند.