شهردار اصفهان خبر داد:
مترو به ایستگاه آزادی رسید
آخرین تستهای راهاندازی فاز سوم خط یک قطار شهری اصفهان
اصفهان- خبرنگار کیهان:
شهردار اصفهان با اشاره به آخرین تستهای راهاندازی فاز سوم خط یک قطار شهری اصفهان، گفت: قطار شهری اصفهان با انجام تستهای راهاندازی به منظور بهرهبرداری از ادامه خط یک، با تلاش شبانهروزی و جهادی مدیریت شهری و قطار شهری اصفهان، به زودی در ایستگاه آزادی اصفهان مسافرگیری میکند.
دکتر مهدی جمالینژاد با اشاره به آخرین وضعیت قطار شهری اصفهان و تلاشهای صورت گرفته طی ماههای گذشته در این حوزه اظهار داشت: با راهاندازی فازهای اول و دوم قطار شهری اصفهان در سال گذشته و نیاز اساسی مردم به مترو به عنوان یک حمل و نقل پاک، مدیریت شهری اصفهان طی دو سال گذشته، تلاشهای شبانهروزی را به منظور تکمیل فاز سوم خط یک قطار شهری اصفهان داشته است.
وی با بیان اینکه در روزهای اخیر آخرین مراحل تست راهاندازی فاز سوم خط یک قطار شهری اصفهان صورت گرفته، ادامه داد: همت کارکنان سازمان قطار شهری اصفهان و حمایتهای جدی شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری در این زمینه، آخرین تستهای فاز سوم با عبور قطار از خط و بخشهای باقیمانده صورت گرفته و قرار است که مسافرگیری قطار شهری از ایستگاههای سیوسهپل، شریعتی و آزادی به زودی انجام شود.
شهردار اصفهان با بیان اینکه اولویت اصلی مدیریت شهری، افزایش خدمت رسانی به مردم و عبور قطار از ادامه خط یک به شمار میرود، ادامه داد: در این مرحله، قطار با عبور از ایستگاههای امام حسین(ع) و انقلاب به ایستگاه
سی و سه پل میرسد و در ایستگاههای شریعتی و آزادی نیز توقف خواهد کرد.
وی تصریح کرد: طبق قولهای داده شده در ماههای گذشته، در پایان بهار امسال، صدای سوت قطار در ایستگاه آزادی اصفهان شنیده شد و پس از تستهای مختلف راهاندازی و آمادهسازی شرایط، ظرف مدت کوتاهی، مسافرگیری از ایستگاهها انجام میشود.
دکتر جمالینژاد با بیان اینکه طول خط یک قطار شهری اصفهان 20 کیلومتر بوده و دارای 20 ایستگاه است، تصریح کرد: در حال حاضر 11 کیلومتر از این مسیر در حال بهرهبرداری است و با راهاندازی ادامه خط یک از ایستگاه تختی تا ایستگاه آزادی اصفهان و بهرهبرداری از سه ایستگاه، شهروندان میتوانند از این خط بهره لازم را ببرند.
شهردار اصفهان تأکید کرد خطهای دوم و سوم نیز با سرعت هر چه تمام در حال انجام بوده و انشاءالله در اصفهان 1400 شبکه ریلی اصفهان بتواند گرههای کور ترافیکی شهر را باز کند.
به عهدمان با مردم پایبندیم
مدیر حوزه شهردار با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان در انجام پروژههای عمرانی به زمانبندیهای پیشنهادی در برنامه پایبند بوده و در خدماترسانی به همشهریان از تمام ظرفیتها و قابلیتها استفاده خواهد کرد.
عبدالمجید باباصفری در خصوص بودجه اختصاص داده شده به متروی اصفهان گفت: تاکنون حدود 2 هزار میلیارد تومان بودجه به منظور ساخت خط یک قطار شهری اصفهان هزینه شده که نزدیک به 750 میلیارد تومان آن از سوی دولت و یک هزار و 250 میلیارد تومان آن از سوی شهرداری اختصاص پیدا کرده است.
وی افزود: برای تکمیل این خط نیز حدود 500 میلیارد تومان دیگر هزینه مورد نیاز است که باید از سوی شهرداری و دولت به پروژه اختصاص پیدا کند.
باباصفری بیان کرد: سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان برای مترو هزینه شده که شهرداری اصفهان آن را متقبل شده و برای امسال نیز حدود 800 میلیارد تومان بودجه پیشبینی شده که در بودجه دولت حدود 100 میلیارد تومان دیده شده و بقیه آن نیز باید از سوی شهرداری اختصاص پیدا کند.
وی اضافه کرد: با بهرهبرداری فاز اول و دوم خط یک متروی اصفهان، هم اکنون 11 کیلومتر از خط یک متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه قدس تا تختی از ساعت 7 صبح تا 15 هر روز در حال بهرهبرداری و استفاده شهروندان است.
مدیر حوزه شهردار تصریح کرد: فاز اول و دوم خط یک متروی اصفهان که هم اکنون مورد بهرهبرداری قرار گرفته، از ایستگاه قدس آغاز میشود و با عبور از ایستگاههای بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیخانی، جابر، کاوه، شهید چمران، شهید باهنر و شهدا، به ایستگاه تختی میرسد.
وی ادامه داد: قرار است که در نیمه نخست سال 96، بخش دیگری از قطار شهری اصفهان با بهرهبرداری از ایستگاههای سی و سه پل، شریعتی و آزادی تکمیل شود و تا پایان سال، سایر ایستگاههای باقیمانده تا ترمینال صفه اصفهان به بهرهبرداری برسد.
خط دوم مترو تا 1400 بهرهبرداری میشود
معاون مالی اداری شهرداری و سرپرست سازمان قطار شهری اصفهان نیز در خصوص تست فاز سوم خط یک متروی اصفهان گفت: فاز سوم خط یک قطار شهری اصفهان امروز با حضور جمعی از مسئولان شهری و استانی مورد بهرهبرداری آزمایشی قرار میگیرد.
محمد نورصالحی اظهار کرد: کل خط یک قطار شهری اصفهان تا امروز 85 درصد پیشرفت داشته و فاز سوم این خط با حضور شهردار و استاندار و دیگر مسئولان شهری به صورت آزمایشی کلید خواهد خورد و قطار شهری به ایستگاه میدان آزادی میرسد تا در تیر ماه سال جاری به طور رسمی افتتاح شود.
وی ادامه داد: تا پایان امسال سایر ایستگاههای بعد از میدان آزادی تا پایانه صفه نیز مورد بهرهبرداری قرار میگیرد تا خط یک از ایستگاه قدس تا ایستگاه میدان دفاع مقدس کامل شود.
معاون مالی اداری شهرداری و سرپرست سازمان قطار شهری اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی فاز اول خط دوم قطار شهری اصفهان از میدان زینبیه تا میدان امام علی(ع) آغاز شده است.
نورصالحی خاطرنشان کرد: به زودی مراحل انتخاب پیمانکار فاز دوم خط 2 قطار شهری اصفهان از میدان امام علی(ع) تا ایستگاه مدرس در غرب اتوبان خرازی انجام میشود. خط 2 قطار شهری اصفهان تا 4 سال آینده تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
مجوز عبور قطار از خیابان چهارباغ عباسی صادر شد
مشاور عالی شهردار اصفهان با اشاره به دغدغههای سازمان قطار شهری اصفهان در حوزه میراث فرهنگی و همکاریهای علمی صورت گرفته در این زمینه افزود: طراحی مسیر و عملیات اجرایی خط یک قطار شهری اصفهان پس از بررسیهای چندین ساله کارشناسان یونسکو و ایکوموس، در سی و هفتمین اجلاس یونسکو، در تاریخ 6 تیر 1392 تأیید شده و از دستور کار یونسکو خارج شد.
مهندس جواد شعرباف افزود: در کنار تأییدات یونسکو، به دلیل حساسیتهای مشترک استانداری، مدیریت شهری و میراث فرهنگی کشور، براساس توافقنامه سال 91، دانشگاه علم و صنعت تهران به عنوان مشاور امین میراث به منظور بررسی مطالعات و تأیید عملیات اجرایی معرفی شد. در این رابطه اردیبهشت سال 95، مطالعات مشاور سازمان قطار شهری اصفهان توسط مشاور امین سازمان میراث فرهنگی کشور تأیید شد.
وی با اشاره به آخرین تأییدات مشاور امین سازمان میراث فرهنگی پیرامون خط یک قطار شهری اصفهان ادامه داد: خوشبختانه پس از همکاریهای علمی و بینالمللی با سازمانهای یونسکو، ایکوموس جهانی، دانشگاه مونیخ آلمان، دانشگاههای مطرح ایران و سازمان میراث فرهنگی، در 27 خرداد امسال، عملیات اجرایی خط یک قطار شهری اصفهان و عبور قطار در خیابان چهارباغ عباسی تأیید شد.
تأییدیه مشاور امین سازمان میراث فرهنگی
مشاور عالی شهردار اصفهان در توضیح این موضوع تصریح کرد: در تأییدیه مشاور امین سازمان میراث فرهنگی کشور آمده «با توجه به اینکه فرشهای میراگر اجرا شده در مسیر خیابان چهارباغ عباسی از میدان امام حسین(ع) تا سیوسه پل، ارتعاشی را به بناهای تاریخی این محدوده منتقل نمیکند، عملیات اجرایی مورد تأیید بوده و عبور قطار از این محدوده بلامانع است».
وی اضافه کرد: در رابطه با حفظ بناهای تاریخی سازمان قطار شهری اصفهان طی سه سال گذشته، بیش از 95 میلیارد ریال هزینه کرده و در کنار آن، اولین و بزرگترین عملیات پایش (مانیتورینگ) بر روی بناهای تاریخی محدوده چهارباغ عباسی اصفهان به صورت دائم، به منظور جلوگیری از هرگونه ارتعاش طی دوره بهرهبرداری بلندمدت، در حال طراحی و اجرا است.
اصفهان
محمد علی شاهعلی