آقای نوبخت،گلایههای معلمان را هم بخوانید
وقتی سخنگوی دولت معوقات فرهنگیان را «گروگان» مینامد!
سخنگوی دولت در اقدامی تأملبرانگیز، معوقات فرهنگیان را نوعی «گروگان» تعبیر کرد و گفت: همیشه گروگانی داریم که آموزش و پرورش با آن بودجه بیشتری دریافت کند.
به گزارش فارس، معلمان یکی از مهمترین اقشار جامعه محسوب میشوند که در تمام دنیا در صدر بهترین جایگاه اجتماعی و بیشترین دریافتی حقوق از دولتها هستند.
در کشورمان نیز چیزی حدود 950 هزار فرهنگی وجود دارد که هر روز برای آموزش به بیش از 13 میلیون دانشآموز در تلاش هستند تا در آینده جامعهای پویا و با سطح علمی بالا داشته باشیم.
اما دولت در کشورمان هماره یکی از بدهکاران به معلمان محسوب میشود و اکنون هم بدهیهای زیادی به معلمان دارد.
سطح حقوق دریافتی معلمان در ایران به نسبت کشورهایی که معلمان آنها از جایگاه اجتماعی به مراتب بهتری برخوردار هستند هم کمتر است، حال در این بین مقایسه دریافتی معلمان در کشورمان با برخی نهادها و دستگاههای داخلی هم جای تأمل دارد.
در شرایطی که تمام سازمانها حق و حقوق و اضافه کار کارمندان خود را در پایان هر ماه پرداخت میکنند، جالب است که بدانید معلمان از دی ماه سال 1395 تاکنون اضافه کار، حقالتدریس و یا اضافه تدریس خود را دریافت نکردهاند، یا اینکه از خرداد و شهریور سال گذشته تاکنون حقالزحمه امتحانات نهایی آنها پرداخت نشده است.
نوبخت: همیشه گروگانی داریم که آموزش و پرورش با آن بودجه بیشتری دریافت کند
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت چند روز پیش در خصوص آموزش و پرورش و فرهنگیان گفت: «ما هر سال بودجه آموزش و پرورش را 110 درصد اختصاص میدهیم ولی باز هم امسال این وزارتخانه به دولت اعلام کرده اگر 120 میلیارد تومان ندهید، برگههای امتحانی را تصحیح نمیکنیم. همیشه گروگانی داریم که آموزش و پرورش با آن بودجه بیشتری دریافت کند.»
این اظهار نظر سخنگوی دولت موجی از انتقادات و گلهمندی را بین فرهنگیان ایجاد کرد. در جایی که فرهنگیان حتی نمیتوانند حقوق حقه خود را دریافت کنند، دولت با استخدام واژههای جدید این قشر ارزشمند جامعه را ناراحت و نگران کرده است.
استفاده از لفظ «گروگان» برای پرداخت حقوق حقه معلمان اصلا واژه درست، صحیح و در شأن فرهنگیان نیست که نماینده دولت آن را برای عدم توانایی پرداخت معوقات به کار ببرد.
سازمان برنامه و بودجه به چه حقی حقوق معلمان را سالها به تاخیر میاندازد؟
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پس از این اظهارنظر سخنگوی دولت، نامهای برای وی ارسال کرد و نوشت: «سازمان برنامه و بودجه به چه حقی حقوق معلمان را سالها به تاخیر میاندازد که امروز شما با این ادبیات سخن میگویید؟ به چه حقی حقالزحمه نه چند میلیونی، نه چند صد هزار تومانی بلکه چند هزار تومانی معلمان را از خرداد سال قبل پرداخت نکرده است؟ به چه حقی حق تدریس معلمان را که در اصل حقوق است، نمیدهد؟ به چه حقی اضافهکار اکثر ادارات را کامل و برای آموزش و پرورش قطرهچکانی آن هم با منت میپردازد.»
میرحمایت میرزاده افزود: «نامههایی در دست بنده است که نشان میدهد برخی از همکاران فرهنگی از سال 88 بخشی از مطالبات خود را دریافت نکردهاند. کدام دستگاه این همه شرمنده کارمندان خود هست؟ در کدام دستگاه آن هم در ماه رمضان این همه ایثار و فداکاری است؟ علیرغم نگرفتن مطالبات یک سال قبل به فکر بچههای شما هستند.»
همواره فرهنگیان طلبکار بودهاند و دولت بدهکار معوقات آنها
ثریا مطهرنیا معلم فداکار کردستانی که به گفته خودش مادری 1100 کودک را بر عهده دارد (که تعداد 270 نفر بیمارند و بقیه از طریق پشتیبانیهای مالی تحت پوشش موسسه خیریه او قرار دارند)، در واکنش به سخنان سخنگوی دولت گفت: «زمانی که به فرهنگیان احتیاج باشد مثل زمان انتخابات ابزار تبلیغ و وعده هستند اما از سوی دیگر حقوق ناچیز خدمات آنها با تأخیر پرداخت میشود. معلمان همواره با نجابت در همه عرصهها حضور داشته و از هیچ ایثاری دریغ نکردهاند و شایسته نیست چنین لحنی در مورد آنها به کار رود.»
مطهرنیا افزود: «چگونه است که مدام دولت در حال پرداخت مطالبات و معوقات فقط آموزش و پرورش است؟ چگونه است که پس از ماهها و سالها خبر پرداخت آن را به عنوان خبر خوش و با منت فراوان اعلام میکند؟ زیرا همواره فرهنگیان طلبکار بودهاند و دولت بدهکار معوقات آنها».
آقای سخنگو این 12 مطالبه فرهنگیان را بخوانید
بهتر است مسئولان به جای استخدام واژههای جدیدی که در آموزش و پرورش ماندگار خواهد شد و فرهنگیان فراموش نخواهند کرد، دنبال عذرخواهی از عدم پرداخت حقوق عقبافتاده و معوق فرهنگیان باشند. هر چند که سخنگوی دولت نامهای برای تلطیف این سخنان خود منتشر کرد، اما استفاده از کلمه «گروگان» در هیچ جایی از آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت جایی ندارد و پذیرفته نیست.
حال برخی از موضوعاتی که فرهنگیان نسبت به آنها گلایه دارند را عنوان میکنیم تا به جای استفاده از «گروگانگیری» در آموزش و پرورش، دولت برای بهبود این شرایط تلاش کند.
1-حقالتدریس معلمان 5/5 ماه است که پرداخت نشده است.2- حقالزحمه امتحانات نهایی از سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است. 3- پاداش پایان خدمت فرهنگیان هر ساله با تأخیرهای فراوان و بعضا یک ساله پرداخت میشود. 4- بیمه تکمیلی معلمان ارزش قبلی خود را ندارد. 5- حقوق معلمان در مقایسه با حقوق دیگر دستگاهها به مراتب پایینتر است. 6- معلمان هیچگونه مزایایی در فیشهای حقوق خود ندارند. 7- معلمان مانند دیگر دستگاهها هیچ پاداش، رکورد، تشویقی، مناسبتی، حق سرویس، پول غذا، هزینه تحصیل، هزینه تحصیل فرزندان و بسیاری موارد دیگر را ندارند. 8- معلمان حق استخدام یکی از فرزندان خود در آموزش و پرورش پس از بازنشستگی را ندارند. 9- معلمان صندوقی دارند که نفعی برای جیب آنها ندارد. 10- معلمان هیچ زمین و ساختمان و وام بلندمدت و کلانی دریافت نمیکنند. 11- معلمان منزلت اجتماعی بیشتری نیاز دارند. 12- معلمان هر روز راههای طولانی و بعضا صعبالعبور را برای رسیدن به مدرسه طی میکنند.
اینها گوشهای از موضوعاتی است که دولت باید به آنها توجه کند و در راستای رفع مشکلات و موانع تلاش کند، نه اینکه از واژههای نامأنوسی چون «گروگان» استفاده کند. امیدواریم روزی شرایط معیشتی و اجتماعی معلمان به قدری افزایش پیدا کند که حتی بالاترین مسئولان کشوری هم درباره معلمان از واژههای نامناسب استفاده نکنند.