رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران خبر داد
تدوین پروتکل جدید مترو پس از حادثه «طرشت»
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از اتخاذ تمهیداتی در مترو برای پیشگیری از حوادث مشابه ایستگاه «طرشت» در قالب یک پروتکل خبر داد.
اقبال شاکری با اشاره به جلسه کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران که با موضوع حادثه مترو «طرشت» برگزار شد، به ایسنا گفت: متاسفانه راهبر قطار در بازجوییها عنوان کرده که میدانسته نباید دستگاه ATP را خاموش کند اما به دلیل آنکه فکر میکرده دستگاه در حال خطا (eror) دادن است، آن را خاموش میکند و متاسفانه خطای انسانی راهبر قطار حادثه تلخی را رقم میزند.
شاکری با بیان اینکه این راهبر به تازگی دورههای آموزشی را طی کرده و وارد خط شده بود و اینگونه نیست که برخیها عنوان میکنند راهبر خسته بوده است، افزود: اگر این حادثه در داخل تونل و یا در حالی که سرعت قطار بیشتر بود اتفاق میافتاد، قطعا حوادث بدتری را شاهد میبودیم که برهمین اساس شرکت بهرهبرداری مترو موظف شد که تمهیدات خاصی را برای راهبران خود اتخاذ کنند و مقرر شد ارتباط بیشتری فیمابین مرکز فرمان و راهبرها برقرار شود و کنترل ایتیپی دو طرفه باشد.وی با بیان اینکه براساس پروتکل جدید مسئولیت اصلی ATP با راهبر قطار است اما این فرد نمیتواند بدون کسب اجازه و اعلام به مرکز فرماندهی آن را خاموش کند، گفت: همچنین از شرکت بهرهبرداری مترو خواسته شد که هشدار و اخطار شدیدی به همه راهبران قطار داده شود تا به هیچ وجه خودسرانه اقدام به خاموش کردن ATP نکنند.شاکری با بیان اینکه بارها تاکید کردیم که دولت باید سهم خود از محل توسعه مترو و خرید واگن را پرداخت کند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی این مسئله را سیاسی میکنند در حالی که بهرهبرداری از مترو هزینهبر است و شهرداری با چنگ و دندان مترو را نگه داشته است و امیدوارم با تمهیدات اتخاذ شده دیگر شاهد آن نباشیم که خطای انسانی در مترو باعث بروز حوادث اینچنینی شود.
سهشنبه هفته قبل بود که به دلیل خطای انسانی در ایستگاه متروی طرشت دو دستگاه قطار با یکدیگر برخورد کردند که این حادثه دهها مصدوم بر جای گذاشت.
خط ۷ مترو تهران ایمن است
مدیرعامل شرکت متروی تهران از ایمن بودن خط 7 مترو خبر داد.
هابیل درویشی به خبرگزاری صدا وسیما گفت: تمام خطوط مترو برای بهره برداری از گذشته روال خاص خود را داشتند و خط 7 مترو نیز طبق روال افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است.
درویشی از ایمن بودن خط 7 مترو خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در هیچ دوره ای 22 کیلومتر خط مترو به بهرهبرداری نرسیده بود، برخی افراد نتوانستند موفقیت این پروژه عظیم را تحمل کنند و میگویند ناایمن است.
وی با اشاره به ایمن بودن خط 7 مترو ادامه داد: هواکش خط 4 مترو که در زمان مدیرعامل قبلی افتتاح شده بود، در زمان مدیریت من نصب شد و همچنان نیز این خط به تجهیزات بیشتری نیاز دارد؛ این در حالی است که خط 7 مترو، مشاور و مدیر طرح دارد که درخصوص بررسی وضع ایمنی آن تلاش می کنند و از همه جهات خط را بررسی کردهاند.
مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه این خط نسبت به سایر خطوط مترو از ویژگیهای بیشتری برخوردار است، گفت: برای خط 7 پست فشار قوی برق تهیه کردهایم و دارای دو پست برق است تا هرزمان با قطعی برق مواجه شدیم، خط دچار مشکل نشود که این مورد در سایر خطوط وجود ندارد.
درویشی از افتتاح خط 8 مترو تهران خبر داد و افزود: این کار بسیار بزرگ بوده است و برخیها تحمل دیدن موفقیت آن را ندارند چرا که در هیچ دورهای 22 کیلومتر خط مترو به بهرهبرداری نرسیده است.
وی با بیان اینکه این صحبتها به منزله آن نیست که خط 7 مترو تهران کامل شده است، گفت: برای کامل شدن خط 7 نیاز به زمان است اما این خط از نظر ایمنی هیچ مشکلی ندارد و مانند خطوط دیگر با پنج قطار به بهرهبرداری رسیده و در حال حاضر طی یکماه و روزی سه ساعت به صورت آزمایشی فعالیت خواهد کرد تا نقصهای احتمالی آن برطرف شود.به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران، پس از طی شدن دوره آزمایشی، این خط وارد بررسیهای دوره سه ماهه میشود و فاصله رسیدن قطارها نیز افزایش مییابد، پس از بررسی کامل، خط 7 نیز مانند خطوط دیگر به کار خود ادامه میدهد و افزایش تعداد قطار خواهد داشت.