بوئینگ یک سال و نیم پس از برجام
هنوز مجوز فروش هواپیما به آسمان را از اوفک نگرفتهایم
دو شرکت هواپیمایی ایران در حالی به اجرای قراردادهای خود با بوئینگ خوشبین هستند که اوفک هنوز مجوزی برای فروش نداده و تحریمهای جدید آمریکا تحت سیاستهای مبهم ترامپ نیز به این مشکل اضافه شده است.
به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، بعد از اینکه مقامات آمریکایی برای تحریمهای جدید علیه ایران رأی دادند ایرلاین ایرانی همچنان اطمینان دارد که قرارداد 3 میلیارد دلاریاش با بوئینگ به مشکل برنخواهد خورد، این در حالی است که شرکت بوئینگ همچنان به دنبال گرفتن مجوز فروش از اداره کنترل داراییهای خارجی خزانهداری آمریکا (اوفک) است و تاکنون در این زمینه نتیجهای حاصل نشده است. بوئینگ اعلام کرده است که درخواست خود را برای گرفتن مجوز فروش به کنترل داراییهای خارجی خزانهداری آمریکا اعلام کرده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است. رضا مصطفوی سخنگوی آسمان اعلام کرد که این شرکت قرارداد نهایی خرید را برای خرید 30 فروند هواپیمای مکس 737 منعقد کرده و امکان افزایش خرید 30 فروند دیگر هم وجود دارد. قرار است بوئینگ نخستین هواپیمای خود را در سال 2022 تحویل دهد.
مصطفوی گفت: ما همانند بوئینگ، یک شرکت تجاری هستیم و فعالیت ما در فضای اقتصادی است نه در حوزه سیاسی و در این حوزه مشکلی از نظر پیشرفت کار وجود ندارد و همه چیز در مسیر عادی خودش حرکت میکند.
بوئینگ درخواست خود را برای گرفتن مجوز انجام قرارداد با ایران از اداره کنترل داراییهای خارجی خزانهداری آمریکا (اوفک) انجام داده است. این قرارداد در صورتی که به نتیجه برسد، دومین هواپیمای بوئینگی است که از سال 1970 تاکنون به ایرانایر تحویل داده میشود، این فروش به دنبال قرارداد 16/6 میلیارد دلار با ایرانایر با تولیدکنندگان مستقر در شیکاگو انجام میشود.
قرارداد آسمانایر در شرایط کنونی دوره ریاست جمهوری ترامپ محکی جدی است چرا که در سیاستهای این رئیسجمهور درباره ایران ابهامات جدیای ایجاد شده است و مقامات آمریکایی به دنبال اعمال تحریمهای جدی علیه ایران هستند. از سوی دیگر، چنین سفارشی از سوی ایران میتواند 18 هزار شغل در آمریکا ایجاد کند. در 7 ژوئن یعنی همان روزی که مجلس ایران تحت حملات تروریستی قرار گرفت، سناتورهای آمریکایی برای اعمال تحریمهای جدید علیه ایران رأی دادند که اجازه خواهد داد آمریکا محدودیتهای جدیدی بر روی فعالیتهای اقتصادی و افرادی که آمریکا آنها را متهم میکند، اعمال کند.
با این وجود هنوز موضع آمریکا بر قرارداد هستهای ایران که در 2015 با کشورهای 1+5 منعقد شد شفاف نیست، اما مسئولان ایرانی همچنان معتقدند که مشکلی در زمینه قرارداد بوئینگ با ایران ایجاد نخواهد شد.
گفتنی است، پیش از این مسئولان وزارت راه و شهرسازی از هدفگذاری برای خرید ۵۰۰ فروند هواپیما تا سال ۱۴۰۴ خبر داده و عنوان میکردند در گام نخست تا سال ۲۰۱۶تعدادی از این هواپیماها وارد کشور میشوند. دولت در ادامه با تبلیغات فراوان روی قرارداد با ایرباس و بوئینگ مانور داد. هر چند لوکس بودن تعدادی از این هواپیماها و هزینههای هنگفت این خریدها مورد انتقاد جدی بود، اما دولت یازدهم تمام تلاش خود را برای ورود تعدادی از این هواپیماها قبل از انتخابات ریاست جمهوری انجام داد. با این حال چند روز قبل از انتخابات، به جای ورود هواپیماهای مورد اشاره، چند فروند هواپیمای ملخی خریداری شده از ایتالیا وارد کشور شد.
اما با انتخاب ترامپ هر از چندی یک خبر از مانعتراشی آمریکاییها در این راستا به گوش میرسد. بعد از مدتها جوسازی دولت و برخی رسانهها مبنی بر ورود اولین هواپیمای بوئینگ در سال جاری، مدیرعامل هما از عملی نشدن این وعده خبر داد و سخنگوی بوئینگ هم این موضوع را تأیید کرد. اوایل خرداد هم وزیر خزانهداری آمریکا با بیان اینکه این وزارتخانه در حال تجدید نظر در مجوزهای اعطا شده به شرکتهای بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران است گفت: فشارهای تحریمی بر ایران را افزایش خواهیم داد. اکنون که یکسال و نیم از برجام میگذرد بر خلاف ادعاهای قبلی دولت یازدهم، برجام آنطور که گفته میشد در رفع مشکلات موفق نبوده است، بلومبرگ از موانع دیگری بر سر راه خرید هواپیما از سوی یک شرکت تجاری ایرانی خبر میدهد.