رئیسانجمن صنفی واردکنندگان خودرو:
خودروهای غیر استاندارد در خواب غفلت سازمان حمایت وارد کشور شد
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: اگر خودروی غیر استانداردی توسط هر شرکتی وارد کشور شده و پلاک شده است، این نشان از ضعف عدیده سازمان حمایت و متولیان وزارت صنعت است، چرا که سازمان ناظر بر این امر سازمان حمایت است.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، در حالی که در ماههای گذشته انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به دفعات در مورد رویکرد وزارت صنعت و زیر مجموعههای آن در مورد ساماندهی بازار خودروهای وارداتی و حذف واردکنندگان متفرقه از بازار هشدار داده بود، این بار سازمان حمایت در موضع گیری عجیب خودروهای وارد شده توسط شرکتهای گریمارکت را فاقد استاندارد خواند. در حالی که تمامی این خودروها زیر نظر همین سازمان و از درگاههای قانونی گمرک به کشور میرسد.
در همین رابطه میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به اظهارات سازمان حمایت در مورد خودروهای وارد شده توسط گریمارکت و ساماندهی بازار خودرو گفت: اگر خودروی غیر استانداردی توسط هر شرکتی خواه رسمی و یا غیررسمی به کشور وارد شده و پلاک شده است، این نشان از ضعف عدیده سازمان حمایت و متولیان وزارت صنعت است، چرا که سازمان ناظر بر این امر سازمان حمایت است و طبیعی است که در هر بازاری سوداگران درصدد سوءاستفاده هستند اما این سازمان حمایت است که بر خلاف ادعاهای روی کاغذش، اقدامی عملی در این راستا نداشته و بنا به دلایلی نامعلوم با این امر مماشات کرده است.
وی تصریح کرد: بیانیه سازمان حمایت به وضوح نشان میدهد که این مجموعه قادر به نظارت بر بازار خودروهای خارجی نیست، چرا که در آیین نامه 28 فروردین سال گذشته هیئت وزیران مواردی برای وجاهت قانونی فعالیت شرکتهای گریمارکت تاکید شده بود که این آییننامه بازهم توسط دولت دستخوش تغییر شد و به تأمین 3 درصد هزینه گمرکی برای اخذ گارانتی از شرکتهای نماینده تغییر شکل داد.
رضایی با اشاره به عدم شناخت و تسلط سازمان حمایت از بازار خودروهای خارجی گفت: اکنون شرکتهای به زعم وزارت صنعت نماینده رسمی نیز به لزوم حضور شرکتهای فاقد نماینده وگریمارکت در بازار اذعان دارند و بارها گفتهاند که بدون وجود شرکتهای فاقد نمایندگی توانایی تامین عرضه خودرو برای مشتریان این بازار را ندارند، اما سازمان حمایت همچنان اصرار دارد که این شرکتها نباید در بازار حضور داشته باشند، این امر مصداق جاده صافکنی این سازمان برای برخی از مافیای واردکنندگان است و معنای دیگری ندارد.
رئیسانجمن صنفی واردکنندگان خودرو در ادامه افزود: سازمان حمایت در جایگاهی نیست که فعالیت صنفی شرکتها را زیر سؤال ببرد و در راستای انگیزههای شخصی مدیران خود و وزارت صنعت اهداف اساسی اقتصاد مقاومتی را مورد بیاعتنایی قرار دهد، چرا که سپردن امور به دست مردم و شرکتهایی که به دنبال رشد و تعالی اقتصاد ایران هستند از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی است. در حالی که در بطن عملکرد سازمان حمایت به نوعی فراموشی اقتصاد مقاومتی و پشت کردن به سیاستهای اصلی نظام اولویت اصلی آنان است.رضایی خاطرنشان کرد: اگرچه وزارت صنعت گروهی را به عنوان شرکتهای صاحب نمایندگی معرفی کرد اما همچنان این امر به تایید شرکتهای مادر نرسیده است. با این وجود اما وزارت صنعت و سازمان حمایت از هیچ تلاشی برای دامن زدن به انحصار برای این شرکتها دریغ نمیکنند.
وی افزود: این موضوع با فرار رو به جلوی سازمان حمایت در نسبت دادن خودروهای غیراستاندارد به شرکتهای غیر نماینده بار دیگر ضعف این سازمان را در مدیریت و نظارت بر بازار خودروهای خارجی نمایان میکند. چرا که اگر تخلفی هم صورت گرفته در خواب غفلت مدیران این مجموعه بوده است.