عضو انجمن لوازم خانگی:
حضور شرکتهای خارجی در صنعت ایران گسترده نبوده است
عضو انجمن لوازم خانگی اظهار داشت: با وجود تأکید مسئولان دولتی بر لزوم همکاری شرکتهای داخلی با برندهای خارجی برای تولید لوازم خانگی، حضور شرکتهای خارجی در صنعت ایران گسترده نبوده است.
محمدرضا فریوری در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: در جلسهای که با مسئولان وزارت صنعت داشتیم، مقرر شد مجوز پروژههایی که طی 3 سال گذشته اقدامی برای فعال شدن آنها نشده، باطل شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با مازاد عرضه لوازم خانگی در کشور روبهرو هستیم، ادامه داد: عدم سیاستگذاری درست از سوی وزارت صنعت در مورد صنعت لوازم خانگی باعث شد که سرمایهها به صورت نامناسب به سمت بخشهای مختلف این صنعت هدایت شود و در نتیجه هماکنون با مشکل ظرفیت غیرفعال کارخانهها روبهرو هستیم.
فریوری تصریح کرد: برای حدود 700 پروژه لوازم خانگی مجوز صادر شده که بخشی از آنها هنوز تکمیل نشدهاند و عملیات اجرایی بخشی دیگر نیز هنوز آغاز نشده است. در چنین شرایطی، در بخش لوازم خانگی 7 میلیارد دلار سرمایهگذاری انجام شده که با توجه به غیرفعال بودن برخی بخشها، قسمتی از این سرمایهها معطل مانده است.
عضو انجمن لوازم خانگی اظهار داشت: بازار داخل جاذبه زیادی برای برندهای خارجی دارد که محصولاتشان را به راحتی به صورت رسمی یا قاچاق در بازارهای ایران عرضه میکنند و به همین دلیل تمایلی به مشارکت با تولیدکنندگان ایرانی ندارند.
وی ادامه داد: با وجود تأکید مسئولان دولتی بر لزوم همکاری شرکتهای داخلی با برندهای خارجی برای تولید لوازم خانگی، فقط یک یا دو تولیدکننده داخلی موفق به تولید مشترک با برندهای خارجی شدهاند و حضور شرکتهای خارجی در صنعت ایران گسترده نبوده است.
فریوری همچنین در مورد اقداماتی که دولت دوازدهم باید برای بهبود وضعیت صنعت کشور انجام دهد، گفت: کاهش سود سپردههای بانکی معادل با نرخ تورم و همچنین کاهش سود تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش صنایع از جمله الزامات این بخش است.
عضو انجمن لوازم خانگی تأکید کرد: فشار مالیاتی باید از شرکتهای تولیدی و صنعتی و حتی واحدهای توزیعی برداشته شود تا چرخ اقتصاد در این بخش به حرکت درآید.
وی جلوگیری از واردات بیرویه لوازم خانگی، اعمال تعرفههای وارداتی متناسب با ظرفیتهای تولید کشور و جلوگیری از قاچاق لوازم خانگی را از دیگر راهکارهای بهبود وضعیت صنعت لوازم خانگی دانست و گفت: سیستم گمرکی باید شفاف و کنترلشده باشد تا جلوی قاچاق و یا کماظهاری گرفته شود.
فریوری تأکید کرد: همچنین به شرطی باید به شرکتهای خارجی اجازه حضور در بازار ایران داده شود که با تولیدکنندگان داخلی مشارکت داشته باشند و باعث انتقال دانش فنی به صنعتگران ایرانی شوند.