kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
وزارت بهداشت یمن از تبعات محاصره سعودی‌ها می‌گوید

وبا در یمن جان 500 نفر را گرفت /55 هزار نفر در انتظار مرگ!

وزارت بهداشت یمن اعلام کرده موارد مشکوک به وبا در این کشور به ۵۵ هزار و آمار قربانیان نیز به 500 تن رسیده است. یمن بیش از 2 سال است که آماج حملات آل‌سعود و محاصره کامل از سوی این کشور مرتجع عربی است.

سرویس خارجی-

یمن کشوری است که جنگ و گرسنگی آن را در هم شکسته است. در این کشور کودکان نخستین قربانیان هستند.
 یمن کشور فقیری است اما جنگ و محاصره دو ساله باعث شده این کشور توان مقابله با رویدادهای اضطراری از قبیل شیوع وبا را نداشته باشد. تجاوز عربستان به یمن باعث شده همه چیز، به ویژه ساختار بهداشتی این کشور از بین برود. هیچ دارویی وجود ندارد. دسترسی به آب سالم نیز عملا ممکن نیست. از طرفی ممانعت آل سعود از ورود آب و دارو به این کشور روز به روز بر تعداد قربانیان و مبتلایان وبا افزوده است، بیماری خانمان‌سوزی که از اول اردیبهشت در یمن شروع شده است.سخنگوی وزارت بهداشت یمن در همین رابطه اعلام کرده موارد مشکوک ابتلا به بیماری وبا در یمن به بیش از 55 هزار مورد رسیده است و تا کنون 500 نفر نیز بر اثر آن جان باخته‌اند.
به گزارش تسنیم، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد نیز در تازه‌ترین بیانیه خود آورده است: «9 میلیون و 600 هزار کودک نیاز به کمک در یمن دارند زیرا درگیری مداوم از دو سال پیش باعث بروز گرسنگی و قحطی شده و این کشور را در یکی از بدترین فجایع انسانی فرو برده است.» یونسف افزود: «این جنگ باعث بروز سوء‌تغذیه شدید و گسترده بین کودکان یمنی شده است.»
 در بیانیه یونیسف همچنین آمده: «منابع آب‌های آلوده و عدم تصفیه آب‌های جاری و انباشت زباله تخلیه‌نشده باعث شیوع بیماری وبا در یمن شده است؛ به‌گونه‌ای که فقط در طول یک ماه 323 نفر جان خود را از دست داده‌اند.»
در همین حال 22 سازمان بین‌المللی غیردولتی در ژنو از شورای امنیت خواستند با اتخاذ تدابیر لازم، در یمن آتش‌بس برقرار کند. سازمان‌های امضا‌ء‌کننده این نامه از شورای امنیت خواسته‌اند تلاش بیشتری برای حمایت از شهروندان یمنی در قبال شیوع وبا، گرسنگی و حملات مستمر در یمن مبذول دارد. ائتلاف تحت فرماندهی سعودی از بیش از دو سال پیش با چراغ سبز آمریکا حمله همه‌جانبه خود به یمن را آغاز کرده و همزمان این کشور را در محاصره  کامل قرار داده است.
 به دنبال این حمله، ساختار زیربنایی یمن از جمله مدارس و بیمارستان‌ها ویران شده و این کشور در سایه محاصره با کمبود شدید مواد غذایی و دارو و تجهیزات پزشکی و قحطی و شیوع بیماری‌های واگیردار روبه‌رو شده است.
سوءاستفاده امارات
 از شرایط یمن
خبر دیگر اینکه، امارات رسما ظرف چند روز گذشته با برقراری پروازهای هوایی از ابوظبی به جزیره سقطری یمن و اعطای تابعیت اماراتی به ساکنان این جزیره نقشه اشغال برخی جزایر یمن را برملا کرد. به گزارش ایرنا به نقل پایگاه خبری «الیمن الان»، امارات همچنین به اهالی جزیره سقطری و سه جزیره درسه، سمحه و عبدالکوری و دو جزیره صخره‌ای دیگر که در ساحل اقیانوس هند در نزدیکی خلیج عدن 350 کیلومتری جنوب شبه جزیره عربی قرار دارند تابعیت داده است. امارات در خلال سه سال تجاوز عربستان به یمن فقط به مداخله نظامی در این کشور اکتفا نکرده بلکه با درخواست اعزام تفنگداران دریایی از آمریکا به یمن به بهانه مبارزه با القاعده اقدام به ایجاد پایگاه‌های نظامی در جزیره سقطری کرد.