kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نشنال امارات:

قطر باید بین ایران و اعراب یکی را انتخاب کند

روزنامه اماراتی در سرمقاله خود با تاسف از مواضع اخیر قطر در قبال ایران، پا را فراتر گذاشت و مدعی تلاش تهران برای ایجاد هرج و مرج در دوحه شد.



روزنامه اماراتی «نشنال» در سرمقاله روز یکشنبه خود با عنوان «قطر باید بین ایران و کشور‌های عرب خلیج‌فارس یکی را انتخاب کند» نوشته است: سران کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس چند روز گذشته را با آزردگی از قطر بابت گزارش‌هایی مبنی بر اظهارت امیر این کشور در قبال ایران گذراندند و حتی متوجه شدند «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در رویدادی که به طور گسترده‌ انعکاس یافت، تماس تلفنی گرفت.
این روزنامه با طرح سؤال‌هایی مبنی بر نوع پیام‌های رد و بدل شده و سیاست‌های اتخاذ شده در این مکالمه تلفنی نوشت: در حقیقت امیر قطر مدتی است که در حال ارسال پیام بی‌طرفی، یعنی باقی ماندن در جناح اعراب و ایران است.
روزنامه نشنال نوشته است: پذیرش تماس تلفنی با روحانی، قطر را بیش از پیش در آن سو جلوه می‌دهد. این امر یا نشانگر بی‌میلی‌ای تکان‌دهنده برای درک همسایگان خلیج [فارس] قطر است یا یک ساده لوحی خطرناک که اجازه داده است شیخ تمیم برای مقاصد تبلیغاتی ایران مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش فارس، روزنامه یادشده با ادعای بهره‌برداری ایران از وجود اختلاف و عدم اتحاد بین کشورهای عرب همسایه، خطاب به امیر قطر نوشت: نقش ایران در بحرین و سلطه بر خلیج‌فارس را در نظر بگیرید و از خود سؤال کنید آیا توسعه‌طلبی‌های ایران در مرزهای قطر متوقف می‌شود؟ آیا فکر می‌کنید که قطر به تنهایی در میان کشورهای خلیج [فارس] می‌تواند ولع قدرت ایران را فرونشاند؟
نشنال در خاتمه مدعی شد: آیا محتمل نیست که ایران با فرصت بدست آورده در بی‌ثبات سازی منطقه، حتی در پی هرج و مرج در کاخ امیر قطر در دوحه باشد؟
تداوم حملات رسانه‌های سعودی و سران عرب به امیر قطر
هفته گذشته «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر گفت:«ایران یک قدرت اسلامی است و هیچ عقلانیتی در دشمنی با ایران وجود ندارد». وی همچنین تاکید کرد:«ایران یک قدرت اصلی برای حفظ ثبات در منطقه است».
امیر قطر همچنین گفته بود: هیچکس حق ندارد نقش مقاومت حماس و حزب‌الله را منکر شود.
پس از این اظهارات، رسانه‌های سعودی، امیر قطر را به خیانت و ایجاد شکاف در اتحاد اعراب متهم کردند. در همین حال آل‌سعود شبکه‌های الجزیره و پایگاه‌های خبری قطری را به دلیل اظهارات امیر این کشور در دفاع از ایران و درباره کشورهای عربی، از دسترس خارج کرد.
مقامات مصری و اماراتی نیز دستور فیلتر برخی از سایت‌ها و شبکه‌های قطری را صادر کردند.
در بحبوحه بالا گرفتن هجمه رسانه‌های سعودی و اماراتی و مصری علیه امیر قطر، رئیس‌جمهوری مصر نیز این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کرد.
در همین حال، معاون وزیر خارجه کویت با تأکید بر ضرورت تقویت همکاری بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، از تلاش کویت برای حل اختلافات در این شورا خبر داد.
ناتوانی عربستان از شکل‌دهی عملیاتی
به ائتلافی ضد ایرانی
گفتنی است درگیر شدن عربستان و قطر در عرصه‌های سیاسی و رسانه‌ای از ناتوانی عربستان از شکل‌دهی عملیاتی به ائتلافی ضد ایرانی خبر می‌دهد. این درگیری بیان‌کننده آن است که عربستان اگر پیش از درگیر شدن با ایران بتواند همراهی کشورهایی نظیر مصر و امارات و بحرین را در کنار خود داشته باشد، بعد از درگیر شدن با ایران کاملاً تنها خواهد شد. حال سؤال این است که آیا پشتگرمی آمریکایی‌ها برای پذیرش ریسک اقدام علیه ایران کفایت می‌کند؟