kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۱۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹

ساز مخالف قطر با ریاض در شورای همکاری خلیج‌فارس هم شکاف انداخت

مخالفت قطر با سیاست‌های آل‌سعود در منطقه علاوه بر ضربه وارد کردن بر ائتلاف به اصطلاح «ناتوی عربی» گویا در شورای همکاری خلیج‌فارس نیز شکاف‌هایی را ایجاد کرده است.

سرویس خارجی-

بامداد چهارشنبه گذشته بود که رسانه‌های عربی از قول خبرگزاری «قنا» (خبرگزاری رسمی قطر) اظهارات امیر قطر را منتشر کردند که در پایگاه هوایی «العدید» عنوان کرده بود: «قطر همزمان موفق شده روابط خوبی با آمریکا و ایران برقرار کند و از آنجا که ایران ثقلی منطقه‌ای و اسلامی است و نمی‌شود آن را نادیده‌ گرفت، از عقلانیت به دور است که تنش را با آن تشدید کنند چرا که این کشور قدرت بزرگی است و ضامن ثبات در منطقه؛ چیزی که قطر به دنبال آن است.»
وی در خصوص اختلافات قطر با همسایگان خود نیز گفته بود: «پایگاه هوایی العدید قطر که هم مورد استفاده نیروهای هوایی قطر است و هم آمریکا، از دوحه در قبال طمع ورزی‌های برخی کشورهای همسایه خود حفاظت می‌کند».«بن تمیم» حزب‌الله لبنان را نیز «یک جنبش مقاومت» معرفی کرده بود.
اگرچه ساعتی بعد مقامات خبرگزاری قنا از هک شدن این سایت خبر داده و عنوان کردند که برای چند ساعت صفحه توییتر و سایت اصلی شبکه از دسترس آنها خارج شده است اما این موضوع نتوانست مانع واکنش شدید رسانه‌های سعودی شود. با وجود گذشته 6 روز، این رسانه‌ها همچنان امیر قطر را به «خیانت» و «ایجاد شکاف» در اتحاد عرب‌ها متهم می‌کنند و هنوز خشم این رسانه‌ها درباره اظهارات جنجالی امیر قطر که در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، فروکش نکرده است.
روزنامه‌های «الحیاه»، «عکاظ»، «ریاض» و شبکه تلویزیونی العربیه، همچنان با اتهام‌زنی به دوحه و انتقاد از سیاست‌هایش، امیر قطر را یکبار به اخوان‌المسلمین و بار دیگر به القاعده مرتبط و ارتباطش با ایران را نیز شماتت می‌کنند.
در واقع این رفتار قطر ضربه بزرگی به «ناتوی عربی» مد نظر آل‌سعود وارد کرد و دلیل این همه خشم سعودی‌ها نیز از همین جا نشأت می‌گیرد. اما گویا علاوه بر این ضربه، شورای همکاری خلیج‌فارس نیز گویا بی‌تاثیر از این اختلافات نمانده است.
در این راستا روزنامه «رای الیوم» اعلام کرده «همزمان با شدت تنش روابط بین عربستان و امارات متحده عربی با قطر و انبوه مقالات روزنامه‌های سعودی علیه امیر قطر، این سؤال مطرح است که آیا این روند تا خروج قطر یا اخراج آن از شورای همکاری خلیج‌فارس پیش خواهد رفت؟»
طبق این گزارش، «اظهارات منسوب به امیر قطر در واقع ساز مخالف در شورای همکاری خلیج‌فارس بود زیرا در آن با موضع گیری علیه ایران مخالفت و از نشست ریاض انتقاد کرده وپیش‌بینی کرده بود دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به زودی سقوط خواهد کرد.»
 این روزنامه در ادامه تاکید کرده: «نکته قابل توجه اینکه شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به خوبی می‌داند که چه چیزی دشمنانش را در ابوظبی و ریاض و نیز منامه و اندکی کمتر در قاهره به درد آورده است از همین رو تحت عنوان تبریک به حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران و حلول ماه رمضان با او تماس گرفت و تاکید کرد که روابط کشورش با ایران عمیق، تاریخی و استوار است و امیدوار است این روابط بیش از پیش شاهد تقویت باشد و در این راه مانعی نمی‌بیند.»
 نکته قابل توجه اینکه اقدام قطر به توسعه روابط با ایرن در زمانی که عربستان با حمایت و استقبال دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در تکاپوی تشکیل ائتلاف نظامی و سیاسی سنی مذهب علیه ایران است، به مثابه نادیده گرفتن تمام خط قرمزهای سعودی است و به نوشته روزنامه‌های سعودی تماس با رئیس‌جمهور ایران در این شرایط زمانی، تاکیدی بر سیاست قطر و علنی شدن چالش طلبی جسورانه با رویکرد تحریک آمیز آن است.
خروج قطر
 از شورای همکاری
روزنامه رای الیوم تاکید کرد، چه بسا اگر شدت تنش بین امارات و عربستان و بحرین با قطر با همین روند ادامه یابد و بدتر از این نشود، قطر فقط از مذهب وهابی خارج نشود بلکه بعید نیست از شورای همکاری خلیج‌فارس خارج و یا اخراج شود. این روزنامه همچنین بیان داشت، پس از اینکه اردن و مصر از نشست ریاض دست خالی بازگشتند کنار قطر به قربانیان این نشست تبدیل شدند و قطر نیز به‌میزان زیادی در این نشست به حاشیه رانده شد.