روحانی: دولت 2030 را امضا نکرده است/وزیر آموزش و پرورش: اجرایش را متوقف کردیم!
در حالی که پیش از این رئیسجمهور از امضا نشدن سند 2030 توسط دولت خبر داده بود وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد دولت مصوبه خود را در این زمینه متوقف کرده است!
فخرالدین دانشآشتیانی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با تسنیم، درباره مباحث مربوط به سند 2030، اظهار داشت: آن چیزی که در این سند بیشتر مورد نظر ما بود، بحث آموزش بوده است.
وی افزود: آموزش 100 درصدی (رفع بیسوادی) یکی از بندهای مهم این سند است. تمامی این موارد در سند تحول نیز وجود دارد و ما تاکنون اصلا مسائل سند 2030 را اجرایی نکرده بودیم. در هفتههای گذشته دولت هم مصوبهای را که در این زمینه داشت، متوقف کرده بود. این مسائلی که بیرون مطرح است که این موارد در حال اجراست، کذب محض است.
وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه «گفته میشود بندی در سند 2030 وجود دارد که اجرای بخشی از آن را غیرممکن میکند و ایران تعهد داده تمامی موارد این سند را اجرا کند» گفت: نه، اصلا چنین چیزی ندارد.
یک سند
و ادعاهای متناقض دولتیها
هفته گذشته کیهان در گزارشی به سند ذلت بار 2030 پرداخت ، در این گزارش آمده بود « دولتمردان طبق معمول با انکار و پنهانکاری،میکوشند همه چیز را عادی جلوه بدهند و حاضر نیستند درباره آن سرسوزنی روشنگری و با منتقدان گفتوگو کنند. »
سال قبل کیهان در اینباره مفصلا نوشت و زنگ خطر را به صدا درآورد اما دستگاههای مسئول همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی، به نحو شایسته و بازدارنده به موضوع ورود نکردند! نتیجه آن شد که رهبر معظم انقلاب خود وارد میدان شده و هشدار دادند. با این حال، رئیسجمهور همچنان از در انکار و ادعای شرط گذاری و ... وارد شده و حاضر به توقف اجرای این طرح خیانت بار نیست!
2030 چیست
و از کجا آمد!؟
حدود سه سال قبل، سازمان علمی- آموزشی ملل متحد موسوم به یونسکو در مراسمی که 90 وزیر آموزش و پرورش از سراسر دنیا از جمله ایران در آن حضور داشتند، سند «چارچوب اقدام آموزشی کشورها» موسوم به« سند 2030» را برای سالهای 2015 تا 2030 میلادی تصویب و به کشورهای حاضر ارائه میکند.
آذرماه 1395 ، این سند با حضور وزرای آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و معاون امور زنان ریاست جمهوری طی مراسمی رونمایی شده و بهعنوان سند 14 سال آینده جمهوری اسلامی، معرفی و ابلاغ میگردد!
این اقدام عجیب و غیر قانونی در حالی صورت میپذیرد که به موجب دو اصل قانون اساسی، قبول هر معاهده بینالمللی یا اجرای آن در کشور نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است و هیچ راه گریزی از این تکلیف مندرج در قانون اساسی وجود ندارد.
همچنین اقدام عجیب و پنهانی دولت یازدهم در حالی صورت پذیرفت که 5 سال قبل، «سند ملی و بنیادین آموزش و پرورش» بعنوان «سند بالادستی نظام» تصویب و برای اجرا ابلاغ شده بود .اما دولت هیچ اقدامی در جهت اجرایی شدن آن سند بعمل نیاورد!
سند 2030 یونسکو در اصل همان طرحی است که سالها قبل پنتاگون با بهرهگیری از صدها کارشناس با ملیتهای مختلف، برای بسط و توسعه فرهنگ آمریکایی در سراسر جهان، آن را طراحی و به اوباما ارائه نمود.
در سال 2011میلادی، اوباما این سند را تایید و مناسب برای اجرا در سراسر جهان دانست. 4 سال بعد یعنی در سال 2015، میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیسجمهور وقت آمریکا با حضور در کنفرانس نوآوری در آموزش که در دوحه قطر برگزار میشد، از این سند بعنوان «سندی جهانی» رونمایی کرد.
پس از این رونمایی، سند موسوم به 2030 در همان سال در مقر اروپایی یونسکو واقع در پاریس به تصویب رسید. ردگیری این فاصله از پنتاگون تا کاخ سفید و از کاخ سفید تا یونسکو، به خوبی نشان دهنده عقبه طرح و نیات طراحان آن است.
2030 چه هدفی را دنبال میکند؟
مهمترین هدف پنهان شده در این سند، تغییر الگوی آموزش کشورها بر اساس طراحی آمریکا است که گامی بلند در جهت سیطره این کشور بر همه فرهنگهای جهان است.
این الگو این امکان را پدید میآورد که تمامی کشورهای جهان، با هزینه خودشان و با تلاشی همه جانبه برای آموزش فرزندانشان،در اصل انسانهایی با ملیت آسیایی و آفریقایی و ... و با هویت و فرهنگ و تربیت آمریکایی بهوجود بیاورند! واضح است که چنین طرحی در آیندهای نه چندان دور منجر به سیطره و تفوق کامل آمریکا بر همه شئون جهان خواهد شد، بدون نیاز به لشگرکشی و جنگ!
تصویب و اجرای پنهانی
در جلسه مورخ 25 شهریور 1395 هیئت دولت، اجرای سند ۲۰۳۰ با تشکیل کارگروهی، الزامی میشود. این کارگروه موظف میشود که برنامههای اجرایی این سند را به سایر دستگاههای مربوطه ابلاغ کند و بر اجرای آن نظارت داشته باشد.
نخستین واکنش رسمی به این مصوبهی هیئت دولت، چهار ماه پس از اجرایی شدن آن صورت میگیرد، زمانی که ستاد نقشه جامع علمی کشور در جلسه هشتاد و هشتم خود، با گلایه از عدم اطلاع رسانی دولت به شورای عالی انقلاب فرهنگی، نگرانی خود را از تصویب و اجرای این سند اعلام میکند. با ادامه یافتن اجرای این سند و عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه، این نگرانی به صحن عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 19 بهمن 1395 سرایت کرد و در حضور رئیسجمهور و وزرای مربوطه، نگرانی از تصویب و اجرای سند ۲۰۳۰ با صحبت چند تن از اعضای شورا به ریاست جمهوری منتقل شد.
در حالیکه انتظار عمومی اعضای شورا بر این بود که با انتقال این دغدغه، روند رایگیری و در دستورکار قرار گرفتن توقف و اصلاح سند ۲۰۳۰ آغاز میشود اما رئیسجمهور این مسئله را به جلسه بعدی موکول میکند. جلسهای که تا به امروز تشکیل نشده است.
پس از این اتفاق، موضوع سند ۲۰۳۰، با حضور مدیر کل کمیسیون ملی یونسکو در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار میگیرد. محورهای این جلسه بدین شرح است:
- عدم مشارکت و اطلاع رسانی به شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد انتقاد است.
- اسناد آموزشی بالادستی نظام، اسنادی مترقی هستند که کشور را بینیاز از اسناد ابلاغی از سایر جوامع بیگانه میکند.
- روند ابلاغ و ترجمه این سند متوقف شود، تا از تداخل و تعارض در نظام آموزشی کشور جلوگیری شود.
- در بسیاری از جملات بیانیه اینچئون عباراتی وجود دارد که نشانگر الزامآور بودن بندهایی از این بیانیه میشود.
- سکولار بودن و ترویج بیدینی، آموزش معلمان به شیوه غربی، اختلاط جنسی، حذف آیات جهاد و ممنوعیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و... از جمله موارد اختلافی و متضادی است که این سند با فرهنگ اسلامی ایرانی دارد.
- پذیرش نقش راهبری، نظارت و گزارشدهی به یونسکو محکوم میشود. در حقیقت با پذیرش این سند علاوهبر تغییراتی که در نظام آموزشی کشور پدید میآید، این تعهد بوجود میآید که مهمترین آمارها و اطلاعات که مربوط به نسل جوان و نوجوان کشور است به صورت گزارشهای مداوم به نهادهای بیگانه اعلام شود.
در پایان این جلسه که با حضور مدیر کل کمیسیون ملی یونسکو برگزار گردید ، مقرر شد تا اجرای این سند سریعا متوقف شود.
علی رغم این مصوبه بازهم دولت اجرای این سند را متوقف نمیکند و ماههای آینده هم اجرای آن ادامه مییابد تا زمانی که رهبر انقلاب در دیدار با معلمان به اجبار، شخصا به روند اجرای سند ورود میکنند و میفرمایند: «این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرفها، اینها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانهاش را زیر بار اینها بدهد و تسلیم اینها بشود. به چه مناسبت یک مجموعه بهاصطلاح بینالمللیای -که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای بزرگ دنیا است- این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملّتهای گوناگون، با تمدّنهای مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معیّن کند که شما باید اینجوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است. اگرچنانچه با اصل کار شما نمیتوانید مخالفت بکنید، حدّاقلّش این است که بِایستید بگویید جمهوری اسلامی خودش مشی دارد، خطّوربط دارد، ما سندهای بالادستی داریم، ما میدانیم باید در زمینههای آموزش، پرورش، اخلاق، سبک زندگی چهکار کنیم؛ احتیاج به این سند وجود ندارد. اینکه ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بیسروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست.»
با این بیانات بود که بلافاصله و به اجبار روند اجرای سند ۲۰۳۰ متوقف شد. از سوی دیگر سند ۲۰۳۰ تعارضات فراوانی با اسناد بالادستی نظام شامل، سند چشم انداز بیست ساله، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و حتی اصول ۷۷و ۱۵۳ قانون اساسی دارد.
غفلت مسئولان هشیاری مراجع
این سند فاجعهبار و بنیانبرافکن، ابعاد بسیار وسیع و ویرانگری دارد که بسیاری از مسئولان در دستگاههای مختلف نسبت به آن غافلند. هنوز از مجلس شورای اسلامی که قرار بود در راس امور باشد و در موضوعاتی به مراتب بیاهمیت و بیارزش، پرهیاهو ظاهر میشود، در این باره هیچ شنیده نشده است! آنها حتی از حق قانونی خودشان یعنی لزوم ارائه تعهدات بینالمللی به مجلس برای بررسی و تصویب هم دفاع نمیکنند!
در این میان آیتالله مکارم شیرازی، موضعی بسیار دقیق، عالمانه و منطبق با متن سند اتخاذ کرده است. ایشان در جلسه اخیر درس خارج خود، سخنان مهمی بیان کرد که نشان از عمق خطرات این سند دارد.
آیتالله مکارم شیرازی در این سخنان تاکید کرده است : «روی سند 2030 نوشته شده که دگرگون ساختن جهان دستور کار 2030 برای توسعه پایدار است. در ماده دو این سند میگوید ما به نیابت از مردمی که به آنها خدمت میکنیم درباره مجموعهای از اهداف جامع، فراگیر، مردممحور جهانی و دگرگونکننده، تصمیمی تاریخی اتخاذ کردهایم.
و سپس اضافه میکند که «ما متعهد میشویم» که برای تحقق کامل این دستور تا سال 2030 بدون وقفه تلاش کنیم؛ از این رو معلوم میشود «سند 2030» عهدنامه است....در بند هشتم این سند آمده است«ما به جهانی میاندیشیم که در همه جای آن حقوق بشر و کرامت انسانی محترم شمرده شود و در آن همه زنان و دختران به صورت همه جانبه تساوی جنسیتی را درک کنند و همه موانع حقوقی، اجتماعی و اقتصادی موجود بر سر توانمندسازی آنان از سر راه برداشته شود»...این سند همانگونه که از مقدمهاش پیدا است، یک عهدنامه و سند تعهدآور 15 ساله برای برنامه آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست و غیر آن است یعنی عدهای نشستهاند و برای مردم دنیا تصمیم گرفتهاند که فرهنگ سکولار غرب را در همه جا پیاده کنند، آیا ما باید بنشینیم تا دیگران درباره تمام شئون زندگی ما تصمیم بگیرند!؟ با اینکه میتوانستیم آن را نپذیریم، چرا مورد پذیرش واقع شد؟...ما برای تحول آموزشی و سایر امور کشور خودمان برنامه داریم، ما برنامههای تحول آموزشی و برنامههای اقتصادی داریم چرا آنها باید برای ما تصمیم بگیرند، آیا این پیروی پذیرش نظام سلطه و قیمومت دیگران نیست؟...وقتی این سند را پذیرفتیم باید گزارش سالانه تمام امور را به آنها بدهیم، آنها مثلا 120 سؤال درباره تمام شئون کشور مطرح میکنند و میگویند پاسخگو باشید اگر پاسخ دروغ بگوییم واویلا و اگر راست بگوییم از تمام شئون کشور با خبر میشوند که جاسوسی آشکار به شمار میرود... آقایان میگویند هنگام پذیرش زیر آن نوشتیم «تا جایی سند را قبول داریم که با فرهنگ و مذهب ما سازگار باشد»، راست میگویند این را نوشتهاند، نامهای به امضای سه وزیر در این زمینه برای مقام معظم رهبری ارسال کردهاند؛ اما به این نکته توجه نداشتهاند که آنها «یونسکو» اعلام کرده« شرایط را تا جایی میپذیریم که بر خلاف روح سند نباشد.»...ما مملکتی مذهبی بوده و دارای شرایط و فقه خاصی هستیم و تشکیلات کشور ما با روح سند سکولار نمیسازد، چگونه انتظار داریم که آنها حاشیههای ما را بپذیرند بلکه میگویند حاشیهها باید کنار گذاشته شده و به متن عمل شود....الفاظی در این سند به کار برده شده که معنای آنها را طبق اصطلاح خود تفسیر میکنند، واژه خانواده را اعم از زن و شوهر و «همجنسبازان» میدانند، میگویند خشونت بسیاری از کارهای مذهبی را شامل میشود، آنها حتی سپاه و بسیج ما را مصداق خشونت میدانند، از این رو مفسر الفاظ خود آنها هستند!...این سؤال مطرح است که چرا این سند بیسروصدا به آموزش و پرورش داده شد و چندین کارگروه برای اجرای آن انتخاب شدند!؟ حتی گفته میشود در برخی جاها به اجرا در آمده است! متولی اصلی اینگونه اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی است که اعضای آن از جریان سند باخبر نبودند! چرا مجلس و بالاتر از آن رهبر انقلاب را در جریان نگذاشتند!؟ آیا اینها دلیل بر این نیست که هدف چیز دیگری بوده است!؟ بنابراین باید اعتراف کرد این سند بر خلاف ظاهر پارهای از بندهای آن که بسیار زیبا است دامی حساب شده برای ملتهای جهان به شمار میرود که آنها را زیر سلطه خود درآورند و فرهنگ و مذهب آنها را دگرگون بسازند.»
افزون بر ایشان، آیتالله نوری همدانی نیز نسبت به سند 2030 و پنهانکاری دولت واکنش نشان داد و گفت: رهبر معظم انقلاب این سند را خیانت بر کشور دانستهاند، بنابراین ما نمیتوانیم اجرای چنین سندی را در ایران بپذیریم.
وی با بیان این که برخی مفاد سند 2030 را توجیه میکنند، اظهار داشـت: بارها اعلام کردهایم که امضای این سند خیانت به نظام است و توجیههای بیاساس برخی افراد، هرگز پذیرفتنی نیست و ما مقابل آن خواهیم ایستاد؛ زیرا اجرای این سند سلطه استعمارگران بر نظام اسلامی است که مراجع تقلید و علمای حوزه هرگز این سند ننگین را نمیپذیرند.