نگاهی به دیروزنامههای زنجیرهای
بانک مرکزی چرخ زنجیرهایها را اینطور میچرخاند!
سرویس سیاسی -
روزنامه زنجیرهای آفتاب یزد که پیش از این در بیاخلاقی و بهکارگیری عبارات زشت و زننده حتی علیه هممسلکانش سابقهای آشکار دارد دیروز تیتر صفحه نخست خود را به انتخابات شوراهای شهر اختصاص داد و نوشت: «مشهد و تهران را پس گرفتیم!»
با خواندن این تیتر چه چیزی در ذهن مخاطب متبادر میشود؟!
اینها همان کسانی بودند که مخاطبانشان را خشونتطلب مینامند. اینان همانهایی هستند که فریبکارانه موضوع آشتی ملی را پیش میکشیدند! آری هم اینها بودند که انگار مشهد و تهران از آن ایشان و در سند قبالهشان است و حالا پس از چند سال آن را پس گرفتهاند!
منتجبنیا و رسیدن موعد سهمخواهی!
روزنامه آرمان در مصاحبه با «رسول منتجبنیا» نوشت: «بدون شک یکی از مهمترین مطالبات مردم از آقای روحانی تغییر در کابینه و استفاده از نیروهای جوانتر در دولت است. آقای روحانی باید کابینه را متحول کند و سطح کارآمدی را در کابینه دولت دوازدهم افزایش دهد. البته این مسئله یکی از دغدغههای اصلی آقای روحانی در آینده خواهد بود و ایشان نیز در سخنرانیهای اخیر خود به این نکته اشاره کردهاند. با این همه، نخبگان جامعه و مردم از آقای روحانی انتظار دارندکه در این زمینه یک تصمیم جدی بگیرد تا بتواند با یک کابینه قویتر در جهت مرتفع کردن مشکلات مردم تلاش کند. مسئله مهم دیگری که مورد مطالبه جدی مردم است بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم است. به همین دلیل آقای روحانی باید در دولت چهار ساله دوم خود تلاش کند مشکلات اقتصادی مردم را به صورت واقعی و با تمام توان برطرف کند.
چرخ زنجیرهایها چطور میچرخد!
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «از محافظه کاری اصلاح طلبان تا بداخلاقی محافظه کاران» نوشت:«بر آن شدیم برخی از شمارههای روزنامههای دو جناح اصلی کشور را در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات مرور کنیم تا مشخص شود رسانههای فوق چگونه به ایفای نقش پرداختهاند. کدامیک صریحتر بودند و کدام محافظهکار؟ کدام بداخلاقی کردند و کدام در چارچوب قانون رفتار کردند؟».
این روزنامه زنجیرهای در دو صفحه متوالی(8 و 9) تصاویر صفحه اول روزنامههای حامی و منتقد دولت را منتشر کرده است. نکته قابل توجه اینجاست که حدود 80 درصد تصاویر صفحه اول روزنامههای حامی دولت، تصویر روحانی چاپ شده است. روزنامه کیهان در ایام انتخابات با ذکر اسامی روزنامههای حامی دولت- فقط روزنامهها و نه هفته نامهها- اسامی حدود 40 روزنامه را منتشر کرد که به تبلیغ تمام قد از روحانی و تخریب رقبای وی میپرداختند.
اما نکته بسیار مهم اشاره این روزنامه زنجیرهای به اخلاق و قانون است. در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، بانک مرکزی دولت یازدهم در اقدامی غیرقانونی و بیسابقه، آگهیهایی در تبلیغ از دولت با عناوینی چون «چرخش میچرخه» در روزنامههای زنجیرهای منتشر کرد. حالا میتوان پی برد که چرخ روزنامههای زنجیرهای چطور میچرخد!
گمانهزنی زنجیرهایها برای ریاست مجمع تشخیص
روزنامه زنجیرهای شرق در گزارشی به ریاست آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام که طبق قانون اساسی بایستی از سوی رهبر معظم انقلاب منصوب شود پرداخت و ضمن انتشار لیستی از شایعات تکذیب شده در این رابطه نوشت: تصور غالب اين است كه پست رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام عرفا بايد به يك روحاني باسابقه برسد. همان زمان از علیاکبر ناطقنوری، سیدمحمود هاشمیشاهرودی و قربانعلی درینجفآبادی هم به عنوان ديگر گزينههاي اين سمت ياد ميشد.
شرق در ادامه گزینه مد نظر خود را لو داده و نوشت: شاید از میان این افراد، شخصی که از نظر وزنه سیاسی و سابقه اجرائی در میان روحانیون موجود که به مشی آیتالله هاشمی آشناتر است، علیاکبر ناطقنوری است که هم قادر است تا رؤسای سه قوه را در کنار خود قرار دهد و میان آنان به مصلحتانديشي بپردازد و هم از نظر شخصیتی قادر به اداره این نهاد مهم است که سیاستهای کلی نظام و برنامههای توسعهای را تدوین میکند.
فارغ از اینکه چه کسی رئیس آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام شود تلاش روزنامههای زنجیرهای برای جا انداختن گزینههای مد نظر خود جالب توجه است. مدعیان اصلاحات در حالی که از سال 1376 و روی کارآمدن دولت اصلاحات شدیدترین حملات را به هاشمی رفسنجانی رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت و همچنین ناطق نوری رئیس مجلس پنجم کرده بودند سالها بعد تبدیل به مریدان این دو شخصیت شده و به استفاده ابزاری از آنها پرداختند. انتظار میرود ناطق نوری به گذشته این جریان نگاهی انداخته و خاطرات خود را که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده نیز بازخوانی کند تا مشخص شود مدعیان اصلاحات به دنبال چه بودند و هستند؟
آنچه خود داشت...!
روزنامه ایران در گفتوگو با یکی از فعالان مدعی اصلاحات، با فرافکنی مطالبی را به رقبای روحانی نسبت داد که دقیقا توصیف نوع رفتار پوپولیستی روحانی در انتخابات است.
ایران در این گفتوگو نوشت: «یکی از ویژگیهای اصلی روحانی، دولت و حامیان او سخن صادقانه با مردم است، رقیب اما به داشتههای مادی خود غره شد و در ادامه، اخلاق را نیز فراموش کرد».
ادعای صادق بودن روحانی با مردم در حالی است که تنها در یک نمونه، وی پس از اینکه وعده 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی داد، مدتی قبل در یک نشست خبری در میان بهت و حیرت کارشناسان، این وعده را انکار کرد. اما قضیه بدین جا ختم نشد چراکه روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری دوره دوازدهم، باز هم وعدهای را که آن را انکار کرده بود، مطرح و اظهار کرد که دادن چنین وعدههایی در جهان معمول است! البته کارنامه خالی از دستاورد دولت و عوام فریبی برای کسب رأی از جمله دلایل چنین اظهارات فریبکارانه، متناقض و غیرکارشناسی است. این موضوعی است که در ادامه مصاحبه شونده با فرافکنی آن را به رقبای روحانی نسبت میدهد.
چنانکه وی کوچک فرض کردن و دستکم گرفتن درک و فهم مردم را مشکل دیگر رقبای روحانی دانست و افزود: «رقبای روحانی فکر کردند میتوانند با وعدههای توخالی و خلاف واقع مردم را فریب بدهند و نظر آنان را جلب کنند و فراموش کردند که نه فقط آگاهی مردم قابل قیاس با گذشته نیست، بلکه مردم نیز هنوز پیامدهای مدیریت آنان بر کشور را به خاطر دارند».
جالب است دولت یازدهم به دلیل بر زمین گذاشتن مطالبات مردم و ناکارآمدی در حل مشکلات به دولت انکار وعدهها نیز شهرت یافته است.
مصاحبه شونده استفاده گسترده ستادهای انتخاباتی رقیب از امکانات مادی و هزینههای گزاف را از نشانههای افول این جریان سیاسی دانست. اما اشارهای نکرد که دولت یازدهم عده کثیری از وزراء، معاونان، استانداران، فرمانداران و بخشداران را برای تبلیغات انتخاباتی روحانی به خط کرد! و حتی دست به افتتاح پروژههای نیمه کاره زد. توزیع سود سهام عدالت، افزایش یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افزایش وام مسکن نیز از اقدامات عوام فریبانه دولت در شب انتخابات بود.
وی تأکید کرد: «اکنون این وظیفه روحانی است که پاسخ مناسبی به مردم ایران، زنان و دختران و مردان این کشور بدهد، روحانی باید بداند که چهار سال بزودی تمام میشود و نباید شرایط به گونهای باشد که در پایان این 4 سال، او و حامیانش شرمنده مردم باشند».
به رغم فضاسازیهای انتخاباتی؛ کسب و کار حال خوبی ندارد
روزنامه وقایع اتفاقیه در صفحه اقتصاد در گزارشی از روایت اتاق بازرگاني از محيط کسبوکار کشور خود نوشت: «وضعيت شاخص فضاي کسبوکار در 75 درصد از استانهاي کشور، حال خوبي ندارد. اين گزارش اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران از پايش ملي فضاي کسبوکار است که از حاکميت فضايي حکايت ميکند که کسبوکار را براي فعالان اقتصادي سخت کرده است.... فعالان اقتصادي مشارکتکننده در اين پايش، سه مؤلفه دشواري تأمين مالي، بيثباتي و غيرقابل پيشبيني بودن قيمتها (مواد اوليه و محصولات) و بيثباتي سياستها، مقررات و رويههاي اجرايي ناظر به کسبوکار را نامناسبترين مؤلفهها ارزيابي کردند.»
اذعان به نامناسب بودن فضای کسب و کار در 75 درصد از استانهای کشور از سوی این روزنامه حامی دولت در حالی است که این رسانههای زنجیرهای و نامزدهای دولت در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری منتقدان را به سیاهنمایی از وضعیت اشتغال و معیشت مردم متهم میکردند و هرگونه انتقادی در این زمینه را با حملات همهجانبه پاسخ میدادند.
وقت چرخیدن اقتصاد است، وزرا را عوض کن!
روزنامه زنجیرهای قانون با اذعان به عملکرد ضعیف اقتصادی دولت یازدهم تاکید کرد بعد از انتخابات دیگر وقت چرخیدن اقتصاد است و باید برخی وزرا تغییر کنند!
در بخشی از گزارش قانون آمده است: به گفته مهدي پازوكي، اقتصاددان، ترمیم کابینه دوم دولت حسن روحاني به ويژه در مورد بخشی از مدیران اقتصادی بسيار ضرورت دارد، كه اين امر قدم اول برای دستیابی دولت به عملکرد مناسبتر و کسب محبوبیت بیشتر در ميان مردم است.
در ادامه این گزارش آمده است: حسن روحاني بايد در مديريت اقتصادي تجديدنظر كند، بنابراين ضرورت دارد كه برخي از اشخاص سياسي كه هماكنون در پستهاي مديريتي سازمانهاي اقتصادي قرار گرفتهاند در كابينه دوم دولت، تغيير پيدا كرده و حذف شوند. حسن روحاني بايد تيم اقتصادي خود را ارتقا دهد و بايد از مديراني كه سابقه مديريت اجرايي دارند، در تيم اقتصادي خود استفاده كند.
این گزارش میافزاید: «بهطوركلي انتقادي كه به دولت يازدهم وارد است اينكه بسياري از مديران مياني در سازمانهاي اقتصادي، افرادي هستند كه بدون بليت سوار بر قطار مديريت اقتصادي كشور شدهاند. تنها خواسته اقتصاددانان از دولت دوازدهم اين است كه شايستهسالاري در سيستم اداري كشور حاكم شود.»
قانون با وجود اذعان به عملکرد ضعیف اقتصادی دولت در بخش دیگری از گزارش خود با ارائه تحلیلی متناقض مینویسد: در گزارش نیویورک تایمز آورده شده است كه پیروزی قابل توجه حسن روحانی، با تکیه بر رای بالای طبقات متوسط شهری در ایران همراه بوده است، بنابراين پيروزي حسن روحاني با كسب 57 درصد آرا در انتخابات، بيانگر اين امر است كه برخلاف ادعاي نامزدهاي رياست جمهوري، دهكهاي متوسط و پايين جامعه، سياستهاي كلان اقتصادي دولت يازدهم را قبول داشته و به برنامههاي اقتصادي دولت در چهارسال آينده اعتقاد راسخي دارند. به عبارت سادهتر ميتوان گفت كه برنده اصلي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، سياستهاي اقتصادي دولت در چهار سال گذشته بوده است.
روزنامه قانون به این سوال پاسخ نمیدهد که اگر مردم سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم را قبول داشتهاند دلیل رای 16 میلیونی آنان به نامزد رقیب چه بوده است؟ دوم آن که اگر سیاستهای اقتصادی دولت درست بوده است چرا قانون از روحانی میخواهد این سیاستها را رها کرده و وزرای اقتصادی خود را تغییر دهد؟!
دلایل فراز و فرود اصولگرایی
روزنامه زنجیرهای بهار در سرمقاله دیروز خود با عنوان «فراز و فرود اصولگرایی» به زعم خود به تحلیل دلایل عدم موفقیت جریان اصولگرایی در انتخابات پرداخت و نوشت: «نتیجه انتخابات روز جمعه 29 اردیبهشت، همانند دو انتخابات اخیر بر وفق مراد اصولگرایان نبود. آنها برنده انتخابات نشدند، نه به این دلیل که حریفی قدر مقابل آنان قرار گرفت بلکه از این رو که اشتباههای پرهزینه آنان در حوزه تبلیغات و نادیده گرفتن تاثیر شبکههای اجتماعی در میان شهروندان از سوی این جریان نادیده گرفته شد.»
ظاهرا منظور این روزنامه زنجیرهای از توجه به شبکههای اجتماعی سرمایهگذاری هنگفت دولتیها از جیب ملت برای دستاوردسازی در فضای مجازی و خرید صدها سایت و کانال تلگرامی برای اثرگذاری بر انتخابات در سایه خلأ قانونی درباره شفافسازی منابع و هزینههای انتخاباتی صورت گرفته است.