kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
عبدالباری عطوان:

ترامپ با ایران‌هراسی در حال چپاول کشورهای عربی است

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» با ارائه تحلیلی درباره سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا، نوشت که «دونالد ترامپ» تحت پوشش «ایران‌هراسی»، قصد چپاول ثروت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را دارد.

سرویس خارجی-

ترامپ قرار است سوم خرداد به عربستان برود و این سفر هرچند در جایگاه رئیس‌جمهور آمریکا صورت می‌گیرد، ولی از نقش دیرینه وی به عنوان یک «دلال» و «کارچاق‌کن» چیزی کم نمی‌کند. «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رای‌الیوم» چاپ لندن که به عنوان یک تحلیلگر برجسته، در روشنگری جهان عرب نقش مهمی دارد، اتفاقا روی همین جنبه سفر ترامپ به عربستان انگشت می‌گذارد و می‌نویسد، «ترامپ در حال تجارت است و عربستان برای اینکه حمایت آمریکا را به دست آورد، در حال خرید تسلیحات و باج دادن به واشنگتن است.»
در خبرها آمده است که با ورود ترامپ به ریاض، قراردادهای تسلیحاتی میان طرفین که ارزش آنها معادل 100 میلیارد دلار است، نهایی می‌شود و این خریدها از آمریکا تا 300 میلیارد دلار طی دهه آینده افزایش خواهد یافت.
عطوان در یادداشت خود متذکر می‌شود که «ریاض در حال حاضر حال و روز خوبی ندارد و به سختی قادر است قراردادهای تسلیحاتی را تامین مالی کند، ولی ناچار است و می‌داند که هستی نظام آل سعود به این قراردادها و باج دادن‌هاست.»
رئیس‌جمهور آمریکا که یک تاجر باتجربه است، به خوبی می‌داند که چگونه حاکمان عربستان و شیوخ عرب را سرکیسه کند و برای اینکه بتواند آنها را تا آخر بدوشد و پول‌ها را به اقتصاد بیمار آمریکا تزریق کند، از گزینه «ایران‌هراسی» برای نیل به هدف پلید خود استفاده خواهد کرد. عطوان در این رابطه می‌نویسد که «دولت ترامپ از «خطر ایران» به عنوان یک «مترسک» برای گرفتن پول‌های عربستان استفاده می‌کند.»
سردبیر «رای‌الیوم» ادامه می‌دهد: «ترامپ از عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواسته تا بهای حمایت آمریکا از آنها را پرداخت کنند. او یک تاجر است و حمایت او از کشورهای مذکور، نمی‌تواند رایگان باشد. لذا، توافق می‌شود که طی قراردادهای تجاری، این بها پرداخت شود. برخی از این قراردادها نظامی(تسلیحاتی) و برخی دیگر سرمایه‌گذاری هستند. به همین دلیل است که شاهزاده «محمد بن سلمان» دو ماه قبل از سرمایه‌گذاری 200میلیاردی عربستان در زیرساخت‌های آمریکا طی چهار سال آتی خبر داده بود.»
به هر حال، ترامپ به ریاض می‌رود تا رونق برای اقتصاد آمریکا را با جنگ برای کشورهای منطقه معامله کند. در این معامله سیاه، ریاض نیز همه چیز را می‌بازد، هم ثروت عربستان را به تاراج می‌دهد و هم تمام حیثیت رژیم آل‌سعود را بر باد می‌دهد(البته اگر حیثیتی باقی مانده باشد) و کم‌کم زمینه را برای اعتراضات عمومی داخلی و منطقه‌ای فراهم می‌کند.